• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان:

وظیفه ذاتی اداره اوقاف اجرای امینانه نیات واقفین خیراندیش است

  • کد خبر : 46705
  • 28 آذر 1402 - 4:41
وظیفه ذاتی اداره اوقاف اجرای امینانه نیات واقفین خیراندیش است
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان گفت: اداره اوقاف و امور خیریه در بحث اجرای نیات واقفین نمی‌تواند سلیقه‌ای عمل کند بلکه باید مطابق با نیت ثبت شده در وقفنامه اجرای نیات انجام گیرد برهمین اساس از این مبلغ حدود 930 میلیون ریال صرف کمک به فقرا شد و دو میلیارد و 120 میلیون ریال آن بابت برپایی مراسم روضه و اطعام بصیرت عاشورایی هزینه شد.

حمیدرضا ابراهیمی در گفت‌گو به خبرنگار نبض وطن، با بیان اینکه سنت وقف یکی از تعالیم ارزشمند در مکتب اسلام به‌شمار می‌آید، اظهار کرد: وقف از سنت‌های زیبای اسلامی و تجلی احسان و نیکوکاری در سیره ائمه اطهار (ع) بوده و باید توجه داشت در وقف اصل مال انسان ثابت می‌ماند و فرع یعنی منافع آن نیز بادوام و ثباتِ آن اصل، جریان خواهد داشت و هیچ صدقه‌ای چون وقف چنین مزیتی جاودانه ندارد.

وی افزود: با گسترش فرهنگ وقف در جامعه، علاوه بر اینکه بستر مناسبی برای رشد ارزش‌های معنوی و الهی ایجاد می‌شود، وقف منشا خدمات فراوان علمی، فرهنگی، هنری، رفاهی، بهداشتی در جامعه بوده است و وجود صدها درمانگاه، بیمارستان، مدرسه، دارالایتام، کتابخانه و هزاران مسجد، قنات، پل، آب انبار و غیره بهترین گواه این مهم است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان با بیان اینکه افزایش گرایش به وقف در گرو پررنگ‌تر دیده شدن نقش اوقاف و امور خیریه در برطرف کردن مشکلات و چالش‌های اجتماعی است، تصریح کرد: وقف دارای حیطه گسترده‌ای از فعالیت‌ها و اقدامات بوده تا جایی که اگر به درستی هدایت شود، به بسیاری از نیازها پاسخ می‌دهد و هیچگاه جامعه با کمبودهای اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی رو به رو نخواهد شد، اما مهم این است که هم نیازها براساس اولویت در سطح افکار عمومی معرفی شود و هم ضرورت آن عینی و متناسب با عواطف و درک و توجه واقفان لحاظ شود.

وی با اشاره به عملکرد اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان، ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌های پی در پی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ درآمد موقوفات زراعی که به طور مستقیم با آب زاینده رود ارتباط داشتند کاهش چشمگیری پیدا کردند به گونه‌ای که در شش ماه نخست سال جاری سه میلیارد و ۴۷۰ میلیون ریال اجرای نیات داشتیم.

ابراهیمی با بیان اینکه وظیفه ذاتی اداره اوقاف اجرای امینانه نیات واقفین خیراندیش است، اضافه کرد: اداره اوقاف و امور خیریه در بحث اجرای نیات واقفین نمی‌تواند سلیقه‌ای عمل کند بلکه باید مطابق با نیت ثبت شده در وقفنامه اجرای نیات انجام گیرد برهمین اساس از این مبلغ حدود ۹۳۰ میلیون ریال صرف کمک به فقرا شد و دو میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال آن بابت برپایی مراسم روضه و اطعام بصیرت عاشورایی هزینه شد.

وی عنوان کرد: ۳۰۰ میلیون ریال آن نیز به تهیه بسته‌های مهر تحصیلی شامل کیف، دفتر و لوازم التحریر هزینه شد، همچنین اعزام چهار مددجوی تحت پوشش بهزیستی نیز با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۶۰ میلیون ریال به مشهد مقدس اعزام شدند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان یادآور شد: یکی از مهمترین دغدغه‌های اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان حفظ موقوفات بوده برهمین اساس از ائمه جمعه و روحانیت معزز شهرستان درخواست می‌شود در صورت مراجعه واقفین به آنها جهت نگارش وقفنامه، حتما اداره اوقاف شهرستان را مطلع کرده تا ما نیز با ثبت آن در سامانه جامع موقوفات بتوانیم در حفظ و نگهداری اصل وقف گام موثری برداریم.

وی با اشاره به حرکت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان در مسیر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، گفت: آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم شهر ورنامخواست یکی از بقاع متبرکه شهرستان لنجان به‌شمار می‌آید که عملیات عمرانی آن با مشارکت خیرین و تلاش‌های هیئت امنای امامزاده به مرحله اجرا رسیده و در حال حاضر به یکی از محل برگزاری بسیاری از برنامه‌ها و مراسمات فرهنگی شهرستان تبدیل شده است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: اما متاسفانه امامزاده سید بهاالدین شاه خراسان و امامزاده سید احمد زاینده رود علیرغم داشتن ظرفیت بسیار بالای گردشگری و جاذبه‌های طبیعی با مشکلات عمرانی بسیاری مواجه هستند و حل این چالش‌ها نیازمند مشارکت خیرین و حمایت مسئولان شهرستان لنجان در راستای اجرای پروژه‌های عمرانی و بازسازی این بقاع متبرکه است.

وی با اشاره به پروژه گورستان سده لنجان افزود: تفاهم‌نامه پروژه گورستان سده لنجان با هماهنگی شهرداری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی که در سنوات گذشته منعقد شده بود پس‌از تغییر کاربری و پلاک بندی به‌صورت پلاک‌های مسکونی به متقاضیان واگذار و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان تصریح کرد: زمین پروژه باغ بانوان ورنامخواست متعلق به موقوفه میرزا سلیمان خان رکن الملک بوده که در سال ۱۳۹۵ به شهرداری واگذار شده بود پس‌از گذشت چند سال در دوره مدیریت جدید با اصلاح قرارداد در مراحل اجرا قرار گرفت.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان علاوه بر اجرای نیات واقفین، در مسیر برگزاری چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف در مرحله منطقه‌ای گام برداشت و حاضرین در این دوره از مسابقات از شهرستان‌های مبارکه و لنجان به میزبانی شهرستان لنجان طی دو روز با یکدیگر به مسابقه پرداختند و برگزیدگان به مرحله استانی راه یافتند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: ویژه برنامه‌های مناسبتی آرامش بهاری در ایام نوروز، ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان، ولایت علوی در عید غدیر، نشاط معنوی در تعطیلات تابستانی مدارس و بصیرت عاشورایی در ایام محرم و صفر از دیگر برنامه‌هایی است که به مرحله اجرا رسیدند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=46705

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.