• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

وزارت صمت درباره تعویق انتخابات اصناف هشدار داد

  • کد خبر : 50324
  • 22 دی 1402 - 11:55
وزارت صمت درباره تعویق انتخابات اصناف هشدار داد
معاون وزیر صمت گفت: تصویب کلیات طرح اصلاح قانون نظام صنفی در مجلس دلیلی برای تعویق برگزاری انتخابات اتاق‌های اصناف کشور نیست.

به گزارش نبض وطن، علیرضا شاه‌میرزایی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال بخشنامه‌ای به مدیران‌کل صنعت، معدن و تجارت استان‌های مختلف کشور با اشاره به تصویب کلیات طرح اصلاح قانون نظام صنفی در مجلس شورای اسلامی، دستور تعجیل در برگزاری این انتخابات را داد.

در این نامه اشاره شده است: برای عده‌ای سوءتفاهم ایجاد شده است که احتمالاً انتخابات اصناف تا زمان تصویب نهایی طرح اصلاح قانون نظام صنفی به تعویق خواهد افتاد اما با این ابلاغیه وزارت صمت، دیگر بهانه‌هایی مبنی بر اینکه انتخابات در اصناف به تعویق افتاده است و یا می‌خواهد به تعویق بیفتد، جایگاهی ندارد.

متن نامه معاون خدمات عمومی و تجارت وزیر صمت به‌شرح زیر است:

احتراماً پیرو مکاتبات و تأکیدات متعدد مبنی بر به‌روزرسانی انتخابات تشکل‌های صنفی به‌پیوست آخرین وضعیت انتخابات معوق اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف سراسر کشور ارسال و مواردی به‌شرح ذیل اعلام می‌شود.
۱ برابر جدول پیوست در یک سال اخیر تعداد ۲۴۰۶ انتخابات اتحادیه (به‌تعداد حدود یک‌سوم کل اتحادیه‌های کشور) و ۹۱ انتخابات اتاق برگزار شده و تعداد ۱۳۰۵ انتخابات اتحادیه و ۵۵ انتخابات اتاق نیز در حال برگزاری است که در جای خود یک نصاب فوق‌العاده است و با توجه به اینکه در تمام این انتخابات مفاد تبصره ۱ ماده ۲۲ قانون نظام صنفی نیز رعایت شده است از تمامی مدیران فعال در این عرصه تشکر و قدردانی ویژه می‌شود.
۲ جنوب کرمان، بوشهر و سیستان و بلوچستان، به‌ترتیب بیشترین درصد تعداد انتخابات (نسبت به کل تعداد اتحادیه‌ها) خود را در یک سال اخیر انجام داده و قم، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و اردبیل به‌ترتیب دارای کمترین درصد تعداد انتخابات معوق هستند که از اهتمام مدیران‌کل محترم و عوامل اجرایی این استان‌ها تقدیر و تشکر می‌شود.
۳ استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و کرمانشاه به‌ترتیب دارای بیشترین تعداد انتخابات معوق است، لذا انتظار می‌رود مدیران‌کل محترم این استان‌ها شخصاً نسبت به مدیریت موضوع اقدام و نظارت نموده و با هرگونه کوتاهی هیئت‌های اجرایی برگزاری انتخابات برخورد نمایند.
۴ علی‌رغم اصلاح آئین‌نامه اجرایی ماده ۳۶ قانون نظام صنفی که به‌درخواست ادارات‌کل استان‌ها برای برون‌رفت از بلاتکلیفی اتاق‌های اصناف که با آئین‌نامه قبلی امکان برگزاری انتخابات آنها وجود نداشت تصویب و ابلاغ گردید در برخی از استان‌ها از جمله استان‌های خوزستان، فارس، لرستان، هرمزگان، خراسان رضوی و چهارمحال و بختیاری هنوز از ظرفیت این آئین‌نامه استفاده نشده و ترکیب هیئت رئیسه برخی اتاق‌ها همچنان با بیش از قانون چهارساله ادامه دارد لذا هرچه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف این‌گونه اتاق‌ها اقدام و نتیجه منعکس شود.
۵ حسب اطلاع در برخی استان‌ها به‌بهانه طرح کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برای اصلاح برخی مواد قانون نظام صنفی از جمله تبصره ۱ ماده ۲۲ برگزاری انتخابات متوقف شده است تا افراد مشمول محدودیت تبصره فوق پس از تصویب اصلاحیه قانون در مجلس شورای اسلامی بتوانند همچنان در ترکیب هیئت مدیره تشکل‌های صنفی باقی بمانند. با توجه به مشکلات حقوقی که به‌دلیل ایجاد تبعیض بین مشمولین تبصره فوق ممکن است ایجاد شود به مدیران‌کل محترم تأکید می‌شود؛ ضمن تذکر به هیئت‌های اجرایی شخصاً بر ادامه فرایند انتخابات تا حصول نتیجه برابر موارد قانونی پیگیری و نظارت نموده و گزارش اقدامات را فوراً جهت جمع‌بندی به دبیرخانه هیئت عالی نظارت ارسال نمایند.
با این ابلاغیه دیگر بهانه‌هایی مبنی بر اینکه انتخابات در اصناف به تعویق افتاده است و یا می‌خواهد به تعویق بیفتد چون در مجلس شورای اسلامی اصلاحیه قانون نظام صنفی مطرح است برای اصناف کل کشور دیگر هیچ جایگاهی ندارد.
از سوی دیگر هم، اگر رئیس و هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران با همراهی و همدلی مدیران صنفی کشور در حال اجرای خواسته ده‌ساله اصناف در خصوص اصلاح قانون نظام صنفی هستند، این تلاش ارزشمند قرار نیست با یک سوءتفاهم خدشه‌ای به ان وارد شود زیرا رئیس واعضای هییت رئیسه اتاق اصناف ایران تلاش دارند تا قانونی رابرای اصناف به ارمغان بیاورند که از زمان اجرای ان (که شاید سال بعد باشد) مثل همیشه اصناف قانون مدار در اجرای قانون کوشش وتلاش داشته باشند.
در این مسیر با همراهی وزارت صمت و معاونان وزیر صمت و دبیرخانه هیأت عالی نظارت نسبت به ترویج قانون مداری و حرکت برمدار قانون نظام صنفی موجود در هر زمانی گام بردارند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=50324

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.