• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان؛

اصناف نقشی در گرانی ندارند /گرانی کالا به نفع کسبه نیست

  • کد خبر : 5115
  • 24 اسفند 1399 - 9:00
اصناف نقشی در گرانی ندارند /گرانی کالا به نفع کسبه نیست
رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان گفت: اصناف هیچ دخالتی در تولید، واردات و قیمت‌گذاری کالا ندارند و نمی توان در افزایش قیمت کالاها آنان را مقصر دانست.

محمدجواد نورانی در گفت و گو با خبرنگار نبض وطن، با اشاره به نقش و اهمیت اصناف و بازاریان در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی، اظهار کرد: اصناف و بازاریان به‌ عنوان بازوان پر توان نظام،از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، صلابت و توانایی خود را در حفظ و نگهداری آرمان‌های انقلاب نشان داده‌اند.
وی افزود: اصناف همواره در تلاش بوده اند نقش خود را در تنظیم بازار به درستی ایفا کرده وهمیشه همگام و یار و یاور مردم و مسئولان باشند از این رو باید توجه داشت که اصناف نه تنها نقشی در گرانیها ندارند بلکه فعالان این حوزه نیز از افزایش قیمت ها آسیب می بینند.
رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان تصریح کرد: سود واحدهای صنفی هر ساله در کمیسیون های ضرایب وزارت امور اقتصاد و دارایی تصویب و ابلاغ می‌شود، از این روهمه واحدهای صنفی دارای ضریب سود مشخص هستند و اصل قیمت‌گذاری یک کالا هیچ ارتباطی با اصناف ندارد.
وی ادامه داد: مصوبات کمیته تنظیم بازار می تواند گره گشای مسائل و مشکلات تنظیم بازار شهرستان باشد اما نباید این نکته را به دست فراموشی سپرد که نوسانات قیمت کالا در سراسر کشور ناشی از نوسان قیمت ارز و… بوده و به فراخور آن نیز قیمت کالاها دچار نوسان می‌شود.
نورانی اضافه کرد: اتاق اصناف شهرستان لنجان و اتحادیه های زیرمجموعه آن بر اساس وظیفه و توان بازرسی بر موضوع گران فروشی در حوزه اصناف این شهرستان نظارت می‌کنند، اما باید باید پذیرفت اصناف هیچ دخالتی در تولید، واردات و قیمت‌گذاری کالا ندارند و نمی توان در افزایش قیمت کالاها آنان را مقصر دانست.
وی عنوان کرد: با توجه به اهمیت نظارت بر بازار شب عید استفاده از ظرفیت و توانمندی های بازرسان اتاق اصناف و اتحادیه ها به منظور مقابله احتمالی با تخلفات صنفی به خصوص احتکار و گرانفروشی در بازار مورد توجه ویژه قرار گرفته است از طرفی
رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: ۵۰ تن برنج تنظیم بازار، ۲۰ تن روغن خوراکی و ۵۰ تن شکر تنظیم بازار از طریق سامانه رهتاب به بازار وارد شده که با استفاده از ظرفیت فروشگاه‌های سطح شهرستان درحال توزیع است.
وی یادآور در پاسخ به این سوال که قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار چه تاثیری بر کنترل قیمت دارد، گفت: به نظر می رسد قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار در مورد کالاهای اساسی آنگونه که باید تاثیری بر کنترل قیمت ها ندارد، چراکه وقتی واحد صنفی مرغ را با قیمت بیشتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار خریداری می کند و با هزار تومان سود می‌فروشد، این نشان می‌دهد که قیمت گذاری آنگونه که باید تاثیری بر کنترل قیمت ها ندارد.
نورانی یاداور شد: با توجه به گزارشات ارائه شده از سوی اداره جهاد کشاورزی شهرستان لنجان کلیه نهاده‌های طیور مرغداران به‌ صورت دولتی در اختیار مرغداران شهرستان لنجان قرار گرفته از این رو در جلسه کار گروه تنظیم بازار شهرستان لنجان مقرر شد کلیه مرغداری‌های فعال در سطح شهرستان مرغ های خود را به‌صورت دولتی و با قیمت مصوب در بازار توزیع کنند که تحقق این مهم نیازمند نظارت ویژه جهاد کشاورزی شهرستان است.
وی افزود: در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به دلیل افزایش تردد شهروندان در فروشگاه های سطح شهرستان جلسات متعددی با کمیسیون‌های بازرسی اتحادیه‌ها و واحد بازرسی اتاق اصناف شهرستان لنجان برگزار و کسبه موظف به اجرای پروتکل‌های بهداشتی شده اند و این مسئله با جدیت بیشتری در حال رصد شدن است.
نورانی از ۷۳مورد پلمپ در سال جاری نسبت به رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی خبر داد و متذکر شد: واحد بازرسی اتاق اصناف شهرستان لنجان در طول ایام هفنه در دو شیفت کاری و به صورت فوق العاده با استفاده حداکثری از نیروهایی که در اختیار دارند به بازرسی از واحدهای صنفی خواهند پرداخت و در صورت مشاهده تخلف، واحد صنفی در مرحله نخست تذکر داده خواهد شد و در صورت مشاهده مجدد واحد صنفی متخلف پلمپ خواهد شد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=5115
  • نویسنده : زهرا جعفری

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.