• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

رئیس جمهور: برگزاری هشت جلسه شورای‌عالی همکاری نماد اراده سران ایران و ترکیه برای گسترش روابط است

  • کد خبر : 52365
  • 04 بهمن 1402 - 21:10
رئیس جمهور: برگزاری هشت جلسه شورای‌عالی همکاری نماد اراده سران ایران و ترکیه برای گسترش روابط است
رئیس جمهور تشکیل و برگزاری هشت جلسه شورای‌عالی همکاری اقتصادی میان ایران و ترکیه را نماد اراده سران دو کشور برای گسترش و ارتقای بیش از پیش سطح روابط فیمابین دانست و ابراز امیدواری کرد که آثار آن در عرصه عمل نیز هر چه سریع‌تر آشکار شود.

به گزارش نبض وطن به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز چهارشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به ترکیه، در هشتمین نشست شورای‌عالی همکاری اقتصادی دو کشور، با تاکید بر ضرورت تلاش مقامات دو کشور برای تسریع در اجرای کامل توافقات فیمابین اظهار داشت: تشکیل و برگزاری هشت جلسه شورای‌عالی همکاری اقتصادی دو کشور نماد اراده سران ایران و ترکیه برای گسترش و ارتقای بیش از پیش سطح روابط فیمابین است و امیدوارم آثار آن در عرصه عمل نیز هر چه سریع‌تر آشکار شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه انتظار از نتایج برگزاری این جلسه ایجاد جهش در توسعه روابط دوکشور می‌باشد، افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در دو کشور، تحقق هدف رسیدن به حجم ۳۰ میلیارد دلاری در همکاری‌ها و تبادلات تجاری را کاملاً قابل دسترسی می‌دانیم.

آیت الله رئیسی روابط ایران و ترکیه را استوار بر باورها و اعتقادات مشترک توصیف و تصریح کرد: تقویت و تعمیق همکاری‌ها و مراودات فیمابین می‌تواند به تأمین بیش از پیش منافع، رفاه و آسایش دو کشور و ملت دوست و همسایه ایران و ترکیه بیانجامد.

رئیس جمهور با تاکید بر بازنگری در سند همکاری‌های تجاری دو کشور به منظور رفع موانع توسعه تبادلات تجاری، به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی اشاره کرد و گفت: مشکلات فنی گذشته در زمینه تبادلات انرژی میان دو کشور با پیش‌بینی و برنامه‌ریزی دقیق قابل برطرف شدن است.

آیت الله رئیسی با اشاره به همکاری‌های فرهنگی دو کشور تصریح کرد: گسترش و تعمیق همکاری‌های فرهنگی فیمابین برای مقابله با توطئه‌های اسلام‌ستیزانه بسیار مهم و ضروری است.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امنیت ترکیه را به مثابه امنیت خود مهم و غیرقابل خدشه می‌داند، خاطرنشان کرد: وجود نگاه مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و اسلحه و برخورد با گروه‌های تروریستی ایران و ترکیه را در کنار یکدیگر قرار داده و زمینه مناسبی بر ارتقای همکاری‌های دو کشور نه فقط در عرصه دو جانبه بلکه در حوزه‌های منطقه‌ای و جهانی و در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی ایجاد کرده است.

آیت الله رئیسی با اشاره به اعلام علنی تشکیل گروهک تروریستی داعش از سوی آمریکایی‌ها و پراکنده شدن این گروهک در منطقه، ضمن ابراز رضایت از همکاری‌های فعلی ایران و ترکیه در زمینه مقابله با تروریسم، ارتقای این همکاری‌ها را در مقابله مؤثر با تروریسم مهم دانست.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سابقه همکاری‌های ایران و ترکیه در مورد سوریه در قالب گفتگوهای آستانه اظهار داشت: هر چه حاکمیت دولت قانونی سوریه بر تمامیت ارضی این کشور گسترش یافته و تقویت شود، به همان نسبت شاهد افزایش امنیت و کاهش فعالیت و حضور گروهک‌های تروریستی خواهیم بود. همچنین تقویت حاکمیت ملی دولت سوریه در سرتاسر این سرزمین باعث خروج نیروهای بیگانه به خصوص آمریکایی‌ها از خاک این کشور خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه حضور آمریکایی‌ها و غربی‌ها در هیچ کجای جهان از جمله در سوریه و منطقه قفقاز امنیت‌آفرین نبوده و نخواهد بود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از توافق میان آذربایجان و ارمنستان حمایت کرده و معتقد است همکاری‌های امنیتی ایران، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان برای این منطقه امنیت‌ساز است.

آیت الله رئیسی همچنین به تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اشاره کرد و با بیان اینکه امروز فلسطین نه تنها دغدغه اصلی ایران، ترکیه و جهان اسلام، بلکه دغدغه همه بشریت است، خاطرنشان کرد: حمایت تمام عیار آمریکایی‌ها از جنایات رژیم صهیونیستی، چهره بدون روتوش این کشور را نمایان کرد و به همگان اثبات کرد که آمریکایی‌ها با وجود ادعای دفاع از حقوق بشر، در حمایت از کشتار زنان و کودکان بی‌گناه و بی‌دفاع فلسطینی به دست صهیونیست‌ها تمام قد ایستادند.

رئیس جمهور با بیان اینکه تاسف‌بارتر از جنایات رژیم صهیونیستی، حمایت آمریکا وغربی ها از این جنایات و سکوت و بی‌عملی سازمان‌های بین المللی است، افزود: امروز مقابله با جنایات صهیونیست‌ها نیازمند اقدامات بازدارنده است و از نظر جمهوری اسلامی ایران قطع روابط سیاسی و اقتصادی با این رژیم از مؤثرترین اقدامات بازدارنده محسوب می‌شود.

آیت الله رئیسی اوضاع امروز فلسطین را بهترین گواه برای ناعادلانه بودن نظم فعلی جهان دانست و با تاکید بر ضرورت اقدام برای تغییر در ساختار فعلی نظم بین‌الملل و جایگزینی نظمی عادلانه افزود: همکاری‌های ایران و ترکیه در این راستا مؤثر و ثمربخش خواهد بود.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به مسئله افغانستان تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از حاکمیتی در این کشور حمایت می‌کند که نماینده همه اقوام باشد.

آیت الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه توسعه و تقویت روابط با همسایگان سیاست محوری جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی است، اظهار داشت: ایران با همه همسایگان خود روابط خوب، دوستانه و سازنده‌ای دارد که این روابط تداوم و گسترش خواهد یافت، اما مسئله مقابله با تروریسم موضوعی جدا از همسایگی است و جمهوری اسلامی ایران برای برخورد با هر عامل برهم زننده امنیت خود اراده قاطعی دارد.

در این نشست همچنین توافقات میان اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکیه درباره موضوعات متعدد اقتصادی و روابط تجاری انجام شد که اهم محورهای آن عبارتند از:

– افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های ترکیه‌ای در ایران

– افزایش صادرات محصولات کشاورزی به ترکیه و رفع برخی موانع موجود

– توسعه همکاری‌های حمل و نقل جاده‌ای میان طرفین

– افزایش همکاری‌های بانکی

– انعقاد قراردادهای تجاری بین مناطق آزاد دو کشور

– افزایش صادرات و سوآپ گاز بین ایران و ترکمنستان و ترکیه

– خرید و فروش برق بین دو کشور و افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری ترکیه در خطوط انتقال برق فیمابین (خوی-وان)
– همکاری در حوزه ساخت فیلم، سریال، مشارکت متقابل در برگزاری نمایشگاه کتاب و عرصه گردشگری

 

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=52365

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.