• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

معاون رئیس‌جمهور: به فناوری جدید بارورسازی ابرها دست یافتیم

  • کد خبر : 52882
  • 08 بهمن 1402 - 13:17
معاون رئیس‌جمهور: به فناوری جدید بارورسازی ابرها دست یافتیم
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از دستیابی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با فناوری کاملاً بومی برای بارورسازی ابرها طی یک برنامه پنج‌ساله با هزینه کمتر از سه هزار میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش نبض وطن به نقل از ایرنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی درباره ساخت فیلترهای کاهنده آلایندگی خودروها در شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: آلایندگی هوا مسئله‌ای است که باید به آن در بلندمدت فکر کرد اینکه وقتی هوا آلوده شود به آن فکر کنیم و راهکارهای موضعی اتخاذ کنیم، هیچ اتفاقی نمی‌افتد باید برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشیم تا این اتفاق (کاهش آلودگی هوا) در سال‌های آینده رخ دهد.

وی افزود: شرکت‌هایی هستند که در زمینه کاهش آلایندگی هوا کارهای خوبی کرده‌اند و می‌توان از محصولات آن‌ها استفاده کرد تا در بلندمدت از میزان آلایندگی هوا توسط خودروها یا سایر آلاینده‌ها کاسته شود؛ این محصولات از فیلترهای قابل نصب روی خروجی کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها گرفته تا فیلترهای کاهنده آلایندگی خودروها را شامل می‌شود.

دهقانی تصریح کرد: مسئله دیگر، بارش و فناوری‌های افزاینده بارندگی است؛ معتقدم در کشور ما شرکت‌هایی وجود دارند و من شخصاً تعدادی از آن‌ها را می‌شناسم که در خصوص بارش کارهای خوبی کرده‌اند.

معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور تصریح کرد: فناوری فعلی بارورسازی ابرها یک تکنولوژی قدیمی است که سال‌ها استفاده می‌شده است و شامل فناوری یونیزاسازیون جو (فناوری تبدیل مولکول‌های ماده تشکیل دهنده ابر به یون‌های مثبت و منفی برای بارورسازی) می‌شود و به‌تازگی در حال توسعه یافتن است و کشورهای دنیا در بحث مهندسی اقلیم در حال کار کردن هستند، بنابراین اینکه گاهی گفته می‌شود امکان مهندسی اقلیم وجود ندارد، یک اشتباه راهبردی است. به‌طور قطع چنین فناوری‌ای وجود دارد، اما اینکه شدت و ضعف اثرگذاری آن چه میزان باشد، یک بموضوع دیگر است.

وی تأکید کرد: معتقدم با یک برنامه سالانه ۵۰۰ میلیارد تومانی طبق محاسباتی که ما در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور داشته‌ایم، طی یک برنامه‌ریزی پنج‌ساله امکان افزایش بارندگی تا حد بسیار خوب و معقولی با روش بارورسازی ابرها وجود دارد؛ ما فرصت‌های بارشی خوبی داریم که می‌توان از آن استفاده کرد.

دهقانی فیروزآبادی اذعان کرد: در کشور مواد اولیه بارورسازی ابرها با فناوری کاملاً بومی و کیفیت بالا وجود دارد که بسیار بالاتر از محصولات خارجی است. فلرهای بارش‌زایی که در آزمایشگاه‌های کشورهای خارجی آزمایش و قابلیت‌های آن‌ها تأیید شده است، امکانات و وسایل پروازی و ژنراتورهای ثابت را در کشور داریم.

به گفته معاون رئیس‌جمهور، فقط یک عزم جدی نیاز است تا بارورسازی ابرها در یک برنامه جدی پنج‌ساله اجرا شود.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=52882

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.