• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

سخنگوی ستاد انتخابات کشور: ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط رای دادن هستند

  • کد خبر : 57684
  • 10 اسفند 1402 - 11:04
سخنگوی ستاد انتخابات کشور: ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط رای دادن هستند
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط رأی دادن هستند که ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ مرد و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ زن خواهند بود.

به گزارش نبض وطن، محسن اسلامی اظهار کرد: در این دوره و در بازه زمانی تبلیغات هم نامزدها و هم هواداران به‌درستی دستورالعمل‌ها را رعایت کردند و ما کمترین گزارش را در کل کشور داشتیم، همچنین از ناحیه مراجع قضائی پرونده‌ای به لحاظ تخلف شکل نگرفته است.

وی افزود: برگزاری همایش‌های مختلف توسط ستاد انتخابات و همکاران در تمام حوزه‌های انتخابیه به این روند و نداشتن تخلف در زمان تبلیغات کمک کرد.

اسلامی ساعت آغاز رأی‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری را ۸ صبح فردا _جمعه یازدهم اسفند_ اعلام کرد و افزود: در بازه زمانی تبلیغات انتخابات کمترین گزارش تخلف در کشور را داشتیم و هیچ پرونده‌ای در این زمینه از سوی مراجع قضائی تشکیل نشده است. پیش از آغاز رأی‌گیری همکاران ما در شعب اخذ رأی سراسر کشور مستقر می‌شوند که حدود ۵۹ هزار شعبه در کل کشور تعریف و تمام دستگاه‌های احراز هویت هم ارسال شده است.

وی این را هم گفت که با توجه به شرایط جوی کشور و بارش برف و باران تدابیری اندیشیده شده است تا همکاران ما در نقاط صعب‌العبور و سایر نقاط برفی هم حضور یابند و رأی مردم را حتی در همین شرایط داشته باشیم.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره زمان اخذ رأی نیز اظهار داشت: بر اساس قانون زمان اخذ رأی ۱۰ ساعت است و به تشخیص وزیر کشور قابلیت تمدید دارد که در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود.

استقرار ۱۰ هزار صندوق الکترونیکی در ۴ حوزه انتخابیه

وی درباره الکترونیکی شدن انتخابات مجلس دوازدهم گفت: انتخابات در چهار حوزه انتخابیه آبادان، قم، رشت و ملایر به شکل الکترونیکی است و این چهار حوزه، ۱۷۰۰ شعبه خواهند داشت که برای هر شعبه پنج صندوق الکترونیکی در نظر گرفته شده است. یعنی در مجموع ۱۰ هزار صندوق الکتریکی وجود خواهد داشت. که در این رابطه شعب ما با حضور عوامل اجرایی و ناظران آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

اسلامی مدت زمان رأی الکترونیکی را بین ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه دانست و گفت: در مرحله انتخابات شوراها هم ما صندوق‌های الکترونیکی رأی را داشتیم، اما نظارت انتخابات شورا بر عهده شورای نگهبان نبود، اما در این دوره از انتخابات مجلس، شورای نگهبان به عنوان ناظر پذیرفته است تا انتخابات الکترونیکی باشد.

وی آخرین فرصت انصراف نامزدها را تا ۷۲ ساعت قبل از رأی‌گیری دانست و گفت: بر اساس قانون هیچ‌کدام از نامزدها دیگر نمی‌توانند انصراف دهند و نمی‌توانیم پذیرش داشته باشیم.

وی تعداد رقابت نامزدهای ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را ۱۴۴ نامزد عنوان کرد.

اسلامی افزود: متولدان ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ به قبل واجد شرایط رأی دادن در انتخابات ۱۴۰۲ هستند.

وی افزود: ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط رأی دادن هستند که ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ مرد و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ زن خواهند بود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: رای‌دهندگان با ارائه هر یک از مدارک پنج‌گانه از میان شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه رانندگی، کارت پایان خدمت و گذرنامه می‌توانند رأی دهند و ضرب مهر در شناسنامه صورت نمی‌گیرد.

اسلامی تصریح کرد: احراز هویت با کد ملی خواهد بود. البته اگر شناسنامه یا مدرک قدیمی باشد که کد ملی در آن درج نشده است، باید مدرکی که کد ملی در آن وجود دارد همراه رای‌دهنده باشد.

وی ادامه داد: ساعت شروع رأی‌گیری ۸ صبح خواهد بود، ۱۰ ساعت پس از آغاز انتخابات، یعنی ساعت ۱۸ رأی‌گیری به پایان می‌رسد، اما امکان تمدید زمان رأی‌گیری وجود دارد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=57684

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.