• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

همکاری ایران و چین یک سند دوستی بین ۲ دولت است

  • کد خبر : 5838
  • 26 فروردین 1400 - 11:28
همکاری ایران و چین یک سند دوستی بین ۲ دولت است
نماینده مردم شهرستان‌های رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی گفت: سند جامع همکاری ایران و چین یکی از بهترین سندهای همکاری است که تاکنون بین ۲ دولت به امضا رسیده است.

به گزارش نبض وطن به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن نوروزی» اظهار کرد: ما در شرایط تحریمی و غیرتحریمی نیاز داریم با کشورهای مختلف ارتباط بگیریم و در این بین چین مهم است چراکه حرف اول را در اقتصاد می زند.

وی افزود: چین از جمله کشورهایی است که به ویژه پس از انقلاب اسلامی همواره رابطه خوبی با ایران داشته است و منافع ما هم اقتضا می کند با این کشور ارتباط همه جانبه برقرار کنیم.

نوروزی با بیان اینکه معاملات با چین غیربانکی و از طریق نفت خواهد بود، گفت: همکاری ایران و چین، یک سند دوستی بین ۲ ملت است که باعث تقویت راهبردهای جمهوری اسلامی می شود.

نایب رئیس دوم کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یازدهم تاکید کرد: ما باید از زورگویان عالم فاصله بگیریم و برای همیشه امپریالیسم را به فراموشی بسپاریم.

برخی دنبال چین هراسی‌ هستند

نوروزی در پاسخ به این موضوع که برخی این سند همکاری را به خطر افتادن منافع مردم ایران تعبیر می کنند، گفت: برخی دلداده غربی ها هستند، فرزندانشان در اروپا تحصیل می کنند و شعار چین و روسیه هراسی سرمی دهند غافل از اینکه مردم انقلابی از این سندها ترسی ندارند.

این نماینده مجلس همچنین معتقد است که امضای سند جامع همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین، اقتدار ایران را در مقابل امپریالیسم تثبیت می کند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید کریدورهای بین ایران و چین و جاده ابریشم از طریق این سند احیا و خط راه آهن چین به ترکمنستان از کوه های الله اکبر به راه آهن مرکزی مشهد مقدس وصل شود.

هفتم فروردین امسال و در جریان سفر وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین به تهران، سند همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین به امضای وزیران خارجه ۲ کشور رسید.

سابقه این سند به سفر رسمی شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین به تهران برمی‌گردد که در جریان‌ آن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با صدور بیانیه‌ای، سطح روابط ۲ کشور را به «مشارکت جامع راهبردی» ارتقا دادند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=5838
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.