• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

افزایش رشد اقتصادی کشور در دولت سیزدهم

  • کد خبر : 61505
  • 03 فروردین 1403 - 18:42
افزایش رشد اقتصادی کشور در دولت سیزدهم
افزایش رشد اقتصادی کشور در دولت سیزدهم و ثبت ۹ فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت در این دولت، سبب ابراز نارضایتی عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی دولت گذشته شده که در دوره مدیریت وی، متوسط رشد اقتصادی کشور صفر شده بود.

به گزارش نبض وطن، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بدترین عملکرد رشد اقتصادی ایران در سه دهه اخیر رخ داد، در هشت سال دولت گذشته متوسط رشد اقتصادی فصلی ایران بر اساس اعلام بانک مرکزی ۲.۶ درصد بود. همچنین در ۴ سال دولت دوازدهم متوسط رشد اقتصادی فصلی کشور به ۰.۳ درصد (نزدیک به صفر) سقوط کرد.

در دولت گذشته در ۱۲ فصل شاهد ثبت رشد منفی اقتصادی در کشور بودیم که از این لحاظ نیز آن دولت، عملکرد فاجعه‌باری به جای گذاشت.

با تغییر دولت در سال ۱۴۰۰ و اتخاذ سیاست‌های جدید اقتصادی در کشور، روند رشد تولید ناخالص داخلی برعکس و مثبت شد. در ۹ فصلی که دولت سیزدهم بر سر کار بوده رشد اقتصادی کشور همواره مثبت و به طور میانگین ۴.۵ درصد بوده است. به عبارتی رشد اقتصادی کشور در دولت سیزدهم نسبت به دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۱.۷ برابر و نسبت به دولت دوازدهم ۱۵ برابر ارتقا پیدا کرده است.

در ۸ سال دولت گذشته متوسط رشد اقتصادی فصلی بدون نفت طبق گزارش بانک مرکزی ۱.۶ درصد بود که در دولت سیزدهم تاکنون به ۳.۹ درصد ارتقا پیدا کرده است. یعنی رشد اقتصادی بدون نفت کشور در دولت سیزدهم ۲.۴ برابر شده است.

با وجود این آمار مثبت از بهبود رشد اقتصادی کشور در دولت سیزدهم پس از رشد نزدیک به صفر در دولت گذشته، عبدالناصر همتی اظهارات دولتمردان را بازی با آمار خوانده است.

همتی از تابستان ۱۳۹۷ تا بهار ۱۴۰۰ رئیس‌کل بانک مرکزی در دولت دوازدهم بود. طبق آمار بانک مرکزی، متوسط رشد اقتصادی فصلی کشور در دوره ریاست همتی صفر درصد بود. متوسط رشد اقتصادی بدون نفت کشور هم در دوره ریاست همتی فقط ۱.۷ درصد بود.

همانطور که ذکر شد در دولت سیزدهم تاکنون رشد اقتصادی کشور به طور متوسط ۴.۵ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت ۳.۹ درصد بوده است که در مقایسه با دوران ریاست همتی بر بانک مرکزی، بهبود چشمگیری یافته است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=61505

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.