• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳

بازیگران ایرانی در نقش وکیل

  • کد خبر : 64100
  • 19 فروردین 1403 - 10:16
بازیگران ایرانی در نقش وکیل
گناه فرشته، خانه سبز، هیس دخترها فریاد نمی‌زنند، هامون، دوران عاشقی، می‌خواهم زنده بمانم، شریک جرم و عرق سرد از جمله فیلم‌هایی هستند که بازیگران مرد و زن ایرانی در نقش وکیل در آن‌ها ایفای نقش کرده‌اند.

به گزارش نبض وطن، در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی بازیگران مختلفی هستند که نقش وکیل را بازی کرده‌اند و تعداد فیلم‌ها و سریال‌هایی که در داستان‌هایشان به بحث قانون و قضاوت پرداخته‌اند کم نیست و به تعداد تمام این موارد، به بازیگرانی در نقش وکیل نیاز است که در داستان فیلم و سریال حضور پیدا کنند.

در سریال شبکه نمایش خانگی «شریک جرم» که پخش آن مدتی است که به پایان رسیده است داستان روی محور اصلی زندگی یک وکیل پیش می‌رفت؛ روزهای جمعه‌های هفته‌های زمستانی سال قبل نیز سریال شبکه نمایش خانگی «گناه فرشته» نیز با ماجرای زوجی وکیل که «شهاب حسینی» و «لادن مستوفی» ایفاگر آن نقش‌ها بودند.

در این نوشتار به چند فیلم و سریال ایرانی نگاهی انداختیم که در آنها بازیگران نقش وکلای به یاد ماندنی را ایفا کردند؛ از زنده یاد «عزت ا… انتظامی» در فیلم «هامون» تا «شهاب حسینی» در سریال «گناه فرشته».

هامون

بازیگر نقش وکیل: عزت‌الله انتظامی

کارگردان: داریوش مهرجویی

«عزت‌الله انتظامی» در ادامه همکاری‌های سریالی با «داریوش مهرجویی»، سال ۱۳۶۸ در فیلم «هامون» عهده‌دار یکی از نقش‌های فرعی فیلم یعنی وکیلی به نام آقای «دبیری» شد، نقشی که شاید اگر توسط بازیگر دیگری غیر از «انتظامی» بازی می‌شد، کامل زیر درخشش خیره‌کننده «خسرو شکیبایی» محو می‌شد، اما او کاری با این نقش کرد که حضورهای تک سکانسی‌اش در ذهن‌ها ماند.
دیالوگ‌های دونفره او با «هامون» یکی از به یادماندنی‌ترین سکانس‌ها را رقم زده است. «انتظامی» به طور رگباری دیالوگ می‌گوید و نبض صحنه را دستش می‌گیرد. او در سکانس معروف دادگاه هم ردی پررنگ از خودش به جا گذاشته است.

تأثیر عملکرد اوست که در نهایت به سکانس مشهور مرحوم «شکیبایی» در دادگاه منجر می‌شود. زنده یاد «انتظامی» در نهایت موفق می‌شود نامش را برای این فیلم بین پنج نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد ثبت کند.

فیلم‌های ایرانی و بازیگرانی در نقش وکیل

می‌خواهم زنده بمانم

بازیگر نقش وکیل: فرامرز قریبیان

کارگردان: ایرج قادری

در این فیلم، «اصلان» وکیل پایه یک دادگستری، در وضعیتی قرار می‌گیرد که باید از همسرش جدیدش در پرونده قتل پسرش دفاع کند. او از یک طرف با درد از دست دادن فرزندش روبه‌روست و از طرف دیگر تمام تلاشش را می‌کند تا همسرش از اتهام قتل پسرش تبرئه شود. اگرچه او در ابتدا به جایی نمی‌رسد و تلاش‌هایش بی‌نتیجه می‌ماند اما در نهایت در لحظه آخر می‌تواند اثبات کند که همسرش در قتل پسرش نقشی نداشته است.

فیلم‌های ایرانی و بازیگرانی در نقش وکیل

فیلم‌های ایرانی و بازیگرانی در نقش وکیل

خانه سبز

بازیگر نقش وکیل: خسرو شکیبایی

کارگردان‌ها: بیژن بیرنگ و مسعود رسام

شاید در وهله اول این‌طور به نظر برسد که سریال «خانه سبز» بدون در نظر گرفتن حرفه «رضا صباحی» و همسرش هم می‌توانست به همین اندازه جذابیت داشته باشد اما نباید فراموش کنیم که انتخاب حرفه وکالت برای «رضا»، از هرجهت قابل تأمل بود؛ اول اینکه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های «رضا»، طرز صحبت کردن جذاب و قانع کردن دیگران بود و از این جهت حرفه وکالت کاملاً به کمکش می‌آمد.

نکته دیگر اینکه هربار داستان با یک پرونده قضائی گره می‌خورد و «رضا» به‌عنوان وکیل، به جای اینکه مدام با قانون و منطق سعی در تبرئه کردن موکلانش داشته باشد، سعی می‌کرد با توجه به اصول انسانی و احساسی از آنها دفاع کند. نقش زنده یاد «خسرو شکیبایی» در قالب یک وکیل، کماکان ماندگار است و از ذهن‌ها بیرون نمی‌رود.

فیلم‌های ایرانی و بازیگرانی در نقش وکیل

فیلم‌های ایرانی و بازیگرانی در نقش وکیل

هیس دخترها فریاد نمی‌زنند

بازیگر نقش وکیل: مریلا زارعی

کارگردان: پوران درخشنده

چالشی که «مریلا زارعی» برای ایفای نقش خانم وکیل این فیلم داشت، دقیقاً شبیه همان چالشی است که وکیل فیلم «این زن حرف نمی‌زند» با آن مصاف داشت؛ در این فیلم موکل حاضر نمی‌شد کلامی درباره قتلی که انجام داده حرف بزند و همین کار وکیل را برای به ثمر رساندن پرونده با مشکل روبه‌رو می‌کرد.

در اینجا موتور محرکه درام، نقش خانم وکیل نیست و عوامل مختلف ازجمله بازپرس ویژه و از یک جایی به بعد خود متهم، داستان و گره‌های پرونده را برای مخاطب باز می‌کنند و خانم وکیل عملاً از یک جایی به بعد به حاشیه می‌رود.

فیلم‌های ایرانی و بازیگرانی در نقش وکیل

فیلم‌های ایرانی و بازیگرانی در نقش وکیل

دوران عاشقی

بازیگر نقش وکیل: لیلا حاتمی

کارگردان: علیرضا رئیسیان

«بیتا» در «دوران عاشقی» وکیل کار بلدی است که اکثر پرونده‌های خانوادگی را قبول می‌کند و در همه آن‌ها هم موکلش برنده می‌شود. «لیلا حاتمی» با آرامشی که به نقش داده، تسلط و کار بلدی او را بیشتر به رخ می‌کشد. همین آرامش موجب شده که مخاطب در همان برخورد اول با «بیتا» متوجه شود که او وکیل توانمندی است.

او زمانی به چالش کشیده می‌شود که پرونده «میترا»، همسر موقت شوهرش زیر دستش می‌آید. تا زمانی که او نمی‌داند میترا، همسر موقت همسرش است درمصاف با پرونده همان آرامش و تسلط را دارد، اما به محض اینکه با واقعیت ماجرا روبه‌رو می‌شود، از قالب همیشگی‌اش بیرون می‌آید.

مواجهه «بیتا» با این ماجرا نقطه‌ای است که درام به اوج خودش می‌رسد. بازی «لیلا حاتمی» در این نقش، در جشنواره فیلم فجر سی‌وسوم آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفت.

فیلم‌های ایرانی و بازیگرانی در نقش وکیل

فیلم‌های ایرانی و بازیگرانی در نقش وکیل

عرق سرد

بازیگر نقش وکیل: لیلی رشیدی

کارگردان: سهیل بیرقی

«پانته‌آ» ی «عرق سرد» یکی از مهم‌ترین نقش‌های کارنامه «لیلی رشیدی» است و باعث شد بعد از مدت‌ها بازی‌اش به چشم بیاید. او در این فیلم در نقش «پانته‌آ آل داوود»، وکیل پایه یک ظاهر شده است، وکیلی پرکار که به خاطر رابطه دوستی با «افروز اردستانی» قرار است از او در مقابل همسرش دفاع کند.

او ظاهراً درگیر متهم کردن شوهر «افروز» است اما بیشتر از اینکه به دنبال پیشرفت پرونده و احقاق حق برای موکلش باشد دلش می‌خواهد به واسطه مصاحبه‌های مختلف با شبکه‌های ماهواره‌ای برای خودش به عنوان فعال حقوق زنان در ایران اعتبار کسب کند.

در نهایت به خاطر مصاحبه او با یک شبکه ماهواره‌ای همه چیز به هم می‌ریزد و ماجرا به ضرر موکلش تمام می‌شود و در پایان هم هیچ جواب قانع‌کننده‌ای برای خراب شدن این پرونده ندارد که به «افروز» بدهد.

فیلم‌های ایرانی و بازیگرانی در نقش وکیل

شریک جرم

بازیگر نقش وکیل: سارا بهرامی

کارگردان: مازیار میری

محور اصلی سریال «شریک جرم»، وکیلی به نام «میترا» است که در دفتر وکالتش یک جنایت رخ می‌دهد؛ مردی همسرش را به قتل می‌رساند و سپس خودش را می‌کشد! حالا پای «میترا» به این پرونده باز می‌شود و باید ثابت کند علت اصلی قتل به عملکرد او ارتباطی نداشته است.

پای «میترا» رفته رفته به ماجرای فعالیت باند قاچاق دختران باز می‌شود و نه تنها فعالیت حرفه‌ای‌اش به خطر می‌افتد که در خیابان هم به مرگ تهدید می‌شود. چالش اصلی این وکیل با همین باند قاچاق است که یک سر آن به یک چهره مهم می‌رسد و تهدیدهایی که پیش رو دارد و سوی دیگر ماجرای وجدان کاری و انسانیت است.

«سارا بهرامی» به عنوان یک وکیل دادگستری بازی خوبی در این سریال داشت و با وجود اینکه تعداد قسمت‌های سریال زیاد نبود اما در همان تعداد قسمت کم این سریال، به خوبی ایفای نقش کرد.

فیلم‌های ایرانی و بازیگرانی در نقش وکیل

فیلم‌های ایرانی و بازیگرانی در نقش وکیل

گناه فرشته

بازیگران نقش وکیل: شهاب حسینی و لادن مستوفی

کارگردان: حامد عنقا

در «گناه فرشته»، «شهاب حسینی» و «لادن مستوفی» در قالب نقش وکیل ایفای نقش کرده‌اند. «حامد» (شهاب حسینی) پرونده وکالت دختری به نام «فرشته» که را متهم به قتل است پذیرفته و برای اثبات بی‌گناهی او دست به هرکاری می‌زند. همسر وکیلش با بازی «لادن مستوفی» مقابلش قرار گرفته اما «حامد» حاضر شده برخلاف خواست او این پرونده را قبول کند.

فیلم‌های ایرانی و بازیگرانی در نقش وکیل

 

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=64100

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.