• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

استراتژی آرام‌پز برای قورباغه اسرائیلی

  • کد خبر : 64398
  • 20 فروردین 1403 - 8:18
استراتژی آرام‌پز برای قورباغه اسرائیلی
وبگاه خبری کریدل در تحلیلی خویشتنداری ظاهری ایران در برابر تجاوزات اسرائیل را نباید با ضعف اشتباه گرفت. تهران به طور پیوسته با روش‌های خود بر تل‌آویو فشار وارد می‌کند و زمینه را با دقت برای از هم گسیختگی اسرائیل آماده می‌کند.

به گزارش نبض وطن،

ایران سپاه

 وبگاه خبری کریدل در یادداشتی به قلم شیوان ماهندراجا نوشته است که جنگ نامتقارن را می‌توان از طریق تئوری «جوشاندن قورباغه» توضیح داد. در افسانه‌ها آمده است که وقتی قورباغه را در دیگ پر از آب بیندازی و آن را کم کم بجوشانی، قورباغه حتی سعی نمی‌کند بیرون بپرد تا اینکه آب به نقطه جوش می‌رسد و می‌میرد. تغییر درجه حرارت به قدری آهسته است که قورباغه نمی‌داند در حال پختن است تا اینکه دیگر دیر است.

ایران چطور در حال نابود کردن آرام اسرائیل است؟

گرچه این صرفاً داستانی به منظور القای یک نصیحت است اما معمولاً توسط مقامات نظامی و تحلیلگران ژئوپلیتیک برای تبیین اهداف استراتژیک طولانی مدت ذکر می‌شود. امروزه، ایران و متحدان منطقه‌ای آن از این رهیافت سنجیده برای افزایش درجه حرارت غرب آسیا تا مرگ «قورباغه» آمریکایی و اسرائیلی استفاده می‌کنند. استراتژی، انضباط، و چاشنی صبر به عنوان متضاد رویکرد کوتاه مدت غربی برای ایران پیروزی را به ارمغان خواهند آورد. نقل‌قولی از طالبان است که می‌گوید «آمریکایی‌ها ساعت دارند، اما ما زمان داریم.»

از نظر این نویسنده، زمان به نفع ایران و متحدانش است. دو مثال نشان‌دهنده تنظیم دمای حرفه‌ای از جانب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

قورباغه آمریکایی

پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی به رهبری جنبش مقاومت حماس در ۷ اکتبر سال گذشته، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، نیروی دریایی ایالات متحده را در خلیج فارس و دریای مدیترانه برای «دفاع» از رژیم صهیونیستی مستقر کرد.

در ۲۶ نوامبر، ناو یو اس اس آیزنهاور و ناوچه‌های آن از طریق تنگه هرمز عبور کردند و در خلیج فارس در سمت عربستان سعودی لنگر انداختند. نیروی دریایی انصارالله یمن ابتدا کشتی‌های اسرائیلی و بندر ایلات را با اولین موشک خود در ۱۹ اکتبر هدف قرار دادند. اما در ۲۹ نوامبر، حملات آنها تشدید شد و کشتی‌هایی را که به مقصد ایلات می‌رفتند یا از آنجا برمی‌گشتند، صرف نظر از پرچم یا مالکیت، هدف قرار دادند.

این الگو با اعلام آغاز فعالیت «عملیات نگهبان رفاه» توسط پنتاگون در ۱۸ دسامبر به اوج خود رسید که هدف آن حفاظت از منافع اقتصادی رژیم صهیونیستی به هزینه پرسنل نظامی ایالات متحده بود. متعاقباً، آیزنهاور و اسکورت‌های دریایی آن از خلیج فارس به دریای سرخ و خلیج عدن نقل مکان کردند تا ظاهراً از این کشور اشغالگر دفاع کنند.

در عوض، استقرار نیروی دریایی آمریکا در دریای سرخ و خلیج عدن، آنها را در معرض حملات احتمالی محور مقاومت از جمله موشک‌های کروز، موشک‌های بالستیک و پهپادها قرار داده است. علیرغم تلاش‌های نیروی دریایی ایالات متحده و نیروی هوایی ایالات متحده، انصارالله همچنان شکست‌ناپذیر است. حملات هوایی قبلی انگلیس و آمریکا در یمن ناکارآمد بوده است، در حالی که سرعت مداوم و گسترش دامنه عملیات یمن منابع دریایی آنها را تحت فشار قرار داده و روحیه‌شان را تضعیف می‌کند.

ایران چطور در حال نابود کردن آرام اسرائیل است؟

برخلاف تفنگ‌های فیلم‌های هالیوود، کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده موشک‌های پدافند نامحدود برای رهگیری ندارند و نمی‌توان آنها را دوباره در دریا بارگیری کرد. در مورد روحیه پرسنل آمریکایی، این روحیه در درازمدت شکسته خواهد شد، به ویژه از آنجا که بسیاری از ملوانان و تفنگداران دریایی، اگر نگوییم اکثر آنها، علتی برای مشارکت در جنگ رژیم اسرائیل ندارند.

ماه گذشته، کاپیتان کریس هیل، افسر فرمانده ناو یو اس اس آیزنهاور، گفت: «افراد به استراحت نیاز دارند، آنها باید به خانه بروند.»

در حالی که ملوانان، تفنگداران و هوانوردان آمریکا تحت فشار جاخالی دادن و رهگیری پهپادها و موشک‌های انصارالله عصبی شده‌اند، قورباغه آمریکایی» با شادی در وان آب گرم خود در واشنگتن دست و پا می‌زند و معتقد است که «قدرت» نیروی دریایی ایالات متحده، «حوثی‌های مزاحم» را شکست خواهد داد.

به گفته کردیل، این اقدام سنجیده که به دقت طراحی شده بود دو دستاورد داشت: اول اینکه ناوگروه جنگی را از خلیج فارس خارج کرد و دوم اینکه ایالات متحده را در یک تله تنش‌افزایی انداخت. قورباغه آمریکایی در دیگ داغ دریای سرخ / خلیج عدن است و نمی‌تواند برنده شود.

آمریکا باید از دیگ بیرون بپرد و فرار کند که اعتبار نیروهای مسلح ایالات متحده را پس از خروج تحقیرآمیز آن در سال ۲۰۲۱ از افغانستان از بین خواهد برد یا در دیگ داغ باقی می‌ماند و با از دست دادن کشتی‌ها و جان‌ها می‌میرد.

نویسنده مقاله کریدل معتقد است که در هر صورت ایران پیروز می‌شود. در همین راستا، شکست آمریکا توسط ایران مورد استقبال چین، روسیه و تعداد زیادی از کشورهای متخاصم ایالات متحده، به ویژه در سراسر جنوب جهانی قرار خواهد گرفت. همانطور که یکی از کاربران زیرک ایکس اشاره کرد، ایران با اقداماتش تسلط «کنترل واکنشی» خود را در برابر اقدامات واشنگتن نشان داده است. منظور او از این جمله این است که اگر هر اقدام نظامی که انجام می‌دهید، واکنشی متقارن داشته باشد، می‌توانید ماهیت، محل و سرعت درگیری را به نفع خود کنترل کنید. این دقیقاً همان کاری است که سپاه با زیرکی انجام می‌دهد.

قورباغه اسرائیلی

در ادامه این مقاله آمده است که «قورباغه اسرائیلی» هم در آب گرم خواب آلود است، رؤیای «اسرائیل جدید» خود را در سر می‌پروراند؛ اسرائیلی که پس از پاکسازی قومی غزه خواهد ساخت. او برنامه‌هایی برای توسعه غزه، ساخت مجموعه آپارتمان‌های لوکس در امتداد ساحل، و ساخت واحدهای مسکونی برای مهاجران جدید دارد.

معماران اکنون در حال ترسیم نقشه‌ها هستند. جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و رقیب فعلی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، طرفدار نتانیاهو و حزب لیکود است و در حال اندازه‌گیری پرده‌ها برای آپارتمان خود در ساحل غزه است.

ایران چطور در حال نابود کردن آرام اسرائیل است؟

با این حال، ارتش رژیم صهیونیستی نتوانسته حماس را شکست دهد و حماس همچنان خسارات قابل‌توجهی به تجهیزات نظامی و منابع انسانی رژیم اسرائیل وارد می‌کند. بر اساس یک برآورد، توانایی‌های حماس تنها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است. در حالی که ارتش اشغالگر برای تسلیحاتش کاملاً به ایالات متحده و کشورهای اروپایی هم‌دست آن وابسته است زیرا ظرفیت تولید داخلی آن محدود است.

بر اساس یک برآورد، حدود ۵۰۰ هزار شهرک‌نشین اشغالگر به کشورهای مبدا خود بازگشته‌اند و بیشتر آنها نخواهند برگشت. از ۷ اکتبر، خدمت اجباری دیگر یک شرط سه ساله امن و خوشایند نیست. والدین نگران جان فرزندان خود هستند.

جنبش خفته عدم مشارکت در نیروهای نظامی که پس از تهاجم رژیم صهیونیستی به لبنان در سال ۱۹۸۲ پدیدار شد، دوباره بیدار شده است. سربازان وظیفه از خدمت سرباز می‌زنند و در نتیجه زندانی می‌شوند. معافیت خدمت اجباری برای یهودیان افراطی ارتدوکس در ۱ آوریل به پایان رسید. جامعه ارتدوکس نیز دولت را تهدید به ترک آنجا می‌کند، جایی که بقای آن به مهاجرت یهودیان به آن بستگی دارد.

اگر نمایندگان یهودیان افراطی ارتدوکس از ائتلاف نخست وزیری بنیامین نتانیاهو خارج شوند، ممکن است دولت افراطی او سرنگون شود. تنش‌های داخلی در جامعه اسرائیل تشدید می‌شود که ناشی از فشارهای اجتماعی-اقتصادی و سرخوردگی در مدیریت جنگ توسط رژیم است.

ایران چطور در حال نابود کردن آرام اسرائیل است؟

کریدل تصریح کرده که اقتصاد اسرائیل به هم ریخته است. ارزش شِکِل در حال کاهش است. از بالاترین نرخ تبادل آن در اوایل اکتبر ۴.۰۱ شکل به ازای هر دلار دوباره به ۳.۶۰ شکل رسیده است اما انتظار می‌رود روند کاهش ارزش آن دوباره رخ دهد. کسری بودجه و استقراض به شدت افزایش یافته است. شرکت خدمات مالی مودیز ارزش اعتبار اسرائیل را از A1 به A2 در ۹ فوریه کاهش داد. صنعت گردشگری آن دچار بحران شده است. اکثر خطوط هوایی بزرگ دیگر به سرزمین‌های اشغالی پرواز نمی‌کنند. پایگاه‌های تولیدی و کشاورزی رژیم اسرائیل کوچک است و دسترسی محدودی به منابع طبیعی و انرژی دارد. این امر باعث وابستگی آن به خطوط حیاتی زمینی اردن و مصر شده است و نفت و گازی که آذربایجان از طریق ترکیه به حیفا می‌فرستد.

ماهندراجا مدعی است که ایران با رژیم اسرائیل همان کاری را می‌کند که رژیم با تحریم‌های اقتصادی با ایران کرد. اما برخلاف رژیم صهیونیستی، ایران دارای منابع فراوان نفت و گاز، ۸۵ میلیون نفر جمعیت باسواد و تحصیل‌کرده است که قصد فرار ندارند و پایگاه‌های کشاورزی و تولیدی قدرتمندی دارد.

تهران به طور روشمند اقتصاد اسرائیل را وارد دستانداز می‌کند. بندر حیفا در لیست هدف حزب الله قرار دارد. اگر حیفا در کنار ایلات تعطیل شود، رژیم صهیونیستی تنها خطوط حیاتی زمینی را برای تأمین غذا و انرژی خواهد داشت. فرودگاه بین‌المللی بن گوریون و سایر فرودگاه‌ها نیز ممکن است در آینده هدف قرار گیرند.

ایران چطور در حال نابود کردن آرام اسرائیل است؟

افزایش درجه به درجه دما

کردیل در پایان نوشته است که حمله اخیر رژیم صهیونیستی به ساختمان نمایندگی دیپلماتیک ایران در دمشق، ظاهراً در پاسخ به حمله پهپاد عراقی به ایلات، منعکس‌کننده نگرانی‌ها و ناامیدی‌های نتانیاهو است که «تمام جهان در حال حمله به ما هستند».

به نظر می‌رسد راهبرد نتانیاهو تحریک ایران به تشدید تنش و هدف قرار دادن مواضع نظامی آمریکا در منطقه و در نتیجه کشاندن ایالات متحده به جنگ غزه باشد. با این حال، مشخص نیست که آیا تهران در تله خواهد رفت یا نه.

در حالی که احتمالاً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پاسخ خواهد داد، اما آنها به دنبال جلوگیری از افتادن در دام نتانیاهو هستند. در عوض، ایران ممکن است با هدف قرار دادن مکان‌های استراتژیک مانند ایلات، حیفا و فرودگاه بن گوریون، محدودیت اقتصادی خود را بر اسرائیل تشدید کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌داند که اقتصاد رژیم اسرائیل نمی‌تواند درگیری طولانی مدت را تحمل کند. بنابراین، استراتژی آنها ممکن است شامل تشدید تدریجی -عملاً جوشاندن آرام قورباغه اسرائیلی- از طریق اقدامات هماهنگ شامل حزب الله، انصارالله و جناح‌های مختلف سوریه و عراق باشد.

در حالی که رژیم صهیونیستی تا آستانه سقوط فاصله دارد، این گونه اقدامات منضبط و حساب‌شده سپاه می‌تواند تنش‌ها را برای آنها افزایش می‌دهد. اگر این موضوع کنترل نشود، می‌تواند به عواقب قابل توجهی برای جامعه اسرائیل و اقتصاد آن منجر شود. البته همه اینها بدون توجه به اینکه قورباغه‌ی کوچک ما در حال جوشیدن است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=64398

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.