• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

مدیر دفتر طنز حوزه هنری: طنز رسمی فروکش کرده است/ طنزپرداز مصلح اجتماعی است

  • کد خبر : 66855
  • 07 اردیبهشت 1403 - 8:25
مدیر دفتر طنز حوزه هنری: طنز رسمی فروکش کرده است/ طنزپرداز مصلح اجتماعی است
مدیر دفتر طنز حوزه هنری، طنزپرداز را مصلح اجتماعی دانست و گفت: طنز در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی خیلی زیاد شده، اما طنز رسمی در مطبوعات مقداری فروکش کرده‌ است.

به گزارش نبض وطن به نقل از ایرنا، عباس حسین‌نژاد درباره میزان اهمیت طنز رسانه‌ای در کشور و جایگاه طنز در رسانه ها گفت: خیلی از رسانه‌ها اصلا به طنز نمی‌پردازند و خیلی کم شده است. این کم بودن خودبه خود قوت طنز را پایین آورده است؛ مطبوعات در حوزه طنز رسمی مقداری فروکش کرده‌ اند در رسانه های رسمی هم طنزنویسی افت کرده، اما برعکس در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی  خیلی زیاد شده است،

سعه صدرها باید افزایش یابد

حسین‌نژاد درباره دلیل تنزل حوزه طنز در رسانه گفت: ماجرا این است که طنزپرداز می‌گوید «چرا دنبال دردسر بگردم؛ چیزی می‌گوید به کسی برمی‌خورد» به قول محمد زرویی نصرآباد، «گر نویسی زکفش و دمپایی / باز برمی‌خورد به یک جایی/ شب، نویسی زآدمی مرده / صبح، بینی به « زنده » بر خورده».

وی گفت: شاید سعه صدر در جامعه ما کم شده است، معتقدم باید قواعد عرفی برای طنزپردازان کمی آسان شود، در دفتر طنز حوزه هنری این صنف را باید کمک کنیم.

دست طنزپرداز باز است

مدیر دفتر طنز حوزه هنری اظهار داشت: دست طنزپرداز باز است، اما این که چقدر جرات کند، با خودش است. چون اصولا طنز به همه برمی‌خورد و خیلی سخت شده است. چون طنزپرداز انتقاد می‌کند و همه معتقدند کارشان درست است.

حسین‌نژاد با اشاره به فراگیر شدن بلاگر و بلاگری و تولید محتوا در فضای مجازی گفت: طنز رسمی رسانه‌ای از آن چیزی که به عنوان طنز غیررسانه‌ای مطرح است، عقب افتاده است.

حسین نژاد درباره این که رویدادی با مضمون طنز درباره جنایات صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی و غزه تدارک دیده شده است؟ اظهار داشت: رویدادی در این زمینه نداریم. یکی از وجوه طنز، هجو است و اگر هجو رژیم صهیونیستی اتفاق بیفتد، خیلی استقبال می‌کنیم.

آموزش طنز به فعالان طنز در حوزه رسانه

وی خاطرنشان کرد: معاونت امور رسانه و تبلیغات وزارت فرهنگ آموزش طنز را با همکاری فعالان حوزه طنز، در کنار آموزش‌ مطبوعاتی ها و رسانه‌ای ها انجام می‌دهد و طنز هم به آموزش‌های رسانه‌ای اضافه خواهد شد که اتفاق خیلی خوبی خواهد بود.

حسین‌نژاد گفت: تلاش می‌کنیم به فعالان حوزه طنز در رسانه‌ها کمک می‌کنیم که سطح طنز خود را ارتقا دهند. البته «رایانه سپهر» (فضای مجازی) رهاشدگی دارد که اگر تدبیری اندیشیده نشود و کنترل نشود به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم.

اگر توجهی به پیوند اقتصاد و طنز توجهی نشود ضرر می‌کنیم

مدیر دفتر طنز حوزه هنری ادامه داد: طنزی که در «رایانه سپهر» (فضای مجازی) می‌شناسیم و در حال توسعه است با اقتصاد پیوند خورده و یکی از دلایلی که مشتری این کار اعم از تولیدکننده‌ها و مخاطبان زیادتر شده همین پیوند است. این پیوند باعث شده که طنز در کشور توسعه پیدا کند. طنز به معنای کمدی طنز از جمله پادکست‌ها و دیدگاه‌های طنز است. به دلیل پیوند اقتصادی میان این دو، طنز در «رایانه سپهر» (فضای مجازی) خیلی زیاد شده و فکر می‌کنم خیلی بیشتر هم خواهد شد. اگر ما به عنوان متولی رسانه‌ای و مطبوعاتی کشور به آن توجه نکنیم در حوزه طنز ضرر خواهیم کرد.

استقبال حوزه هنری از هجوهای اسرائیلی در خصوص غزه/طنز رسمی فروکش کرده است

بلاگرها به کمک حوزه هنری و معاونت تبلیغات و رسانه‌ای می‌آیند

حسین‌نژاد گفت: در دفتر حوزه هنری، در استان‌ها حتی به بلاگرهای مشهور آموزش می‌دهیم و وارد برنامه‌های ما می‌شوند تا با بررسی اشکالات و نقاط ضعف و قوت آثار بلاگرها به کمک اساتید، پیوندی میان این دفتر و معاونت امور رسانه و تبلیغات ارشاد رقم بخورد تا بتوانیم طنز را در کشور ارتقا دهیم و به آن چیزی که هدف طنز که همانا اصلاح‌گری اجتماعی است و طنزپرداز مصلح اجتماعی خواهد شد، به طنزپرداز کمک کنیم تا به این آرمان برسد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=66855

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.