• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
نائب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان ؛

کشاورزان و زاینده‌رود سال‌ها در آرزوی حق‌آبه/بحران آب معیشت کشاورزان را هدف گرفته است

  • کد خبر : 6696
  • 16 اردیبهشت 1400 - 13:19
کشاورزان و زاینده‌رود سال‌ها در آرزوی حق‌آبه/بحران آب معیشت کشاورزان را هدف گرفته است
نائب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان گفت: متاسفانه در یک دهه اخیر مشکلات معیشتی کشاورزان استان اصفهان، جاری سازی دائم زاینده رود و تامین حقابه‌ها کشاورزان تاکنون جدی گرفته نشده است.

میلاد موذنی در گفت و گو با خبرنگار نبض وطن، با بیان اینکه طی ماه های اخیر در بخش قابل توجهی از رودخانه زاینده رود آب جریان نداشته است، اظهار کرد: متاسفانه طی سال های اخیر به دلایل مختلف رودخانه زاینده رود با تنش های مختلف مواجه بوده و خشک شدن این رودخانه تاثیر مستقیمی بر معیشت کشاورزان داشته است به گونه ای که با فرا رسیدن زمان کشت بهاره و پائیزه تامین و جریان رودخانه زاینده رود تنها خواسته این قشر تاثیرگذار بوده است.
وی افزود: خشک شدن زاینده رود علاوه بر معضلات اقتصادی و معیشتی که برای کشاورزان به همراه داشته سبب افزایش رها کردن و فروش زمین‌های کشاورزی شده همچنین تغییرکاربری اجباری و… نیز از تبعات تخصیص نیافتن حقابه‌ کشاورزان بوده و چنانچه به این مسئله به شکلی کارشناسی پرداخته نشود این قشر مولد با چالش های جدی مواجه خواهند شد.
نائب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان یکی از مطالبات به حق کشاورزان غرب و شرق استان اصفهان را تعیین تکلیف برداشت های غیرمجاز دانست و تصریح کرد: با توجه به گزارشات ارائه شده درخصوص وضعیت سد زاینده‌رود، متاسفانه تاکنون برنامه‌ای برای منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده رود اعلام نشده است.
وی ادامه داد: طی یک دهه اخیر مطالبه اصلی کشاورزان غرب و شرق استان اصفهان با تکیه بر ماده ۱۸ و ۴۴، ماده ۳۶ قانون و قانون ۱۵۸ مدنی، قانون تبدیل، قانون تشویق، ماده ۳۱ قانون پنجم توسعه کشور و ماده ۱۴۹ قانون ششم توسعه کشور و مصوبات شورای عالی آب تخصیص حقه آبه آنان بوده و نباید این نکته را به دست فراموشی سپرد که براساس قانون نیز تعرض به حقابه های کشاورزان ممنوع و غیرقانونی است.
موذنی با بیان اینکه متاسفانه در یک دهه اخیر مشکلات معیشتی کشاورزان استان اصفهان، جاری سازی دائم زاینده رود و تامین حقابه‌ها کشاورزان تاکنون جدی گرفته نشده است، اضافه کرد: درخصوص رهاسازی حق آبه کشاورزان غرب و شرق چنین اعلام شده است، که هرگونه تصمیم‌گیری برای رهاسازی آب را به میزان بارش‌ها بستگی دارد و این درحالیست که کشاورزان معتقد هستند چرا تاکنون علیرغم مطالبه آنان و پیگیری های صورت گرفته درخصوص تخصیص حق آبه و جلوگیری از برداشت های غیر مجاز در این خصوص چاره اندیشی نشده و راهکاری عملی از سوی متولیان و مراجع قانونی در این خصوص به مرحله اجرا نرسیده است.
وی عنوان کرد: با توجه به فرا رسیدن زمان کشت بهاره کشاورزان غرب و شرق استان اصفهان همچنان سردرگم هستند و این درحالیست که برای انجام کشت باید برنامه ریزی کرده، زمین آماده شود، بذر مناسب و کود تهیه گردد و… اما این بلاتکلیفی نگرانی کشاورزان را برای تامین معیشتشان رقم زده است.
نائب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: در شرایطی که خشکسالی گریبانگیر استان اصفهان را گرفته، حجم ذخیره سد شرایط شکننده‌ای دارد و برداشت های غیر مجاز همچنان در حال انجام است، کشاورزان انتظار دارند مسئولان به مشکلات پیش روی آنان نگاهی جهادی داشته باشند تا بتوانند کشت خود را انجام داده و معیشت خود و خانواده شان را تامین کنند.
وی یادآور شد: عدم توجه به مطالبات به حق کشاورزان قطعا موجب بی رغبتی آنان در تولید می‌شود که این مسئله سبب خواهد شد نیازمند واردات بیشتر محصولات کشاوری باشیم که این خود یک آسیب جدی برای کشور به شمار می آید.
موذنی تاکید کرد: امید است در سالی که توسط مقام معظم رهبری تخت عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده علاوه بر تحقق مطالبه کشاورزان درخصوص تخصیص حقه آبه آنان و انجام کشت بهاره برای پرداخت بخشی از مطالبات و خسارت نکاشت کشاورزان نیز علاوه بر شفافسازی چاره‌اندیشی شود.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=6696
  • نویسنده : زهرا جعفری

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.