• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳

رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت

  • کد خبر : 67182
  • 09 اردیبهشت 1403 - 15:55
رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت
مرتضی شفیعی، رهبر و بنیانگذار جوان ارکستر ملی موسیقی اصفهان و برگزیدۀ جشنوارۀ موسیقی فجر، درگذشت.

به گزارش نبض وطن به نقل از ایسنا، شهریار شکرانی، مدیر موزۀ موسیقی اصفهان ضمن اعلام این خبر با بیان اینکه زنده‌یاد مرتضی شفیعی از سال‌های گذشته، شخصیت فرهنگی و هنری بسیار پرثمری به خصوص در جامعۀ موسیقی به‌شمار می‌رفت، اظهار کرد: من از حدود ۲۴ سال قبل ایشان را می‌شناختم، یعنی از سنین نوجوانی که ایشان در هنرستان موسیقی تحصیل می‌کرد. نبوغشان در عرصۀ موسیقی از همان زمان مشخص بود و بعد نیز در سن بسیار پایین به‌عنوان یکی از مدرسین موسیقی شروع به فعالیت کرد.

او ادامه داد: زنده‌یاد شفیعی، ارکستر ملی اصفهان را در سن ۲۰ سالگی با همراهی یک آموزشگاه موسیقی راه‌اندازی کرد، که رهبری ارکستر به عهدۀ ایشان بود و ما هم در این مجموعه از این ارکستر حمایت می‌کردیم.

شکرانی گفت: اینکه ایشان در سن ۲۰ سالگی رهبری ارکستری با حضور بیش از ۱۰۰ نفر را به عهده داشت خیلی عادی نبود، به خصوص در آن دوره یعنی سال ۸۳ که شروع فعالیت ارکستر اصفهان بود؛ اما فعالیت ارکستر ملی اصفهان ادامه داشت و بسیاری از نوازندگان بزرگ ایران از تهران یعنی از ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران به اصفهان آمده و در این ارکستر می‌نواختند.

مدیر موزۀ موسیقی اصفهان افزود: خوانندگانی مانند آقای سالار عقیلی، آقای قربانی، و آقای معتمدی اجراهای متعددی با ارکستر ملی اصفهان داشتند. ضمن اینکه بسیاری از خوانندگان اصفهان مانند آقایان بلوچستانی، اله‌دادیان، مجتبی اخگری و بسیاری دیگر نیز با این ارکستر همکاری داشتند.

وی گفت: زنده یاد مرتضی شفیعی حدود شش سال پیش جایزه اول آهنگسازی را در جشنواره موسیقی فجر به دست آورد و در زمینۀ آهنگسازی نیز فعالیت بسیاری داشت.

شکرانی تأکید کرد: همیشه وقتی مهره‌های اصلی فرهنگی و هنری حذف می‌شوند جایگزینی آنها بسیار سخت و دشوار است و دیراتفاق می‌افتد و شاید اتفاق نیفتاد؛ اما خوشبختانه زنده‌یاد شفیعی هنرجویانی را پرورش دارد که اکنون مدرسان خوب موسیقی در این شهر هستند و قطعاً اثرگذاری ایشان ادامه پیدا می‌کند اگرچه جای خالی ایشان برای ما به‌عنوان یک همکار هیچ‌وقت پرنخواهد شد.

وی گفت: مراسم تشییع زنده یاد مرتضی شفیعی، امروز بعدازظهر (ساعت ۱۵) از موسسه سپاهان سینا تا درب منزلشان انجام می‌شود و سپس فردا صبح در قطعه نام‌آوران باغ رضوان به خاک سپرده می‌شود. همچنین مراسم یادبود ایشان نیز چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) ساعت ۹ تا ۱۱ صبح در مسجدالمهدی واقع در خیابان مرداویج برگزار خواهد شد.

خبرگزاری ایسنا منطقه اصفهان، درگذشت مرتضی شفیعی، رهبر و بنیانگذار ارکستر ملی اصفهان را به خانوادۀ وی و هنرمندان اصفهان به ویژه جامعه موسیقی اصفهان تسلیت می‌گوید.

به گزارش ایسنا، مرتضی شفیعی، رهبر و بنیان‌گذار ارکستر ملی موسیقی اصفهان، بعد از مدت‌ها بیماری کبدی و با وجود پیوند، به دلیل عفونت ریوی در بیمارستان ابوعلی سینای شیراز درگذشت. این هنرمند که متولد سال ۶۳ در اصفهان بود، نزد اساتیدی مانند ابراهیم لطفی، هوییک باغومیان، ربکا هافمن، روبن گوسمیان علی رحیمیان، مشقِ موسیقی کرد و آهنگسازی را نزد کامبیز روش‌روان، منوچهر صحرایی، لوریس چکناواریان، امیر اسلامی و ولادیمر خوستیف آموخت.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=67182

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.