• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات بهبود یافته است؟

  • کد خبر : 68072
  • 17 اردیبهشت 1403 - 8:32
ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات بهبود یافته است؟
ظرفیت شبکه ارتباطی کشور یکی از موضوعات مورد توجه در پروژه شبکه ملی اطلاعات است که ۴ لایه دارد و به گفته رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت در سالی که گذشت شاخص‌های شبکه مادر مخابراتی به عنوان هسته شبکه ملی اطلاعات بهبود قابل توجهی یافت.

به گزارش نبض وطن به نقل از ایسنا، یکی از پروژه‌هایی که به عنوان شناسنامه کاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شناخته می‌شود، شبکه ملی اطلاعات است که حتی در ادوار گذشته راه‌اندازی شد اما در دولت سیزدهم بیش از گذشته مورد تأکید قرار گرفت.

دستگاه‌های مختلفی برای تحقق این شبکه از سالیان گذشته مشغول کار هستند و مرکز ملی فضای مجازی نیز برای ارزیابی این شبکه، شاخص‌ها و اهدافی را مطابق سند طرح کلان و معماری شبکه ملی مصوب شورای عالی فضای مجازی و با مشارکت دستگاه‌های متولی تعیین‌کرده و براساس همین شاخص‌ها و اهداف، میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات سنجیده می‌شود. ۳۰ هدف عملیاتی برای این پروژه تعریف و برای تحقق هر هدف تعدادی شاخص تعیین شده که جمعا ۱۲۲ شاخص مورد ارزیابی قرار گرفته است و با بررسی میزان پیشرفت اهداف و شاخص‌های آن، پیشرفت کلی شبکه ملی اطلاعات نیز برآورد می‌شود.

این اهداف عمدتا در حوزه افزایش سرعت اینترنت، مزیت‌بخشی کیفی در دسترسی به خدمات و محتوای داخلی، دسترسی پر سرعت برای کسب‌وکارها و مراکز آموزشی و تسهیل دسترسی به فناوری‌های نوین است. فرآیند ارزیابی شبکه ملی اطلاعات از اواخر شهریور ۱۴۰۲ آغاز شد و میزان پیشرفت اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات تا پایان بهمن سال گذشته و براساس شاخص‌های جدید تعیین شده توسط مرکز ملی فضای مجازی، ۵۹.۱۸ است.

یکی از موضوعاتی که در این پروژه مورد توجه قرار می‌گیرد، ظرفیت شبکه ارتباطی کشور است. در توضیح این موضوع می‌توان گفت ظرفیت شبکه ارتباطی کشور چهار لایه دارد که شامل دسترسی از منزل تا مرکز مخابرات، شبکه داخل شهر، استانی و گیت‌وی بین‌المللی می‌شود. بخش زیادی از این لایه‌ها در اختیار اپراتورهای مختلف است و تنها شبکه زیرساخت در اختیار وزارت ارتباطات قرار دارد.

به گفته رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت در سالی که گذشت شاخص‌های شبکه مادر مخابراتی به عنوان هسته شبکه ملی اطلاعات بهبود قابل توجهی یافت؛ رشد ۵۴ درصدی ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال کشور، رشد ۴۵ درصدی ظرفیت پهنای باند شبکه IP داخل کشور و همچنین نوسازی زیرساخت‌های نیرو و ایجاد ارتباطات چندگانه در مراکز زیرساختی ازجمله گام‌های روبه جلو شرکت ارتباطات زیرساخت بود که جز با همت و جهاد شبانه‌روزی خادمان ملت در شرکت ارتباطات زیرساخت محقق نمی‌شد.

همزمان با رشد و توسعه این پروژه طی سال‌ها، روستاهای بسیاری به واسطه آن به اینترنت و شبکه ارتباطی متصل شدند. در واقع توجه به مناطق محروم و روستایی یکی از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم است.

دسترسی ۲۳۲ روستای بالای بیست خانوار به اینترنت

به طور مثال ۲۳۲ روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان در این زمینه اعلام کرد از ابتدای دولت سیزدهم تا اوایل اردیبهشت ماه ۲۳۲ روستای بالای بیست خانوار استان در قالب احداث سایت جدید و یا ارتقاء تکنولوژی سایت‌های موجود به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و اهالی این مناطق به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کرده‌اند.

البته ۸ روستای هرمزگان هم تحت پوشش شبکه ملی اطلاعات قرار گرفت. استاندار هرمزگان با اعلام این خبر، بیان کرد این روستاها در شهرستان‌های بندرعباس، بندرلنگه، قشم، حاجی‌آباد، جاسک، سیریک و بشاگرد قرار گرفته‌اند و تلاش برای اتصال روستاهای فاقد شبکه اینترنت نیز در دستورکار قرار دارد.

دسترسی ۱۰۷ خانوار به شبکه ملی اطلاعات در بروجرد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان در این زمینه گفت با احداث سایت جدید ارتباطی اپراتور اول تلفن همراه در روستای فخرآباد بالا از توابع شهرستان بروجرد که روستای قپانوری را نیز تحت پوشش ارتباطی قرار می‌دهد، از محل اعتبار توسعه روستایی وزارت ارتباطات در قالب همین طرح که با تلاش همکاران اپراتور همراه اول انجام گرفته است ۱۰۷ خانوار با پوشش جمعیتی ۳۱۲ نفر اهالی این روستا از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شدند.

به گفته وی این مهم می‌تواند در جهت رفاه حال مردم و دسترسی به خدمات الکترونیکی و همچنین توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و عمران و آبادانی منطقه نقش بسیار مهمی ایفا کند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=68072

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.