• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
واکاوی یک ادعای نادرست؛

منطقه ویژه اقتصادی IT لنجان از ادعا تا عمل+اسناد

  • کد خبر : 6818
  • 21 اردیبهشت 1400 - 6:42
منطقه ویژه اقتصادی IT لنجان از ادعا تا عمل+اسناد
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: با پیگیری‌های انجام شده برای بار دوم پیشنهاد ارائه شده به کمیسیون به صحن مجلس آمد و علی‌رغم اینکه منطقه ویژه اقتصادی IT در لایحه دولت نبود این منطقه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و این مصوبه پاسخ محکمی به سخنان بی پایه و اساس افرادی است که آن را دروغی بزرگ می‌دانند.

به گزارش خبرنگار نبض وطن، محسن کوهکن در واکنش به دروغ خواندن پیگیری‌های صورت گرفته درخصوص اختصاص منطقه ویژه اقتصادی IT به شهرستان لنجان اظهار کرد: در زمان دولت آقای احمدی نژاد معاون اجرایی ایشان قبل از سفرهای استانی رئیس جمهور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و … را دعوت کرده تا برای پروژه‌هایی که قرار بود در این سفرها توسط هیئت دولت مصوب و درنهایت به مرحله اجرا برسد برنامه ریزی لازم صورت بپذیرد.
وی افزود: در سفری که آقای احمدی نژاد در زمان ریاست جمهوری به استان اصفهان داشتند سه منطقه ویژه اقتصادی شامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برای شهرضا، منطقه ویژه اقتصادی ریلی برای اصفهان (سگزی) و منطقه ویژه اقتصادی IT برای شهرستان لنجان در نظر گرفته شد.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علت اصلی در نظر گرفتن منطقه ویژه اقتصادی IT در شهرستان لنجان نیز این بود که به دلیل صنایع بزرگ مادر در این شهرستان، آلودگی قابل توجهی در منطقه وجود داشت و بر همین اساس محیط زیست اجازه استقرار صنایعی که فعالیت آنها باعث ایجاد آلایندگی می‌شد را صادر نمی‌کرد.
وی یک از سخت‌ترین اقدامات صورت گرفته برای اختصاص منطقه ویژه اقتصادی IT به شهرستان لنجان را اخذ مجوز از سازمان محیط زیست دانست و ادامه داد: در مرحله نخست خانم دکتر جوادی ریاست سازمان محیط زیست با موضوع مخالفت کرد که پس از دیدار بنده با رئیس جمهور و طرح موضوع علاوه بر موافقت با این مهم آقای احمدی نژاد با معاون خود رئیس سازمان محیط زیست برخورد کرد چراکه منطقه ویژه اقتصادی IT به شهرستان لنجان فاقد هرگونه آلودگی بود.
کوهکن اضافه کرد: شهرستان لنجان از یک سو محل تراکم عبور فیبرنوری بوده و از سوی دیگر استقرار این شهرستان در مرکز کشور ظرفیت بالایی را در احداث منطقه ویژه اقتصادی IT داشت و منافع بسیاری را برای منطقه به ارمغان می‌آورد.
وی عنوان کرد: باید به این نکته نیز توجه داشت که تصویب مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از اختیارات دولت نبوده برهمین اساس دولت لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی آن را به تصویب می‌رسانند. از این رو اقداماتی که در خصوص اختصاص منطقه ویژه اقتصادی IT به شهرستان لنجان به دولت آقای احمدی نژاد بازمیگشت انجام شد اما عمر مجلس هشتم به پایان رسید.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نخستین لایحه‌ای که دولت آقای روحانی برای مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی تقدیم مجلس کرد به آخرین روزهای عمر مجلس نهم باز می‌گشت و با توجه به آغاز فعالیت مجلس دهم و همچنین سوابق امر که در شورای عالی مناطق آزاد در گذشته تشکیل شده بود انتظار می‌رفت نام منطقه ویژه اقتصادی IT شهرستان لنجان نیز در لیست ارائه شده قرار داشته باشد اما متاسفانه این مهم در لایحه دولت وجود نداشت.

پیگیری راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی IT از ادعا تا عمل
وی خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد متاسفانه پرونده‌ای در شورای عالی مناطق آزاد وجود ندارد، از این رو با استفاده از سوابق دفتر ارتباط مردمی، فرمانداری شهرستان لنجان و استانداری اصفهان یک بدل از پرونده تهیه و پیشنهاد ایجاد منطقه ویژه اقتصادی IT در شهرستان لنجان مجدداً به کمیسیون ارائه شد و بررسی آن نیز حدود یک‌سال به‌طول انجامید.
کوهکن یادآور شد: به دلیل تقاضای بالای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کمیسیون تنها آن تعداد از پیشنهاداتی را قبول کرد که زمین برای احداث منطقه آزاد اختصاص داده، مصوبه شورای برنامه ریزی استان و مهمتر از آن موافقت سازمان محیط زیست را اخذ کرده بودند.
وی تاکید کرد: مجوزهای لازم درخصوص انتقال زیرساخت‌هایی همچون گاز، آب و برق برای منطقه ویژه اقتصادی IT اخذ شده بود و با توجه به اینکه این صنایعی که قرار است در منطقه مشغول فعالیت شوند آب چندانی مصرف نمی‌کنند تصویب آن با قدرت بیشتری دنبال شد.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: در نهایت طرح آماده و به شورای نگهبان ارسال شد و به دلیل آنکه مجلس تعدادی منطقه ویژه اقتصادی همچون زرین شهر را اضافه کرده بود ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی برآن وارد شد و برهمین اساس مجدداً به مجلس عودت داده شد.
وی تصریح کرد: در نهایت کمیسیون با جلسات متعدد و پیشنهادات ارائه شده نظر شورای نگهبان را جلب کرد که تأمین زیرساخت‌های این مناطق بار مالی بر روی دوش دولت نخواهد کرد و مصوب شد که بار مالی ناشی از تأمین نیازهای منطقه ویژه صنعتی را سرمایه گذاران انجام دهند و در اصل ایراد اصل ۷۵ را مرتفع کردند.
کوهکن ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده برای بار دوم پیشنهاد ارائه شده به کمیسیون به صحن مجلس آمد و علی‌رغم اینکه منطقه ویژه اقتصادی IT در لایحه دولت نبود این منطقه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و این مصوبه پاسخ محکمی به سخنان بی پایه و اساس افرادی است که آن را دروغی بزرگ می‌دانند.
وی اضافه کرد: پس از تصویب مجلس شورای اسلامی برای مرحله دوم این طرح به شورای نگهبان ارسال شد اما شورای نگهبان ایراد دیگری را برآن وارد دانست. ایراد وارده آن بود تعدد بسیار بالای این مناطق بود و باید توجه داشت گاهی اوقات شورای نگهبان ایراداتی را به مصوبات وارد می‌داند که این مصوبه مجلس شورای اسلامی، لایحه دولت نیست و ماهیت آن به طور کلی برهم خورد است.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به توضیحات ارائه شده این مصوبه به مجلس بازگردانده شد و با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی براین تصمیم تاکید و پافشاری داشت و از وظایف نمایندگان مجلس نیز آن بوده که باید در حوزه اختیارات خود وظایفی را که بر عهده داریم انجام دهد و این مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شد.
وی بیان کرد: مجمع تشخیص مصلحت در مواقعی که اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی وجود داشته باشد صحبت‌های طرفین را شنیده و پس از آن مصوبه دولت و یا مصوبه مجلس را به تصویب می‌رساند.
کوهکن یادآور شد: البته در برخی موارد که استثنایی وجود دارد مجمع نشخیص مصلحت دست به اقدامی تلفیقی زده و موافقات دولت و نمایندگان مجلس که در جلسات مجمع حضور دارند را اخذ کرده و به توافقی می رسند که به مصوبه مجمع تشخیص مبدل خواهد شد.
وی متذکرشد: منطقه ویژه اقتصادی IT شهرستان لنجان از جمله مواردی بود که در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت قرار گرفت از این رو حدود دو ماه پیش فایل صوتی را منتشر کرده و توضیحاتی را درخصوص منطقه ویژه اقتصادی IT شهرستان لنجان مطرح کرده و اعلام نمودم که این منطقه در دستور کار مجمع تشخیص قرار دارد و نیاز است نماینده محترم مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی پیگیری لازم را در این خصوص انجام دهند.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: افرادی که تجربه حضور در مجلس شورای اسلامی را دارند به خوبی می‌دانند چنانچه طرحی در لایحه دولت وجود نداشته باشد و نماینده مجلس شورای اسلامی آن را به کمیسیون پیشنهاد دهد کار بسیار سختی را برای تصویب آن پیش رو دارد تا کمیسیون به آن رای داده و درنهایت در صحن علنی مجلس مصوب شود اما با تمام این مشکلات موفق به تصویب منطقه ویژه اقتصادی IT شدیم. از این رو نماینده محترم مردم شهرستان لنجان در مجلس می‌توانستند با بنده تماس گرفته تا ایشان را راهنمایی کرده و مستندات لازم را در اختیارشان قرار دهم.


وی با بیان اینکه مسائل کلان شهرستان را نمی‌توان با شعار و بی اطلاعی دنبال کرد، متذکر شد: متاسفانه نه تنها نماینده محترم مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی بای بنده تماسی نداشتند بلکه یکی از نزدیکان ایشان اعلام کردند نیازی به این مدارک نداشته و از ادارات مدارک را دریافت خواهند کرد حال چنانچه اگر در حال حاضر کم توجهی درخصوص منطقه ویژه اقتصادی IT در شهرستان صورت گرفته نباید آن را دروغی بزرگ به مردم شهرستان بدانید.
کوهکن با شاره به روند پیگیری مباحث از سوی نماینده مجلس شورای اسلامی از مجمع تشخیص مصلحت، افزود: در چنین مواقعی نماینده مجلس شورای اسلامی باید با تعدادی از آقایانی که در مجمع تشخیص مصلحت حضور دارند تماس گرفته و توضیحات لازم را به آنها ارائه می‌دهند.

تصویب ۶۰ منطقه ویژه اقتصادی در کشور منطق کارشناسی ندارد
وی تصریح کرد: بنده نیز اعلام می‌کنم تصویب ۶۰ منطقه ویژه اقتصادی در کشور منطق کارشناسی ندارد اما، چنانچه برای اعضاء مجمع تشخیص مصلحت توضیح داده شود که از این تعداد بالا، تعداد انگشت شماری منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد که زمین آن مشخص شده، موافقت محیط زیست، مصوبه شورای برنامه ریزی استان را در اختیار داشته و در تامین زیرساخت‌ها نیز مشکلی وجود ندارد به اقدامی تلفیقی مبدل خواهد که نیازمند پیگیری بود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در متن منتشر شده از سوی برخی نزدیکان نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده اند که اقدامات صورت گرفته درخصوص منطقه ویژه اقتصادی IT در شهرستان ادعایی بوده که به نوعی تشویش اذهان عمومی است و باید پیگیری قضایی شود. بنده نیز پیشنهاد می‌کنم این پیگیری قضایی را حتماً انجام دهید چراکه بر روی منافع مردم شوخی نداشته و باید منافع آنان و اجرای قانون را مد نظر قرار دهیم.
وی اضافه کرد: زمانی که نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی روزه سکوت گرفته و نزدیکان و نواب ایشان قلم در دست گرفته و مطالبی را منتشر می‌کنند می‌توان این اظهار نظرها را مواضع ایشان تلقی کرد از این رو امیدواریم تا پایان دوره مجلس یازدهم با اینگونه برخوردها و مباحث روبه رو نباشیم چراکه آسیب آن تنها به مردم وارد می‌شود.
کوهکن عنوان کرد: به افرادی که دست به انتشار اینگونه مباحث انحرافی می‌زنند و پیگیری راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی IT در شهرستان لنجان را دروغی بزرگ می‌دانند اعلام می‌کنم مدارک و سوابق پیگیری راه اندازی این منطقه وجود دارد و با در اختیار گذاشتن این اسناد قضاوت را به مردم می‌سپاریم.
وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم این افراد به اداره راه و شهرسازی شهرستان لنجان مراجعه کرده و سوال کنند آیا ۳۰۰ هکتار زمینی که نقشه هوایی آن آماده و گودبرداری اطراف این زمین نیز برای احداث منطقه ویژه اقتصادی IT اختصاص وجود دارد یا این مسئله دروغی بزرگ است.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی متذکر شد: آنها می‌توانند به اداره محیط زیست نیز می‌توانند مراجعه کرده و سوال کنند آیا اخذ موافقتنامه کتبی راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی IT در شهرستان لنجان در زمان دولت آقای احمدی نژاد صحت دارد یا خیر؛ چراکه سخت‌ترین مرحله اجرایی شدن این پروژه اخذ موافقت سازمان محیط زیست بود.
وی تاکید کرد: از اداره گاز نیز سوال کنند آیا در سوابق راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی IT در شهرستان لنجان مکاتبه‌ای صورت گرفته که برای تامین گاز برای این منطقه مشکلی وجود ندارد؟ به دلیل اینکه منطقه ویژه اقتصادی IT از جمله مناطقی است که نیازمند آب بجز مصارف شرب و فضای سبز نیست اداره آب و فاضلاب نیز مشکلی برای تامین آب برای این منطقه نداشته است، اداره برق نیز همچنین که مکاتبات آن وجود دارد.

کلاه گشاد ذوب آهن بر سر منطقه
کوهکن خاطرنشان کرد: از این لحظه هر مسئله‌ای که مربوط به منافع شهرستان لنجان باشد درخصوص آن سکوت نخواهم کرد و فایل صوتی آن را نیز ارسال می‌کنم تا افراد مدعی بتوانند شکایتی را که دارند به استناد به این فایل‌ها دنبال کنند.
وی افزود: شاید بجای این مباحث انحرافی بد نباشد به این موضعات پرداخت که وقتی خبری مبنی بر توافق با مدیرعامل ذوب آهن برای جذب ۱۶ درصد نیروی مورد نیاز این صنعت بزرگ از شهرستان منتشر می‌شود چراکه به این نکته توجه نمی‌کنند که براساس ماده ۴۷ قانون برنامه تمام نیروی مورد نیاز صنایع باید از منطقه جذب شود.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این مسئله به خوبی نشان می‌دهد کلاه بزرگی بر سر شهرستان لنجان رفته است، حال چنانچه اطلاعات لازم در اختیار نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی قرار نداشته، مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن خود به خوبی مطلع بوده اند که قانون چه تکلیفی را برای آنها مشخص کرده است.
وی عنوان کرد: در مورد اراضی که سال هاست شرکت سهامی ذوب آهن مباحثی را درخصوص آن مطرح می‌کند نیز باید گفت چرا نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی از حق و حقوق افرادی که بیش از ۴۰ سال است در اختیار مردم قرار دارد سخنی به میان نی آورند.
کوهکن گفت: پس از اینکه اعلام می‌شود ۲۵ هزار هکتار زمین قبلاً منتقل شده است و این مهم مسئله‌ای نیست که در جلسه با حضور معاون وزیر، مدیرعامل ذوب آهن، مدیرکل راه و شهرسازی و نماینده مجلس درخصوص ان تصمیمگیری شود چنین مطرح می‌کنند که ۵ هزار از هکتار از اراضی ذوب اهن به شهرستان اختصاص یافته است.

هیچگونه خصومتی با نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی ندارم
وی تاکید کرد: بنده هیچگونه خصومتی با نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی ندارم اما انتظار می‌رود از جایگاهی که فکر می‌کنند باید سکوت کرده و دیگران از طرف ایشان صحبت کنند پیاده شوند و در فضاهای مختلف از جمله فضای مجازی با مردم صحبت کرده تا ما نیز بتوانیم به ایشان کمک کنیم.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=6818
  • نویسنده : حامد سلیمیان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.