• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳

سبد بافی باغبادران میراثی ناملموس در حال فراموشی

  • کد خبر : 7159
  • 27 اردیبهشت 1400 - 9:02
سبد بافی باغبادران میراثی ناملموس در حال فراموشی
شهرداری باغبادران گفت: صنایع دستی، نشانگر هویت و فرهنگ هر شهر و منطقه است از این جهت با تلاش پیگیرانه مدیریت شهری پرونده ثبتی این هنر ارزشمند در حال تهیه و تدوین بوده تا نام مادران باغبادران که نمادی از فرهنگ و تمدن این شهر هستند و سبدهای بسیاری به دست آنان بافته شده در لیست آثار ناملموس کشور به ثبت برسد.

به گزارش نبض وطن، حجت الله امینی اظهار کرد: میراث فرهنگی مجموعه‌ای از یادمان‌ها، باورها و ارزش‌های فرهنگی مردمان یک جامعه است که با گذشت زمان از نسل‌های پیشین به نسل‌های آینده به ارث رسیده و باعث تعلق‌خاطر نسل آینده نسبت‌به زادگاه آنان خواهد شد.

وی با اشاره به رویکرد جدیدی که در حوزه حفاظت از میراث ملموس و ناملموسی که در شهرداری باغبادران حاکم شده است، افزود: علیرغم داشته‌های غنی شهر ساحلی در حوزه میراث ناملموس متأسفانه آنگونه که باید به این مهم پرداخته نشده بود از این رو شهرداری با حرکت در مسیر تهیه پرونده‌های ثبتی میراث ناملموس این شهر شامل آئین‌ها، مشاغل کهن، صنایع دستی، سوغات، داشته‌های غذایی و … تلاش کرده است اقدامات عملیاتی را برای ماندگاری این آثار انجام دهد.

شهرداری باغبادران تصریح کرد: با پیگیری مدیریت شهری از آبان ماه ۱۳۹۸ در مسیر ثبت پولکی باغبادران در فهرست آثار ملی معنوی کشور گام برداشتیم خوشبختانه این مهم در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ محقق شد.

وی سبد بافی را یکی از کهن‌ترین هنر دست مردم باغبادران دانست و ادامه داد: علاوه بر پولک رسی باغبادران موارد دیگری از جمله سبدبافی با استفاده از سفال گندم ظرفیت ثبت در فهرست آثار ملی معنوی کشور را دارند چراکه این هنر اصیل در دست فراموشی بوده و نیاز است برای احیای این هنر و آموزش آن به علاقه‌مندان اقدامات لازم انجام گیرد.

امینی با بیان اینکه با احیای میراث کهن و ماندگار شهر نغمه زندگی را می‌توان از عمق وجود احساس کرد، گفت: صنایع دستی، نشانگر هویت و فرهنگ هر شهر و منطقه است از این جهت با تلاش پیگیرانه مدیریت شهری پرونده ثبتی این هنر ارزشمند در حال تهیه و تدوین بوده تا نام مادران باغبادران که نمادی از فرهنگ و تمدن این شهر هستند و سبدهای بسیاری به دست آنان بافته شده در لیست آثار ناملموس کشور به ثبت برسد.

وی با بیان اینکه از امکانات بالقوه و قابلیت‌های فراوان هنر صنایع‌دستی شهر باغبادران می‌توان به‌عنوان بخش مکمل اقتصادی، کشاورزی برای رونق اقتصادی شهر و شهروندان بهره مند شد، اضافه کرد: صنایع دستی چون سبد بافی با سفال گندم میراثی ماندگار است که در صورت احیای آن علاوه بر زمینه جذب گردشگر می‌تواند با ایجاد تراکنش‌های مالی بسترساز رونق تولید، اشتغال و اقتصاد شهر ساحلی باغبادران باشد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=7159
  • نویسنده : حامد سلیمیان

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.