• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

سیاه‌ نمایی اوضاع کشور باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات می‌شود

  • کد خبر : 7168
  • 27 اردیبهشت 1400 - 10:18
سیاه‌ نمایی اوضاع کشور باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات می‌شود
«ابوالقاسم رئوفیان» دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین و فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به الزامات تحقق مشارکت حداکثری و برگزاری انتخابات سالم در کشور، گفت: تخریب و سیاه نمایی اوضاع کشور نه تنها باعث افزاش مشارکت و پیروزی افراد نمی‌شود، بلکه باعث کاهش مشارکت هم می‌شود.

به گزارش نبض وطن به نقل از ایرنا، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با پایان یافتن مهلت ثبت نام داوطلبان وارد مرحله پایانی خود شد. با ورود نام‌های بزرگ از هر دو جناح سیاسی کشور، در فضای انتخابات چندان از سرمای روز های گذشته خبری نیست هر چند هنوز هم نمی‌توان گفت که تنور انتخابات همانند سال‌های گذشته گرم شده اما جرقه‌های گرم شدن این تنور از هم اکنون قابل مشاهده است.
انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در حالی به روزهای سرنوشت ساز خود نزدیک می‌شود که نظرسنجی برخی مراکز معتبر نشان می‌دهد که مشارکت مردم هنوز به سطح انتخابات گذشته نرسیده است. البته با نزدیک شدن به روزهای تبلیغات انتخاباتی و مناظره های  تلویزیونی قطعا میزان مشارکت رشد خواهد داشت اما تنها با همین مولفه نمی‌توان منتظر افزایش مشارکت مردم بود. در این میان همه نهادها و ارکان نظام و همچنین رسانه‌ها،احزاب و فعالان سیاسی برای بسترسازی مشارکت گسترده دارای نقش هستند.
در حال حاضر که زمان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده، نقش شورای نگهبان بیش از نهادهای دیگر مورد توجه افکار عمومی است. شورای نگهبان به عنوان حافظ قانون اساسی مسوولیت بررسی صلاحیت داوطلبان و تطبیق شرایط آن‌ ها با موارد ذکر شده در اصل ۱۱۵ قانون اساسی را بر عهده دارد. شرایطی همچون رجل سیاسی و مذهبی بودن و مدیر و مدبر بودن  که تشخیص این موارد برعهده شورای نگهبان گذاشته شده است. ضرورتی که در این مرحله باید مورد توجه شورای نگهبان قرار گیرد حضور همه سلایق در بین تایید شدگان نهایی و در نهایت تحقق خواست مقام معظم رهبری در زمینه مشارکت حداکثری است.
علاوه بر نهادهای رسمی، نوع کنشگری رسانه‌ ها و فعالان سیاسی از یک سو و داوطلبان انتخابات از سوی دیگر هم در  میزان مشارکت مردم تاثیر گذار است. تخریب یکدیگر و سیاه نمایی اوضاع کشور راهبرد اشتباهی است که متاسفانه در مقاطع گذشته و در مقطع فعلی از سوی برخی افراد مورد استفاده قرار گرفته و همچنان نیز این رویه ادامه دارد؛ که همین امر منجر به دلسردی و ناامیدی مردم می‌شود. همچنین این رویکرد باعث تخریب دستاوردهای نظام در طول چهار دهه گذشته و آب ریختن در آسیاب دشمن می‌شود.
در گفتگو با «ابوالقاسم رئوفیان» دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین، تاثیر مشارکت مردم در تقویت امنیت کشور و همچنین الزامات تحقق مشارکت حداکثری را به بحث گذاشتیم.

حضور گسترده مردم در انتخابات باعث استحکام پایه‌های امنیتی کشور می‌شود

 رئوفیان در پاسخ به این سوال که چرا در کشور ما مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ضرورت دارد و این مشارکت دارای چه پیامدهایی است، گفت: همانطور که رهبر انقلاب در سخنان نوروزی و سخنرانی‌ های بعد از عید تاکید کردند در ایران یکی از مهم ترین پیامد های مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و مخصوصا انتخابات ریاست جمهوری تضمیمن امنیت کشور است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نظام جمهوری اسلامی همواره با تهدیدات امنیتی مواجه بوده است. مواجه با این تهدیدات تنها با نیروی نظامی و امنیتی امکان پذیر نیست و حضور مردم برای رفع این تهدیدات ضروری است.

وی با بیان اینکه انتخابات فرصت مهم و بی نظیر برای استحکام پایه‌های اقتدار و امنیت کشور است ادامه داد: مساله تضمین امنیت کشور در کنار دیگر پیامد هایی که مشارکت حداکثری دارد نظام جمهوری اسلامی را به این راهبرد رسانده که در هر صورتی مشارکت حداکثری مردم اصالت و اولویت دارد. بنابراین، امور دیگر نمی‌توانند بهانه‌ ای برای عدول از این مساله باشند.در نتیجه در حال حاضر همه نهادهای کشور و دلسوزان وظیفه دارند مردم را دعوت به حضور گسترده در انتخابات کنند.

داوطلبان به جای تخریب یکدیگر، برنامه های خود را برای اداره قوه مجریه تبیین کنند

وی با اشاره به یکی از موانع مشارکت حداکثری مردم گفت: دلسرد کردن مردم از انتخابات یکی از مهم ترین موانع تحقق مشارکت حداکثری مردم است. این رویکرد تخریبی در دو بعد اتفاق می‌افتد. جریاناتی به دنبال القا این مساله به جامعه هستند که رای شما تاثیری در سیاست‌ های کشور ندارد. بنابراین اگر هم در انتخابات شرکت کنید اتفاقی نخواهد افتاد و اوضاع بهبود پیدا نخواهد کرد. در نتیجه این راهبرد مردم از شرکت در انتخابات دلسرد می‌شوند چرا که احساس بی اثری می‌کنند.

رئوفیان افزود: طیف دیگر جریاناتی هستند که نهاد های دخیل در برگزاری انتخابات را تخریب می‌کنند. تخریب شورای نگهبان، وزارت کشور و مسوولان برگزاری انتخابات یا مطرح کردن شائبه دخالت برخی نهادها در انتخابات یا  طرح مساله مهندسی انتخابات از جمله راهبردهایی است که این طیف برای دلسرد کردن مردم از انتخابات دارد. درواقع در این رویکرد می‌خواهند سلامت انتخابات را زیر سوال ببرند.

دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین در پاسخ به این سوال که بهترین راهبرد در شرایط فعلی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات چیست، هم بیان داشت:  در کنار دو طیفی که مورد اشاره قرار گرفت سیاه نمایی و تخریب یکدیگر هم نکته بعدی است که باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات می‌شود. برخی از داوطلبان و افراد نزدیک به آن‌ها برای رای جمع کردن اوضاع کشور را سیاه نشان می‌دهند و به تخریب دستاوردهای نظام می پردازند. از طرف دیگر هم رقابت را به هوچی گری سیاسی و تخریب رقیب تنزل می دهند که در مجموع همه این عوامل مردم را نسبت به مشارکت در انتخابات دلسرد می‌کند.

وی ادامه داد: داوطلبان به جای سیاه نمایی اوضاع کشور، برنامه‌ های عملی خود و تیمی کار که قرار است با آن تیم مشکلات کشور را حل کنند به مردم معرفی کرده و به دفاع از برنامه خود بپردازند. انتخابات و مناظرات انتخاباتی به این منظور انجام می‌شود که داوطلبان دیدگاه‌ ها و سیاست‌ های خود را تشریح کرده و مردم را آگاه کنند تا مردم با شناخت نسبت به برنامه‌ ها رای دهند. زمان رای گرفتن با شعار دادن و تخریب دستاوردهای نظام گذشته است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=7168

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.