• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
شهردار زرین شهر مطرح کرد؛

معرفی مفاخر زرین شهر، دغدغه‌ اصلی مدیریت شهری

  • کد خبر : 7775
  • 08 خرداد 1400 - 8:59
معرفی مفاخر زرین شهر، دغدغه‌ اصلی مدیریت شهری
شهردار زرین شهر گفت: زرین شهر سرمایه‌های ارزشمندی را دارد که در ادوار مختلف تاریخی به عنوان ستون‌های فرهنگ و تمدن این دیار بوده اند.

به گزارش نبض وطن، میثم محمدی در آئین نکوداشت “مقام آیت الله شیخ مرتضی ریزی” در تکیه ریزی ها در تخت فولاد با بیان اینکه زرین شهر سرمایه‌های ارزشمندی را دارد که در ادوار مختلف تاریخی به عنوان ستون‌های فرهنگ و تمدن این دیار بوده اند، اظهار کرد: تاریخ زرین شهر مشحون از نام بزرگانی چون آیت الله شیخ مرتضی ریزی است که نام ایشان نه تنها در خطه طلایی ایران بلکه برای ایرانیان و جهان اسلام نام آشنایی است.

وی افزود: آیت الله شیخ مرتضی ریزی در زهد، تقوا و مبارزه با استعمار شهره عام و خاص بودند و حضور چنین شخصیت وارسته ای سبب شد نام زرین شهر در تاریخ علم، فقاهت، فرهنگ و ادب ایران به نامی پرفروغ مبدل شود.

شهردار زرین شهر تصریح کرد: آیت الله شیخ مرتضی ریزی (ره) نه تنها در مسائل پیچیده فقهی، گره گشای بسیاری از مباحث بود بلکه در دوران حیات پر برکت خود به مخالفت آشکار با سیاست‌های استعماری پرداخت و در جریان امضای پیمان اقتصادی مهمی که توسط علما و بزرگان شهر اصفهان انجام شده بود و تاکید بر استفاده از کالاهای تولید داخلی داشتند نقش بسزایی را ایفا کردند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مهمترین اقدامات این عالم وارسته احیای رسم شب‌های جمعه و قرائت دعای کمیل در تخت فولاد بود.

محمدی اضافه کرد: با توجه به خدمات ارزنده‌ای که توسط آیت الله شیخ مرتضی ریزی به جامعه انجام گرفته بود پیکر ایشان به اصرار مردم اصفهان و ممانعت جهت دفن در زادگاهشان از زرین شهر تا اصفهان تشییع و در تخت فولاد به خاک سپرده شد.

وی عنوان کرد: مشاهیر نامدار، چهره‌های ماندگار و بزرگ دیگری نیز چون شیخ ابوالفضل ریزی، ملأ لطف الله شمس الواعظین ریزی، محمدحسین فشارکی و… که عمر خود را در سایه همت و تلاشی خستگی ناپذیر، در راه کسب علم سپری کردند نیز در تکیه ریزی ها دفن شده اند که اکثر مدفونان این تکیه از اهالی “ریز قدیم” زرین‌شهر هستند.

شهردار زرین شهر معرفی مفاخر و مشاهیر خطه طلایی ایران را از دغدغه‌های اصلی شهرداری و شورای اسلامی زرین شهر در دوره پنجم دانست و خاطرنشان کرد: معرفی مشاهیر، مفاخر، علما و چهره‌های ماندگار شهر به نسل جوان باعث می‌شود جوانان احساس کنند، وقتی در زادگاه و محل زندگیشان با این تاریخ کهن و هویت غنی، چنین افراد تأثیرگذاری زندگی می‌کردند به طور حتم آنها نیز می‌توانند یکی از آن مشاهیر و دانشمندان باشند.

محمدی یادآور شد: اگر بتوانیم تاریخچه غنی خطه طلایی ایران و همچنین مشاهیر، مفاخر و چهره‌ای ماندگار شهر را در دوره‌های مختلف احیا کنیم قطعاً اقدام مؤثری انجام شده که ثمره آن برای نسل‌های آینده است.

وی با بیان اینکه سابقه تکیه ریزی ها به دوره قاجار باز می‌گردد، تاکید کرد: ثبت جهانی تخت فولاد و تکیه ریزی ها سبب شده است این مکان به کانون توجه مردم شهرستان لنجان و همچنین گردشگران مبدل شود از این رو تصمیم گرفته شد همزمان با هفته نکوداشت زرین شهر با حضور در این مجموعه سترگ به مقام شامخ آیت الله شیخ مرتضی ریزی و دیگر مشاهیر و مفاخر مدفون در تکیه ریزی ها ادای احترام کرده و زمینه آشنایی هرچه بیشتر شهروندان زرین شهر خصوصاً نسل جوان را با این مفاخر هموار سازیم.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=7775

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.