به گزارش خبرنگار نبض وطن،قصه از جایی شروع شد که «یک تریلی همراه با بار نتوانست از زیر پل صاحب روضات عبور کند؛» در فضای مجازی این شایعه به راه افتاده است که اولا پل استاندارد نبوده و دوما اگر هم گفته شده استاندارد است پس چرا این کامیون از زیر بقیه پلها رد شده و زیر این پل گیر کرده؟ حالا اما ماجرای این پل چه بوده است؟
بعد از چندین سال بلاتکلیفی در مورد پل صاحب روضات سال گذشته احداث این پل کلید خورد و پلیس تاکید کرد که عملیات بدون مسدود کردن اتوبان انجام شود با این شرایط دو گزینه پیشرو بود اینکه کف اتوبان کامل پایین بره و یا پل یک متر و ۸۰ سانت بالا بیاد اگر سطح پل یک متر و ۸۰ سانت بالا میرفت به ناچار باید خیابونهای منتهی به پل هم حدود یک متر و نیم بالا میومدن که اینطوری چند کوچه مسدود و مغازههای کنار خیابان هم بلااستفاده میشد مجوز پایین بردن کف اتوبان هم به دلیل مسدود شدن راه داده نشد و در نهایت مدیریت شهری به افزایش یک متر و ۱۰ سانتی مرکز پل نسبت به پیرامون طبق استاندارد رضایت داد تا کمترین آسیب به اهالی و کسبه محل برسد، نهایتا این پل با ارتفاع چهار متر و ۸۲ سانت اجرا شده و از حداقل ارتفاع استاندارد که چهار متر و ۵۰ سانته، حدود ۲۰ سانت بالاتر است و اما ماجرای رد شدن از پلهای قبل از پل صاحب روضات، اینکه ارتفاع این پلها پنج متر بوده پس واضح است که این تریلی از پل قبلی بتواند عبور کند مشخص شد که اشتباهی در اجرای این پروژه وجود نداشته و به دلیل ارتفاع غیر مجاز تریلی این اتفاق افتاده است.
حسین حقشناس، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان اظهار کرد: طبق استانداردهای ترافیکی و آئیننامه جدید با عنوان طراحی معابر شهری که از وزارت راه و شهرسازی مصوبه کمیته عالی معماری و شهرسازی را دارد و سند بالادستی طراحی راهها و معابر شهری محسوب میشود، فاصله ارتفاع کف یک بزرگراه تا محدودیت ارتفاعی که در آن بزرگراه به ضریب پل یا تابلو احداث میشود را «گاباری» میگویند و گاباری که در بزرگراههای شهری بهصورتی تعریف شده است بهگونهای است که اگر بزرگراه کندرو و تندرو داشته باشد و وسایل با بار غیر مجاز امکان استفاده از کندرو را داشته باشند، حداقل ۴.۵ متر است.
وی افزود: در پل صاحب روضات با توجه به اینکه کف بزرگراه نسبت به سایر مکانها کمی بالاآمدگی دارد و پل موقع طراحی به اندازه لازم بالاتر از دو طرف کندرو ایجاد شده است و اگر قرار بود بیش از این بالا رود، ارتفاع برای منازل مسکونی اطراف مشکل ایجاد میشد، ارتفاع گاباری که در این قسمت در نظر گرفته شده، ۴.۸ متر است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: درواقع بازهم ارتفاع پل بیشتر از حداقل مجاز دیده شده و طبق توصیه آئیننامه به رانندگانی که بار غیر مجاز دارند، هشدار داده میشود که به میلههای گاباریسنج که در پلهای قبلی نصب شده، دقت کنند و در صورت مغایرت ارتفاع پل با بار، از مسیر کندرو استفاده کنند.
وی ادامه داد: اتفاقی که در بزرگراه شهید خرازی رخ داده، راننده جرثقیل بدون رعایت ارتفاع مجاز بار و بدون توجه به تابلو علائم هشداردهنده و ارتفاعسنجهای داخل بزرگراه، بدون مجوز تردد و بارنامه در بزرگراه شهید خرازی در حال حرکت بوده است و باوجود غیرمجاز بودن تردد تریلی، به این بزرگراه ورود کرده که بهواسطه تخلفات متعدد توسط پلیس راهور نیز متوقف شده است.

هیچ چیز بهتر از شفافیت در شهرداری نیست با مردم صادق باشید
مهندسان و مشاوران شهر داری ها باید به شکلی عمل کنند که حداقل قبل ز اجرای خیلی از پروژه ها آینده ترافیکی خیابون های مختلف شهر را پیشبینی کنند و بعد دست به اجرای پروژه بزنند
خداوکیلی این چه وضعیتیه آخه درست کردند
با این وضعیت آسفالت تراشی شهرداری باید حداقل زودتر این مشکل را رفع کنه تا مردم با این وضعیت ترافیک اسیر نباشند
اینگونه مسائل طبیعی است