• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳

رقابت بین موج سوم کرونا و واکسیناسیون در انگلیس

  • کد خبر : 9034
  • 29 خرداد 1400 - 19:39
رقابت بین موج سوم کرونا و واکسیناسیون در انگلیس
هم زمان با افزایش افسارگسیخته گونه هندی ویروس کرونا در انگلیس و نزدیک شدن به موعد مرحله پایانی رفع محدودیت‌های کرونایی در این کشور، رقابت سنگینی بین سرعت بخشیدن به اجرای طرح واکسیناسیون و شیوع موج سوم کرونا در این کشور شکل گرفته است.

به گزارش نبض وطن به نقل از ایرنا، هزاران انگلیسی امروز مقابل دو استادیم ورزشی وست‌هم و استمفورد بریج لندن که به مدت ۴۸ ساعت به مرکز تزریق واکسن بدون نوبت کرونا تبدیل شده‌اند صف بسته‌ تا بدن خود را دربرابر کرونا ایمن کنند. عمده این افراد جوانانی هستند که طبق اولویت‌بندی وزارت بهداشت انگلیس در انتهای فهرست واکسیناسیون کرونا قرار داشته و هنوز واکسینه نشده‌اند.  واکسیناسیون کرونا در انگلیس از آذر ماه گذشته با دسته بندی اقشار مختلف مردم به ترتیب گروه‌های سنی و وضعیت سلامتی افراد آغار شد. اما هنوز تعداد قابل توجهی از جوانان انگلیسی دربرابر کرونا واکسینه نشده‌اند.

کارشناسان معتقدند که این وضعیت (یعنی جوانانی که واکسینه نشده‌اند) به تشدید گسترش ویروس گونه هندی کرونا که از سرعت انتقال پذیری بالاتری نسبت به سایر انوع کرونا برخوردار است، منجر شده است.

وزارت بهداشت انگلیس برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون اقشار جوان، سالن‌های متعددی را در سراسر کشور به مراکز موقت تزریق واکسن تبدیل کرده است. این سالن‌ها در کنار مراکز بهداشتی انگلیس در ایام تعطیلات پایان هفته تغییر کاربری داده و به روند واکسیناسیون کرونا کمک می‌کنند. مراجعه کنندگان به این مراکز نیازی به تعیین نوبت قبلی ندارند؛ اما عموما با صف‌های طولانی مواجه هستند.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که منحنی آمار مبتلایان به کرونا در انگلیس باردیگر روندی صعودی به خود گرفته و تقریبا هر یازده روز تعداد بیمارانی که عمدتا به گونه هندی مبتلا هستند، دو برابر می‌شود.

داده‌های آماری گروه تحقیقاتی «ری‌اکت» حاکیست که آمار بیماران کرونایی از ۳ مه (۱۳ اردیبهشت) تا ۷ ژوئن (۱۷ خرداد) ۵۰ درصد افزایش داشته است. این درحالیست که ۹۰ درصد بیماران، طبق آمار ارائه شده به گونه دلتای کرونا مبتلا هستند.

پروفسور «استفن ریلی» استاد دانشگاه امپریال کالج لندن در زمینه بیماران عفونی و یکی از نویسندگان گزارش ری‌اکت می‌گوید که انگلیس در یک فاز جدید و وضعیت متفاوتی از همه‌گیری کرونا قرار دارد که پیش بینی درباره آینده را دشوار کرده است. او می‌گوید:‌ بهار گذشته، زمانی که شاهد افزایش آمار مبتلایان بودیم اوضاع نگران کننده بود چون می‌دانستیم که جامعه از ایمنی پایینی برخوردار است. اینک با اجرای برنامه واکسیناسیون می‌دانیم که ایمنی زیادی در جامعه ایجاد شده اما همچنان آمار مبتلایان به صورت تصاعدی رو به افزایش است.

این دانشمند انگلیسی معتقد است که وضعیت فعلی ناشی از سرایت ویروس بین جوانانی است که هنوز واکسن نزده‌اند. طبق تحقیقات صورت گرفته شاخص سرایت در گروه سنی ۵ تا ۱۲ سال و ۱۸ تا ۲۴ سال پنج برابر افراد بالای ۶۵ سال است که واکسینه شده‌اند. شهروندان بالای ۲۱ سال از دیروز (چهارشنبه) واجد دریافت واکسن کرونا شده‌اند. تا اوایل هفته‌ آینده هم قرار است به افراد بالای ۱۸ سال فراخوان داده شود.  

دولت انگلیس وعده داده که تا پایان ماه آینده میلادی (جولای) تمام شهروندان بزرگسال را واکسینه خواهد کرد. با این حال نوسانات ناشی از اوضاع کرونا و شیوع گونه دلتا (هندی) سبب شد تا از اجرای مرحله چهارم رفع محدودیت‌های کرونایی در ۲‍۱ ژوئن (۳۱ خرداد) عقب نشینی کند. 

نخست وزیر انگلیس دوشنبه گذشته اعلام کرد که مرحله چهارم رفع محدودیت‌های کرونایی با چهار هفته تاخیر اجرا می‌شود تا افراد بیشتری در کشور واکسینه شوند.

پروفسور آدام فین از دانشمندانی که به دولت انگلیس در زمینه کرونا مشاوره می دهد گفته است که موج سوم همه گیری در این کشور “قطعا در جریان است”. او که یکی از اعضای کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی انگلیس هم هست گفته در زمان حاضر “مسابقه ای بین واکسیناسیون و موج سوم گونه هندی ویروس کرونا همچنان ادامه دارد.”

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=9034

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.