• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

آغاز به کار دوباره گالری‌ها و نگارخانه‌ها

  • کد خبر : 9910
  • 11 تیر 1400 - 12:49
آغاز به کار دوباره گالری‌ها و نگارخانه‌ها
این روزها گالری‌ها و نگارخانه‌ها، بسیار فعال و باانگیزه آغار به کار کرده‌اند. اتفاقی که بعد از خسارت‌های ناشی از ویروس کرونا می‌تواند فرصتی دوباره برای فعالان این عرصه باشد. اما پرسش اینجاست که برای رونق گالری و نمایشگاه‌های هنری چه باید کرد؟

به گزارش نبض وطن به نقل از ایرنا، سرانجام پس از ماه‌ها تعطیلی، گالری‌ها و نگارخانه‌ها به عنوان مراکز مهم ارائه هنرهای تجسمی دوباره آغاز به کار کردند. هر چند برخی از این گالری‌ها به صورت مجازی هم در دوران اوج کرونا مشغول به فعالیت بودند، اما بازدید حضوری علاقه‌مندان از آثار هنری، فرصتی دوباره برای رونق اقتصاد هنرهای تجسمی است.

خوشبختانه این برپایی دوباره نگارخانه‌ها با استقبال مردم واجه شده است تا جایی که گالری‌های بسیاری، برنامه‌های خود را از ماه گذشته به علاقه‌مندان ارائه داده‌اند.

هر چند این بازگشایی‌ها جزء اتفاقات خوشایند و مسرت‌بخش محسوب می‌شوند، اما نباید فراموش کرد، فعالیت این مراکز که با معیشت مستقیم هنرمندان این عرصه سروکار دارد، نزدیک به ۱۷ ماه تعطیل و فاقد هرگونه برپایی و خریدوفروش بود. به همین دلیل خسارت‌ها و ضررهای مالی و معنوی بسیاری متوجه هنرمندان شده است.

در همین ارتباط، با وحید ملک بنیانگذار و مدیر یک مجموعه نگارخانه‌ گفت‌وگو کردیم. به گفته او که بعد از گذشت ۱۷ ماه که در قالب نمایشگاه فعالیتی نداشته و تنها به صورت مجازی فعال بوده‌اند؛ در اوایل ماه گذشته نمایشگاه انفرادی آقای حمید هادی‌نژاد را افتتاح کرده‌اند که با استقبال و فروش بسیار خوبی هم همراه بوده است.

از وحید ملک درباره راه‌هایی که منجر به جبران خسارت‌های ناشی از ویروس کرونا می‌شود و همچنین تدابیری که به رونق اقتصادی این روزهای نگارخانه‌ها کمک می‌کند، پرسیدیم.

آینده‌ هنرهای تجسمی؛ زشت یا زیبا؟

فروش‌ آثار هنری به خارج از ایران؛ فرصتی مغتنم

ملک درباره چگونگی جبران خسارت‌های گالری‌ها و نگارخانه‌ها و دوباره رونق گرفتن آنها، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: ما نگارخانه‌دارها در این چند دهه، آموخته‌ایم که در هر شرایطی به فعالیت خود ادامه دهیم. به هر حال وضعیت اقتصاد هنر در دهه‌های گذشته خیلی خوب نبوده که خوشبختانه در دهه اخیر به طور جدی شکل گرفته است. همواره آموخته‌ایم که به اقتضای شرایط تلاشمان را مضاعف کنیم و اقدامات خود را متناسب با آن شرایط انجام دهیم.

وی افزود: به اعتقاد من یکی از فرصت‌های بسیار خوب برای رونق هنرهای تجسمی، فروش‌ آثار هنری به علاقه‌مندان خارج از ایران است. هنر ایرانی می‌تواند به نوعی ارتباط فرهنگی ایجاد کند و معرف فرهنگ و هنر کشور باشد. در واقع با توجه به اختلاف قیمت ارز، می‌تواند ارز آوری هم داشته باشد و باعث رونق کار هنرمندانمان شود. اقداماتی که در حال حاضر می‌توان انجام داد، تلاش مضاعف در معرفی و بالا بردن سهم بازار آثار هنری است.

فرصت سرمایه‌گذاری آثار هنری

وی درخصوص فرهنگ‌سازی خرید آثار هنری و فرصت سرمایه‌گذاری نیز گفت: در ایران الگوی مصرف و خرید آثار تجسمی به اندازه کافی وجود ندارد و با اینکه خرید این آثار گسترش پیدا کرده است، اما هنوز بخش بسیار محدودی از افراد جامعه، خریدار آثار هنری هستند. اگر این موضوع فرهنگ‌سازی شود و مردم بدانند که آثار هنری مانند کالاهای دیگر قابل سرمایه‌گذاری هستند و اثر هنری یک سرمایه‌گذاری هنری به حساب می‌آید؛ در این صورت علاوه بر بحث معنوی و فرهنگی‌ خرید آثار هنری، توجیه اقتصادی هم خواهد داشت و دیگر به معنی پول حرام کردن نیست.

به گفته وی، در یک زمانی اگر فردی یک اثر هنری خریداری می‌کرد تصور می‌شد که پولش را دور ریخته است. اما افرادی که در آن دوره‌ها آثار هنری خریدند، مانند این است که ثروت اندوزی کرده‌اند و سرمایه‌گذاری صحیحی انجام داده‌اند. اولین اصلی که در هر شغلی نیاز است، شوق، عشق، پشتکار و مصمم بودن در آن کار است. فکر می‌کنم همکارانم با پشتکار و مقابله با مشکلات سعی کرده‌اند در هر شرایطی پرچم فرهنگ و هنر را بالا نگه دارند و اگر همچنان به همین روش، یعنی با انگیزه و با امید ادامه دهیم، به طور حتم اتفاقات بسیار درخشانی در انتظار هنر تجسمی کشور است.  

نگارخانه‌ها و ارتقاء سطح سلیقه مردم

گالری‌گردی و رفتن به نگارخانه‌ها هنوز برای عموم مردم مانند رفتن به سینما و کنسرت عادی نشده است. حتی فارغ از اینکه بخواهند یک اثر هنری را خریداری کنند، برای بازدید هم کمتر به اینگونه مکان‌ها مراجعه می‌کنند. این پرسش مطرح می‌شود که چگونه این مساله را در میان مردم فرهنگ‌سازی کنیم؟

وحید ملک در این زمینه گفت: خبرنگاران و اهالی رسانه خوش‌ذوق و دغدغه‌مند که به معرفی، ارائه، نقد و تحلیل آثار هنری می‌پردازند و حتی به مشکلات گالری‌دارها توجه می‌کنند، به فرهنگ‌سازی کمک می‌کنند. نقش اصحاب رسانه و تلویزیون به عنوان یک رسانه‌ بصریِ بسیار مهم، در جهت بالا رفتن سطح سلیقه عمومی مردم تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر نقش مهم رسانه‌ها، درباره تاثیرات گالری‌گردی و آشنایی مردم با آثار هنری عنوان کرد: یکی از وظایف هنرمندان، اصحاب رسانه و گالری‌دارها که بسیار هم اهمیت دارد، این است که سطح سلیقه مردم را بالا ببریم. یکی از مواردی که باعث می‌شود سطح سلیقه مردم بالا برود، دیدن است. یعنی اینکه مردم به دیدن زیبایی‌ها عادت کنند.

ملک ادامه داد: در ابتدا حالشان بهتر می‌شود و الزاما نباید مردم مالک یک زیبایی باشند تا از آن لذت ببرند، در نتیجه حتما نیاز به خرید نیست. کسی که به یک نمایشگاه می‌آید، بدون اینکه لازم باشد یکی از آنها را خریداری کند، از دیدن آثار نمایشگاه لذت می‌برد.

وی افزود: به نظرم گالری‌گردی می‌تواند یک تفریح بسیار خوب و سالم  باشد که هم جنبه سرگرمی دارد و اوقات فراغت را پر می‌کند؛ ضمن اینکه سطح سلیقه عمومی افراد بالا می‌رود و به دانسته‌ها و دانش بصری انسان اضافه می‌کند.

آینده‌ای درخشان در انتظار هنرهای تجسمی کشور

ملک درباره چشم‌اندازی که در آینده برای هنرهای تجسمی مشاهده می‌کند، افزود: چشم‌انداز بسیار درخشانی را برای هنر تجسمی ایران ترسیم می‌کنم. البته هنوز سهم و جایگاه واقعی خود را به تناسب موسیقی، سینما و بقیه ابعاد هنر، پیدا نکرده است. در بیش از ربع قرنی که در این عرصه فعال هستم، کاملا رشد و پیشرفت را مشاهده کرده‌ام و یقین دارم از روندی که گذشته تا آنچه که پیش‌رو است، آینده بسیار درخشانی در انتظار هنر تجسمی؛ چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی است. در نتیجه به هنرمندان و همکارانم این نوید را می‌دهم که یقینا اتفاقات بسیار خوبی پیش‌روست.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=9910

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.