• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

«دلتا»، گونه غالب کرونا در اروپا خواهد شد

  • کد خبر : 9952
  • 11 تیر 1400 - 16:43
«دلتا»، گونه غالب کرونا در اروپا خواهد شد
با افزایش شمار مبتلایان به گونه دلتا از ویروس کرونا در اروپا پس از ۱۰ هفته روند کاهشی، سازمان جهانی بهداشت هشدار داد تا پایان ماه آگوست سال جاری میلادی (اوایل شهریور ماه)، دلتا به گونه غالب در قاره سبز تبدیل خواهد شد.

به گزارش نبض وطن به نقل از روزنامه آب‌ث اسپانیا، بر اساس هشدار روز گذشته (پنج شنبه) سازمان جهانی بهداشت مبنی بر «موج جدید ویروس» در اروپا، شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در قاره سبز پس از ۱۰ هفته متوالی روند نزولی، مجددا روند افزایشی را در پیش گرفته است.

«هانس کلاگ» مدیر دفتر اروپای سازمان جهانی بهداشت گفت: به دلیل افزایش رفت‌وآمدها، مسافرت‌ها و پایان محدودیت‌های اجتماعی، آمار ابتلا در اروپا در هفته گذشته، افزایش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.  

کلاگ افزود: این تغییرات بخشی از وضعیتی است که به دلیل نوع جدید و نگران کننده دلتا در اروپا به سرعت در حال تحول است. منطقه ای که به رغم تلاش‌های قابل توجه کشورهای عضو، هنوز میلیون‌ها نفر واکسینه نشده اند.

بر اساس برآوردهای مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (ECDC) و اعلام سازمان جهانی بهداشت، گونه جهش یافته دلتا از ویروس کرونا با قابلیت سرایت‌پذیری بیشتر، تا پایان ماه آگوست سال جاری میلادی (اوایل شهریور ماه)، ۹۰ درصد موارد ابتلا در اتحادیه اروپا را شامل خواهد شد.

هانس کلاگ با بیان اینکه ۶۳ درصد شهروندان اروپایی همچنان در صف دریافت دوز نخست واکسن علیه کرونا هستند، هشدار داد: تا پایان ماه آگوست، افراد به میزان کافی در اروپا واکسینه نخواهند شد. بنابراین در صورت عدم برنامه‌ریزی، گونه‌های جدید و واکسیناسیون کند موجب افزایش بستری‌ها در بیمارستان‌ها و مرگ‌ومیر تا قبل از پاییز خواهند شد.  

به گفته کارشناسان بهداشتی، نوع دلتا که برای نخستین بار در هند شناسایی شد، بین ۴۰ تا ۶۰ درصد راحت تر از گونه آلفا منتقل شده و تزریق یک دوز واکسن علیه آن، برای ایجاد ایمنی کافی نیست.

الیویه وران، وزیر بهداشت فرانسه به تازگی اعلام کرد، ۲۰ درصد موارد ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور از نوع دلتا است و شیوع پرشتاب این ویروس جهش یافته در انگلیس، زنگ خطر موج چهارم کرونا را برای ما به صدا درآورده است.

وی افزود: اگرچه این ویروس هنوز به گونه غالب در فرانسه تبدیل نشده است، اما به دلیل قدرت سرایت بالای آن نسبت به انواع دیگر این ویروس ممکن است به تدریج این اتفاق رخ دهد.

ویروس جهش یافته هندی در آلمان هم در حال شیوع است و به گفته لوتار ویلر رئیس انستیتو رابرت کخ آلمان ۳۵ درصد از افراد مبتلا به کرونا در آلمان به این ویروس آلوده خواهند شد. به گفته ویلر این ویروس به خصوص در بین افراد واکسینه نشده در حال گسترش است.

به گزارش تارنمای سازمان ملل، بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، علاوه بر شیوع صعودی بیماری در اروپا، در حال حاضر گونه دلتا در آفریقای جنوبی به گونه غالب تبدیل شده و موارد ابتلا به صورت تصاعدی، هفته به هفته در حال افزایش است.

 با گذشت دقیقا شش ماه از سال ۲۰۲۱ میلادی، شمار مبتلایان جهانی بیماری کووید-۱۹ در حالی از ایستگاه ۱۸۳ میلیون و ۴۳۲ هزار نفر عبور کرده است که بیش از ۴۸ میلیون و ۵۹ هزار مورد آن از قاره سبز گزارش شده است.

همچنین تا امروز دوم ژوئیه (یازدهم تیر ماه) از مجموع بیش از سه میلیون و ۹۷۱ هزار نفری که در جهان، جان خود را در اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده اند، بیش از یک میلیون و ۱۰۳ هزار مورد آن در کشورهای اروپایی ثبت شده است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=9952

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.