• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

نورانی: رشد قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مرگ اصناف خرده فروش را رقم خواهد زد

  • کد خبر : 12421
  • 07 مرداد 1400 - 7:34
نورانی: رشد قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مرگ اصناف خرده فروش را رقم خواهد زد
رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان گفت: با روند افزایشی هایپر مارکت ها سوپر مارکت دارها سهم بازار خود را از خواهند داد و به همین علت قطعا در آینده نچندان دور بخش بزرگی از این صنف فعالیت خود را متوقف کرده و بخش بزرگی از جامعه که دارای استقلال مالی هستند این استقلال را از دست خواهند داد .

محمدجواد نورانی در گفتگو با خبرنگار نبض وطن اظهار کرد: شرایط اقتصادی این روزها سبب کاهش توان خرید مردم شده و این مسئله تاثیر بسزایی را بر فعالیت اغلب مشاغلی که عرضه‌کننده کالا و خدمات هستند گذاشته است.
وی افزود: سوپرمارکت‌دار‌ها یکی از مشاغلی به شمار می آیند که فعالیت آنها تحت تاثیر کاهش قدرت خرید مردم، کرونا و رکود اقتصادی قرار گرفته از سوی دیگر افزایش بی رویه تعداد هایپرمارکت‌ها در شهرهای مختلف شهرستان لنجان سبب شده است روند خرده‌فروشی دچار اختلال شود.
رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان با بیان اینکه رشد بی‌رویه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، یک زنگ خطر به حساب می‌آید، تصریح کرد: با روند افزایشی هایپر مارکت ها سوپر مارکت دارها سهم بازار خود را از خواهند داد و به همین علت قطعا در آینده نچندان دور بخش بزرگی از این صنف فعالیت خود را متوقف کرده و بخش بزرگی از جامعه که دارای استقلال مالی هستند این استقلال را از دست داده و بر تعداد طبقه کارگر افزوده خواهد شد .
وی با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای شیک و مدرن با کالاهای متنوع و تبلیغات مختلف و بعضاً نادرست مردم را از خرید کالا از فروشگاه‌های کوچک منصرف می‌کنند، ادامه داد: تخفیف‌های عجیب و غریب که با همکاری تولید‌کننده انجام می گیرد، جوایز میلیونی و… سبب شده برای مردمی که این روزها کرونا و مشکلات اقتصادی را به سختی تحمل می‌کنند هزار تومان هم ارزان‌تر غنیمت به شمار آید و برهمین اساس به سمت خرید از هایپرمارکت ها سوق پیدا کنند و این درحالیست که سوپرمارکت‌دار‌ها توان رقابت با این فروشگاه‌ها را ندارد.
نورانی فعالیت هایپر مارکت ها در سطح محلات تغییراتی متعددی را ایجاد کرده اند، اضافه کرد: جانمایی نادرست، مشکلات ترافیکی، تعطیلی کسب و کارهای خرد از معضلات رشد قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای است به گونه ای که براساس آمار به دست آمده با تاسیس هر فروشگاه زنجیره‌ای تا شعاع پنج کیلومتری فعالیت اصناف خرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و با کسادی مواجه می‌شود.
وی عنوان کرد: شاید در ظاهر فروشگاه‌های زنجیره ای توانسته‌اند برای افراد متعددی‌اشتغال‌زایی کنند، اما در مقابل آن کرکره کسب و کارهای خرد را پایین کشیده‌اند برهمین اساس رشد روز افزون تاسیس هایپر مارکت ها در شهرستان ها و شهرهای کوچک به هیچ عنوان منطقی نخواهد بود.
رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: اتاق اصناف و اتحادیه خواروبار و لبنیات فروشان شهرستان لنجان به ‌شدت مخالف افزایش بی‌رویه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این شهرستان بوده و معتقد هستیم مبنایی برای افتتاح این فروشگاه‌ها وجود ندارد از این رو اگر تغییری در سیاست دادن مجوز به فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایجاد نشود باید منتظر موج بیکاری گسترده‌ای در شهرستان باشیم.
وی متذکر شد: در طول سال مجوزهایی بی‌رویه‌ای برای ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح کشور صادر می‌شود که بحث جمعیتی و منطقه‌بندی در تاسیس آنها مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد و شهرستان ها نیز اختیاراتی در این حوزه ندارد برهمین اساس شاهد فعالیت بیش از ۲۰ فروشگاه زنجیره‌ای با برندهای مختلف در شهرستان لنجان هستیم که این روند سیر صعودی دارد و این مسئله سبب بروز نگرانی اصناف این شهرستان شده است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=12421
  • نویسنده : زهرا جعفری

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.