• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

جای خالی میراث‌بانان کوچک در شهرستان لنجان

  • کد خبر : 12830
  • 14 مرداد 1400 - 18:39
جای خالی میراث‌بانان کوچک در شهرستان لنجان
موذنی فعال اجتماعی گفت: بن مایه بسیاری از موفقیت ها و توسعه های فرهنگی در کشور آموزش نسل جدید است.

میلاد موذنی در گفتگو با خبرنگار نبض وطن اظهار کرد: میراث فرهنگی آینه تمام نمای زندگی گذشتگان بوده و در این میان شناخت و حفظ هویت و روح فرهنگی مردمان هیچ سرزمینی بدون صیانت از میراث فرهنگی و آثار باقی مانده از قرون گذشته امکان‌پذیر نبوده است.
وی با بیان اینکه هویت هر منطقه ای در دل میراث فرهنگی آن نهفته است، افزود: میراث فرهنگی منبع آگاهی انسان از شیوه زندگی و کار گذشتگان و نیاکان خود است و بدون شک ملتی می‌تواند دم از پیشینه غنی و هویت ریشه‌دار فرهنگی بزند که از داشته های فرهنگی خود به درستی حفاظت کرده و آن را به نسل های مختلف انتقال داده است.
این فعال اجتماعی بن مایه بسیاری از موفقیت ها و توسعه های فرهنگی در کشور را آموزش نسل جدید دانست و تصریح کرد: کودکان همواره به‌عنوان نسل اثرگذار و آینده‌ساز کشور به شمار می آیند از این رو آموزش و آشنایی هرچه بیشتر آنان با آداب و روسوم، آثار و اماکن ارزشمند تاریخی در حفاظت از این میراث گران‌بها و معرفی فرهنگ، تاریخ و تمدن کهن ایران به نسل‌های بعد نقش مؤثری داشته باشند.
وی ادامه داد: بازدید از بناهای تایخی، موزه‌ها و کارگاه‌ صنایع دستی و استفاده از زبان قصه یکی از مناسب‌ترین ابزار آموزشی در یادگیری و بیان مفاهیم انتزاعی به کودکان به شمار می آید که از این ظرفیت می توان در آشنایی هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان با آثار تاریخی و فرهنگی استفاده کرد.
موذنی اضافه کرد: در حوزه میراث فرهنگی مشاغل متعددی مانند باستان‌شناس، مرمت‌گر، معمار، موزه‌دار، راهنمای گردشگر و … وجود دارد که بسیاری از مردم با روند فعالیت آنها آشنا نیستند از این رو با استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش، مراکزی که کودکان و نوجوانان با آنها در ارتباط هستند و همچنین ظرفیت فضای مجازی آشنایی آنان با مراث فرهنگی را به روش قصه‌گویی و بازی آموزش داد تا کودک در حین یادگیری آن لذت ببرد.
وی عنوان کرد: با خرید تعدادی از کتاب‌هایی که در حوزه میراث فرهنگی برای کودکان به نگارش درآمده است می توان بسترسازی مناسب در زمینهٔ آگاهی بخشی در حوزهٔ میراث فرهنگی به کودکان را رقم زد که در زمینهٔ حفاظت از آثار و داشته های فرهنگی، تاریخی و طبیعی اثرگذار باشد.
این فعال اجتماعی با اشاره به جای خالی میراث‌بانان کوچک در شهرستان لنجان، خاطرنشان کرد: امیدواریم با اجرای طرح‌های مختلف فرهنگی و آموزش نسل جدید همه ما در امور فرهنگی شهرستان سهیم خود را به درستی ایفا کرده تا در آینده‌ای نه چندان دور علاوه بر تربیت میراث بابان کوچک، شاهد شهرستانی شکوفاتر با شهروندانی دوستدار میراث فرهنگی باشیم.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=12830
  • نویسنده : زهرا جعفری

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.