• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳

رخت عزا بر قامت بازار لنجان با نصب بیش از هزار پرچم عزا

  • کد خبر : 12867
  • 23 مرداد 1400 - 8:09
رخت عزا بر قامت بازار لنجان با نصب بیش از هزار پرچم عزا
رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان گفت: اتاق اصناف شهرستان لنجان با هدف هویت بخشی به فضاهای شهری، فضا آرایی متناسب بازار با ایام محرم اقدام به خریداری بیش از هزار پرچم و نمادهای عاشورایی و نصب انها در شهرهای مختلف شهرستان کرد .

محمدجواد نورانی در گفتگو با خبرنگار نبض وطن با بیان اینکه برگزاری مراسم سوگواری برای اباعبدالله حسین (ع) به قدمت تاریخ لنجان با کالبد بازار و بازاریان آن عجین شده است، اظهار کرد: عشق و ارادت به امام حسین (ع) در همه فضاها و مکان ها معنا پیدا می کند و با توجه به اینکه بازاریان شهرستان لنجان از دوران انقلاب اسلامی تاکنون در صحنه های مختلف ملی و مذهبی حضوری پررنگ داشته همه ساله با فرا رسیدن ماه محرم با برگزاری برنامه های مختلف نشان داده اند که نقش بازار، فقط در فعالیت های تجاری خلاصه نمی شود. 

وی سیاهپوش کردن بازار را یکی از آیین های کهن بازاریان شهرهای ایران دانست و افزود: نصب پرچم و نمادهای محرم و‌ عاشورا در شهر، یک پیام‌رسان قوی است که جریان مکتب عاشورا را به صورت صامت مرور و بازگویی می‌کند و برهمین اساس می توان گفت سپاهپوش کردن بازار بیانگر این نکته است که پس از گذشت ۱۴۰۰ سال، فرزند پیامبر (ص)‌ تا اندازه‌ای نزد شیعه اهمیت دارد که هنوز سیاه‌پوش و عزادار ایشان هستند.

رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان تصریح کرد: با توجه به ادامه دار شدن شیوع ویروس کرونا و دشوارتر شدن شرایط برگزاری برنامه‌ها و مجالس عزاداری سیاه‌پوش کردن شهر و بازار برای ایجاد شور حسینی در شهرهای ایران از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

وی ادامه داد:با توجه به اینکه بازار همواره به عنوان یکی از محل های آمد و شد و خرید شهروندان و گردشگران به شمار می آید اتاق اصناف شهرستان لنجان همواره به دنبال آن بوده با فرا رسیدن ماه محرم با آزین بندی بازار با پرچم ها و نوشته های عزا و …. حال و هوای حسینی را در بازار حاکم کند.

نورانی اضافه کرد: اتاق اصناف شهرستان لنجان با هدف هویت بخشی به فضاهای شهری، فضا آرایی متناسب بازار با ایام محرم اقدام به خریداری بیش از هزار پرچم و نمادهای عاشورایی کرد و همزمان با  فرا رسیدن محرم و ایام عزاداری سیدالشهداء امام حسین(ع)، با نصب این پرچم ها در شهرهای مختلف شهرستان از جمله زرین شهر، فولادشهر، باغبادران، چرمهین، چمگردان، ورنامخواست و… اقدام به سیاه‌پوش کردن بازار کرد تا گامی کوچک در راستای تحقق این مهم برداشته باشد.

وی با اشاره به ریشه دار بودن آیین عزاداری در ماه محرم الحرام در شهرستان لنجان، عنوان کرد: بازاریان شهرستان لنجان علاوه بر سیاهپوش کردن بازار در ماه محرم،حضور در مراسم های عزاداری، طبخ و توزیع نذورات و… ارادت خود به امام حسین (ع) را با تعطیلی مغازه ها در تاسوعا و عاشورا به نمایش می گذارند و با دیدن این صحنه‌هاست از خود می‌پرسیم؛ به راستی این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست؟

رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: همه ما وامدار مکتب اهل بیت و نهضت سیدالشهدا(ع) هستیم؛ از این رو انتظار می رود اصناف و بازاریان شهرستان لنجان با رعایت هرچه بیشتر پروتکل های بهداشتی برای حفظ سلامت مردم که از مهم‌ترین دغدغه این روزها به شمار می آید، همه تلاش خود را در راستای اشاعه و انتقال فرهنگ عاشورا به کار گرفته و در مسیر گسترش فرهنگ حسینی گام برداریم.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=12867

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.