به گزارش نبض وطن، فریدالدین عبدیزدان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: توجه بخشهای اقتصادی استان به ساخت مدرسه و تامین فضا و تجهیزات برای دانشآموزان در راستای برابری و عدالت آموزشی، کمرنگ شده است.
وی اظهار داشت: این در حالیست که خیرین مدرسهساز همواره در حال رفع کمبودهای فضای تعلیم و تربیت از جمله ساخت مدرسه، تجهیزات، تعمیرات و تامین نیازهای دانشاموزان استان هستند.
به گفته وی، در زمان حاضر بیش از ۲ هزار خیر مدرسهساز در ۱۷ مجمع شهرستانهای استان به امر خیر مدرسهسازی، مدرسهیاری و مدرسهداری میپردازند.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز اصفهان افزود: در زمینه مُولدسازی املاک آموزش و پرورش خیرین گلهمندند چراکه دستگاه تعلیم و تربیت از ظرفیتهای موجود غیرقابل استفاده خود بهره نمیبَرد.
وی همچنین یکی دیگر از انتقادهای خیرین را بیمسوولیتی دستاندرکاران مسکن مهر و انبوهسازان در تامین فضای آموزشی مجتمعهای مسکونی عنوان کرد و گفت: در حالیکه ساخت مدرسه در این فضاها بر عهده ابنوهسازان است ولی ساخت فضای آموزشی آنها نیز به خیرین تحمیل میشود.
تخلیه ۴۲ مدرسه اصفهان بهدلیل آثار فرونشست
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اصفهان در این نشست در باره پیدایش آثار فرونشست در ۲۰۰ مدرسه استان گفت: از این تعداد ۴۲ باب بهدلیل عمق فرونشست، تعطیل و تخلیه شدهاند.
ناصر فتحی افزود: این مدارس در شهرستان بُرخوار، فلاورجان، پیربکران، دامنه و ناحیههای چهار و پنج اصفهان قرار دارند.
وی اظهار داشت: در حالیکه در سال ۱۴۰۲، اعتبار ۲ هزار میلیارد ریالی برای نوسازی و بازسازی مدارس دارای فرونشست در اصفهان مصوب شده بود ولی به این امر به فراموشی سپرده شد.
وی با اشاره به روند اجرای طرح ملی «نهضت عدالت در توسعه و تجهیز فضای آموزشی» گفت: در راستای این طرح مهندسی شده که با مشارکت دولت و خیرین اجرا میشود ۲۴۶ پروژه آموزشی با حدود یکهزار و ۵۰۰ کلاس درس در استان تعریف شده است.
مدیرکل نوسازی مدارس اصفهان افزود: تاکنون ۱۲۸ پروژه با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد ریال در استان اصفهان به بهرهبرداری رسیده است.
وی در باره اقدامات ادارهکل نوسازی مدارس در اصفهان اظهار داشت: از سال تحصیلی گذشته تاکنون ۲۹۰ پروژه آموزشی احداث و بیش از ۱۹ هزار کلاس درس استانداردسازی و تجهیزات آموزشی و ورزشی به ارزش حدود یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای مدارس خریداری و بین آنها توزیع شده است.
مدیرکل نوسازی مدارس اصفهان با قدردانی از خیرین مدرسهساز، به نقش بیبدیل آنها در تجهیز و توسعه فضاهای آموزشی استان اشاره کرد و گفت: آنها با فداکاری به یاری دولت آمدهاند و کمکهایشان در تکمیل پروژهها، تجهیز مدارس و ایجاد فضای مناسب آموزشی، بینظیر است.
تبدیل فرهنگ مدرسهسازی در اصفهان به گفتمانی عمومی
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان نیز با اشاره به گستردگی مشارکت مردم در نهضت توسعه عدالت آموزشی و ساخت مدرسه گفت: فرهنگ نیکوکاری در این استان به گفتمان همگانی تبدیل شده است.
محمدرضا نظریان افزود: مجمع خیرین مدرسهساز اصفهان، نقش حیاتی در تأمین فضاهای آموزشی ایفا کرده و جزو استانهای پیشتاز کشور در زمینه تعداد خیرین، پروژههای احداث شده و تعهدات آنهاست.
وی با اشاره به اقدامات مهم دولت در حوزه کیفیتبخشی به آموزش گفت: دولت چهاردهم به شکل عملیاتی و مُنسجم در مسیر توسعه آموزش کشور گام برمیدارد.
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان افزود: برقراری عدالت آموزشی نهتنها در حوزه فضا بلکه ارتقای کیفیت آموزشی، اصلاح روشها و محتوا، هوشمندسازی مدارس و دیگر موضوعات نیز در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به برگزاری بیست و هفتمین جشنواره خیرین مدرسهساز استان اصفهان در ۲۴ مهر گفت: مشارکت خیرین در مدرسهسازی برگرفته از حس نوعدوستی و اعتماد به اصل عدالت آموزشی و تربیتی است.
نظریان از آغاز احداث نخستین مدرسه موسوم به «اولیاء» با هدف تجلی مشارکت مردمی در نهضت عدالت آموزشی در قالب یک واحد ۱۲ کلاسه در ناحیه چهار اصفهان خبر داد و گفت: نامگذاری این مدرسه بهعنوان اولیاء نشاندهنده نقش والدین در ساخت آن است.
وی یادآور شد: این موضوع نهتنها مشارکت مردم را در توسعه فضاهای آموزشی پررنگ میکند بلکه برای دانشآموزان نیز الهامبخش است تا در آینده در فرایند سازندگی کشور، احساس مسوولیت بیشتری داشته باشند.



