• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

موذنی: مکتوب کردن تاریخ و فرهنگ لنجان یک ضرورت انکارناپذیر است

  • کد خبر : 16252
  • 03 آذر 1400 - 18:21
موذنی: مکتوب کردن تاریخ و فرهنگ لنجان یک ضرورت انکارناپذیر است
موذنی فعال اجتماعی گفت: نگارش تاریخ محلی در همه دنیا مورد توجه قرار گرفته و در ایران نیز روند افزایشی به خود گرفته است اما، در شهرستان لنجان علیرغم ظرفیت های فراوان آنگونه که باید در این حوزه قدرتمند عمل نشده به گونه ای که بسیاری از مردمان این دیار با کتاب هایی که توسط نویسندگان توانمند در خصوص تاریخ شهرها و روستاهای لنجان به رشته تحریر درآمده اند آشنایی ندارند.

میلاد موذنی در گفتگو با خبرنگار نبض وطن با اشاره به نقش کتاب و نویسندگان در رشد حیات اجتماعی شهرها، اظهار کرد: روح یک جامعه و حفظ داشته های تاریخی و فرهنگی در پرتو مطالعه و به تحریر درآوردن میراث ملموس و ناملموس بارور می‌شود و به همین دلیل میراث فرهنگی و تمدن اسلامی همیشه مملو از کتاب های بزرگانی است که افتخار جامعه بشری بوده اند.

وی با بیان اینکه مکتوب کردن هویت، تاریخ و فرهنگ لنجان یک ضرورت انکارناپذیر به شمار می آید، افزود: نگارش تاریخ محلی در همه دنیا مورد توجه قرار گرفته و در ایران نیز روند افزایشی به خود گرفته است به گونه ای که  در سه دهه اخیر آثار زیادی درباره تاریخ شهرها و استان‌های کشور تألیف شده است، اما در شهرستان لنجان علیرغم ظرفیت های فراوان آنگونه که باید در این حوزه قدرتمند عمل نشده به گونه ای که بسیاری از مردمان این دیار با کتاب هایی که توسط نویسندگان توانمند در خصوص تاریخ شهرها و روستاهای لنجان به رشته تحریر درآمده اند آشنایی ندارند.

این فعال اجتماعی تصریح کرد: شهرستان لنجان نباید به صرف میزبانی از صنایع بزرگ و مادر به دیگر شهرهای ایران معرفی شود بلکه در حوزه فرهنگی و هنری اشتهار و قابلیت های زیادی دارد که باید  نمود و تجلی پیدا کند و نباید این نکته را به دست فراموشی سپرد چنانچه اهل قلم، نویسندگان در این حوزه مورد حمایت قرار نگیرند آرام آرام جامعه از اصل خود تهی خواهد شد.

وی ادامه داد: قطعا دسترسی به کتاب‌های مفید، تالیفی و با کیفیت که تاریخ و داشته های فرهنگی را در دل خود جای داده برای شهروندان و خصوصا نسل نوجوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند جامعه را به سمت رستگاری هدایت کند.

موذنی اضافه کرد: در حوزه لنجان شناسی از گذشته‌های دور تا امروز شماری تألیفات خوب و ماندگار نوشته و منتشر شده است اما، متأسفانه روند انتشار چنین آثار ماندگار طی سال های اخیر به خوبی دنبال نشد.

وی با بیان اینکه ضعف فرهنگ اطلاع‌رسانی و عدم توجه به کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی ضربه های سنگینی را به فرهنگ جامعه وارد کرده است، عنوان کرد: بررسی اوضاع تاریخی، فرهنگی، هنری، اجتماعی، اقتصادی و… شهر یا یک منطقه و محل خاص در شهرها و روستاهای لنجان توسط برخی نویسندگان مختلف لنجانی همچون مرحوم امرالله معین،اسفندیار معتمدی، غلامعلی رضوانی، حسین پارسا، اکبر حسامی، احمد کرمی، بهمن کرمی، علی اسکندری،خدایار قادری و… پدید آمده که سوای ارزش‌های تاریخی فراوان این کتب متاسفانه این کتاب ها و حتی نویسنده یا نویسندگان آنها پس از سال ها انتشار ناشناس باقی مانده اند.

این فعال اجتماعی خاطرنشان کرد: قطعا شناختِ علمی و دقیق تاریخ شهرها و روستاهای شهرستان لنجان باید به مثابه تکه‌های یک پازل، در چارچوب شناخت کلی ایران زمین مورد توجه قرار گیرد تا علاوه بر ایجاد حس همگرایی میان همه هموطنان ، معرفی داشته های ارزشمند شهرستان لنجان و برندسازی آن در حوزه های مختلف فرهنگی، هنری، گردشگری و… به خوبی انجام پذیرد.

وی با بیان اینکه امروز زمان آن رسیده تا شهرهای شهرستان لنجان به فضایی زیبا، فرهنگی و مفتخر به نویسندگان حوزه‌های مختلف تبدیل شود، متذکر شد: در گام نخست می توان به بهانه های مختلف تبلیغات شهری و در و دیوارهای شهر به گونه ای باشد که تبلیغ نویسندگان و صاحبان اهل قلم را انجام دهد تا نه تنها شهروندان با آثار تألیف شده بیش از پیش آشنا شوند بلکه تا احساس شود جامعه قدر نویسندگان را می داند.

موذنی تاکید کرد: با ترویج و گسترش کتاب و کتابخوانی می توان علاوه بر دستیابی به دستاوردهای نوین بشری در زمینه دانش و فرهنگ و پیشینه اندیشه ها، عقاید و تجلیات فکری و خلاق بزرگان فکر و اندیشه به سفارش ها و توصیه های دینی و اسلامی نیز جامعه عمل پوشاند که این مسئله در گرو حمایت از رسالت عظیم نویسندگان کتاب و آثار این قشر تاثیرگذار است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=16252

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.