• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

سلیمیان: بدون احقاق حقوق شهروندان زرین شهر مجوز حفاری برای ذوب آهن صادر نمی‌شود

  • کد خبر : 16441
  • 03 دی 1400 - 22:10
سلیمیان: بدون احقاق حقوق شهروندان زرین شهر مجوز حفاری برای ذوب آهن صادر نمی‌شود
رئیس شورای اسلامی زرین شهر گفت: با توجه به مباحث مطرح شده اعضای شورای اسلامی زرین شهر صراحتا از شهردار خطه طلایی ایران خواسته اند تا زمانی که مدیریت ذوب آهن نسبت به احقاق حق و حقوق شهروندان اقدام لازم به عمل نیاورده و در خصوص رفع کلیه مشکلات مطرح شده اقدام نکرده است، از صدور هر گونه مجوز حفاری و همکاری با ذوب آهن خودداری کند.

علی سلیمیان در گفتگو با خبرنگار نبض وطن، با اشاره به اجرای پروژه انتقال فاضلاب شهرستان های همجوار به کارخانه ذوب آهن اظهار کرد : شورای اسلامی زرین شهر با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که امسال را سال تولید ، پشتیبانی و رفع مانع زدایی ها نامگذاری کردند نه تنها مخالف استفاده صنعت از پساب نبوده بلکه از این مهم نیز استقبال می کند.

وی افزود: استفاده از پساب در صنایع بزرگ آب بر همچون ذوب آهن علاوه بر این که منجر به چرخیدن چرخهای این صنعت مادر خواهد شد بلکه ثمراتی چون کاهش برداشت آب خام از زاینده رود و کاهش چالش های موجود در حوزه آب شرب ، محیط و کشاورزی را به دنبال خواهد داشت .

رئیس شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: با توجه به محاسن ذکر شده شورای اسلامی زرین شهر استفاده از پساب را حق صنعت ذوب آهن دانسته و همکاری لازم را در اجرای این پروژه با کارخانه خواهد داشت اما طبق قانون استفاده از مزایا نباید منجر به ضرر و زیان بیش از پیش خطه طلایی ایران و شهروندان این شهر شود . 

وی با اشاره به مخالفت مدیریت شهری با هرگونه آبگیری و انتقال پساب به لاگون‌های ذوب آهن تصریح کرد : انتقال پساب شهرهای دیگر به ذوب آهن ، تصفیه و ذخیره سازی آن در لاگون‌ها قطعا آسیب های متعدد زیست محیطی آب و خاک را به همراه داشته است که متاسفانه آنگونه که باید تاکنون مورد توجه مسئولان محیط زیست قرار نگرفته است .

سلیمیان ادامه داد: ذخیره پساب در لاگون‌های ذوب آهن علاوه بر انتشار بوی نامطبوع سبب بروز مشکلاتی چون ایجاد نم و رطوبت در ساختمان های محلات مجاور این منطقه همچون محله سجاد شده و این مسئله نارضایتی ساکنین خطه طلایی ایران خصوصا ساکنین این محله را به همراه داشته و خواستار رسیدگی شورا به این موضوع شده اند .

وی اضافه کرد: با توجه به مباحث مطرح شده خط قرمز اعضاء شورای اسلامی زرین شهر در دوره پنجم و ششم خشکاندن لاگون‌های ذوب آهن بوده که بارها نیز بر آن تاکید شده است .

رئیس شورای اسلامی زرین شهر با بیان اینکه در دنیای امروز اجرای پروژه های مختلف بر پایه نتیجه برد – برد برای طرفین بنا نهاده شده است، یاداور شد: بارها شنیده ایم که مطرح می شود کارخانه ذوب آهن اصفهان موجب توسعه شهرستان لنجان و خطه طلایی ایران زرین شهر شده و این در حالیست که فعالیت کارخانه ذوب آهن اصفهان تاکنون برای زرین شهر چیزی جز ضرر و زیان به همراه نداشته است .

وی عنوان کرد: درکنار بسیاری از شهر های استان اصفهان کارخانه ای چون کارخانه ذوب آهن اصفهان وجود ندارد اما امروز بسیار توسعه یافته تر از زرین شهر هستند از سوی دیگر مشکلات زیست محیطی، بیماری های متعدد که امروز ساکنین خطه طلایی ایران به دلیل فعالیت این صنعت با آن دست به گریبان هستند در این شهرها وجود ندارد.

سلیمیان با اشاره به نرخ بالای بیکاری در زرین شهر، خاطرنشان کرد: ذوب آهن در حال حاضر نه تنها کمکی که به توسعه شهر نکرده ، بلکه در حال حاضر مانع توسعه شهر است.

وی یاداور شد: ۳۰۰ هکتار از اراضی شمال لاگونها بهترین مکان برای اجرای طرح اقدام ملی در زرین شهر به شمار می آید که پیگیری های متعددی نیز برای تحقق آن صورت گرفت اما به دلیل وجود لاگونها و مشکلات مطرح شده از سوی سازملن محیط زیست و … همچنان با آن موافقت نشده است.

رئیس شورای اسلامی زرین شهر گفت: چنانچه مشکلات متعدد موجود در سر راه اجرای طرح اقدام ملی که عمده آنها نیز مشکلات زیست محیطی است، مرتفع شود این طرح اراضی همجوار با پارک کوهستان اجرایی خواهد شد .

وی تصریح کرد: این نکته را نباید به دست فراموشی سپرد چنانچه طرح اقدام ملی مسکن در ۳۰۰ هکتار اراضی شمال لاگون های ذوب آهن اجرایی می شد، انتقال خدماتی چون آب ، برق و گاز و مخابرات در فاصله بسیار کوتاهی از شهر انجام می گرفت و هزینه ای را به شهر تحمیل نمی کرد اما اجرای طرح ۷۰ هکتار اراضی همجوار پارک کوهستان مستلزم صرف هزینه های میلیاردی به واسطه بعد مسافت است . حال در این خصوص آیا صنایع اطراف کمکی به شهروندان زرین شهر خواهند کرد ؟

سلیمیان افزود: سوالی که برای بسیاری از مسئولان و شهروندان زرین شهر مطرح بوده این است که چرا کارخانه ذوب آهن که در شهرهای مجاور اقدام به ساخت یک محله جدید و حتی مراکز تجاری می کند در زرین شهر و برای حتی کارکنان خود اقدام به اجرای چنین طرحهایی نمی کند ؟

وی ادامه داد: حدود ۱۴ سال است پروژه اراضی غرب دانشگاه پیام نور زرین شهر کلید خورده و بیش از ۴۰۰ نفر از شهروندان چشم انتظار حل مشکل این ارضی هستند و مشکلات متعدد دیگری که باعث عدم توسعه خظه طلایی ایران شده و همه این مشکلات به طور مستقیم یا غیر مستقیم با ذوب آهن در ارتباط است .

رئیس شورای اسلامی زرین شهر اضافه کرد: این انتظار از مسئولین ذوب آهن می رود نگاه بالا به پایین خود را به شهرستان لنجان و شهر زرین شهر تغییر داده و به مسئولیت های اجتماعی خود در قبال خطه طلایی ایران از جمله اشتغال  ، توسعه شهر ، رفع آلودگی ، افزایش سطح علمی و اجتماعی شهر با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد جامه عمل بپوشانند و یا حداقل با تصمیمات خود مانع توسعه این شهر نشوند .

وی یادآور شد: بسیاری از کارشناسان و مسئولان اعلام کرده اند شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان مجوزهای لازم را برای انتقال پساب دیگر شهرهای همجوار به این کارخانه اخذ کرده یا اخذ خواهد کرد .

سلیمیان متذکر شد: سوالی که امروز مطرح است آن بوده  که با توجه به مشکلاتی که فعایت کارخانه ذوب آهن برای مردم زرین شهر به همراه داشته آیا مسئولان شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان مجوزی از شهروندان و شهرداری زرین شهر برای اجرای چنین پروژه ای اخذ کرده اند؟

وی با اشاره به بی اطلاعی مسئولان ارشد شهرستان لنجان از اجرای پروژه انتقال پساب شهرهای همجوار به کارخانه ذوب آهن گفت: بنده خود اولین کسی بودم که اطلاعاتی در خصوص اجرای این پروژه به دست آورده و زمانی که موضوع را از فرماندار شهرستان، نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی و شهردار وقت زرین شهر پیگیر شدم از اجرای چنین طرحی اظهار بی اطلاعی کردند .

رئیس شورای اسلامی زرین شهر افزود: آیا بهتر نبود مسئولان ذوب آهن حداقل احترامی برای مردم زرین شهر قائل شده و نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان و اعضای شورای اسلامی زرین شهر را از اجرای چنین پروژه ای مطلع ساخته و در خصوص نحوه اجرای پروژه و مساعدت آنان همفکری می کردند ؟

وی با بیان اینکه تاکنون مدارک و مستندات اجرای پروژه انتقال پساب شهرهای همجوار به کارخانه ذوب آهن در اختیار مدیریت شهری زرین شهر قرار نگرفته است، تصریح کرد: نمایندگان مردم زرین شهر در شورای اسلامی دوره پنجم و ششم چندین بار با مسئولان کارخانه ذوب آهن اصفهان مکاتبه و از آنان برای تشکیل جلسه دعوت کردند اما تنها به آخرین مکاتبه این نهاد مردمی پاسخ داده شد که این پاسخ نیز قانع کننده نبود.    

سلیمیان ادامه داد: علاوه بر این احداث تصفیه خانه در غرب زرین شهر و با توجه به جهت وزش بادهای منطقه عمدتا از غرب به شرق می باشد در آینده قطعا مشکلات متعددی را برای شهر و شهروندان به همراه خواهد داشت و مسئولان شرکت سهامی ذوب اهن نباید این نکته را به دست فراموشی بسپارند که جمعیت ۸۰ هزار نفری زرین شهر حق حیات داشته و قبل از استقرار کارخانه ذوب آهن در این منطقه ساکن بوده اند و برهمین اساس باید به حق و حقوق آنها احترام گذاشت.

وی اضافه کرد: خشکاندن لاگون ها، تعیین تکلیف وضعیت احداث تصفیه خانه و انجام مسئولیت های اجتماعی خواسته شهروندان از شورای اسلامی شهر است و شورای اسلامی شهر نیز به دنبال آن بوده تا به این مطالبات به حق شهروندان از صنعت ذوب آهن جامه عمل پوشانده شود.

رئیس شورای اسلامی زرین شهر عنوان کرد: با توجه به مباحث مطرح شده اعضای شورای اسلامی زرین شهر صراحتا از شهردار خطه طلایی ایران خواسته اند تا زمانی که مدیریت ذوب آهن نسبت به احقاق حق و حقوق شهروندان اقدام لازم به عمل نیاورده و در خصوص رفع  کلیه مشکلات مطرح شده اقدام نکرده است، از صدور هر گونه مجوز حفاری و همکاری با ذوب آهن خودداری کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نمایندگی از شهروندان زرین شهر از مدیرعامل کارخانه ذوب آهن اصفهان دعوت می کنم تا ضمن احترام به شهروندان در جلسه شورای اسلامی شهر حاضر شده تا پس از بحث و بررسی مباحث به شکل کارشناسی نسبت به رفع مشکلات موجود اقدام شود.           

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=16441

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.