• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
شهردار زرین‌شهر:

میراث ناملموس جوهر وجودی فرهنگ اقوام مختلف است

  • کد خبر : 19433
  • 13 خرداد 1401 - 9:31
میراث ناملموس جوهر وجودی فرهنگ اقوام مختلف است
شهردار زرین شهر گفت:حفاظت از میراث ناملموس همواره دشوارتر از حفظ میراث فرهنگی ملموس بوده و این درحالیست که میراث معنوی رکن اساسی هر جامعه به شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار نبض وطن، حسین اسماعیلی احمدی در جمع مردم زرین شهر میراث فرهنگی را بستر ساز اعتلای فرهنگ یک جامعه دانست و اظهار کرد: آثار باقی‌مانده از گذشتگان میراث گرانبها و ارزشمندی هستند دربرگیرنده آثار ملموس همچون بناهای تاریخی و یا آثار ناملموس همچون آداب و رسوم یک منطقه است.

وی میراث ملموس و ناملموس را سرمایه جوامع بشری دانست و افزود: میراث فرهنگی در خود اصالت و هویت اقوام مختلف را جای داده و نیاز است این سرمایه ارزشمند به بهترین شکل ممکن حفظ و به آیندگان آیندگان منتقل شود از این رو امروزه در شهرهای ایران شاهد تلاش برای حفظ آثار بجا مانده از گذشتگان برای نسل‌های آینده هستم.

شهردار زرین شهر تصریح کرد: خطه طلایی ایران زرین شهر، همچون دیگر شهرهای ایران سنت‌ها، آداب و رسوم و روش‌ها، باورهای زیبایی شناسانه و معنوی، بیان هنری، چهره‌های ماندگار و داشته‌های ارزشمندی را در دل خود جای داده که باید برای آیندگان ثبت به یادگار بماند تا آنها نیز میراث دار این فرهنگ اصیل باشند.

وی ادامه داد: حفاظت از میراث ناملموس همواره دشوارتر از حفظ میراث فرهنگی ملموس بوده و این درحالیست که میراث معنوی رکن اساسی هر جامعه به شمار می‌آید به‌گونه‌ای که جوهر وجودی فرهنگ اقوام مختلف را تشکیل می‌دهد از این رو فعالان اجتماعی و مدیریت شهری زرین شهر در مسیر زنده نگهداشتن این آثار ارزشمند حرکت کرده‌اند.

اسماعیلی احمدی اضافه کرد: یکی از میراث ناملموس خطه طلایی ایران که به ثبت ملی رسید آئین مذهبی سنگ زنی (شاق شاقو زنی) است و در ادامه مسیر نیز باید تاریخ شفاهی، فولکلور، زبان و دیگر جنبه‌های میراث ناملموس این دیار زرخیز نیز حفظ و به ثبت ملی برسند.

وی عنوان کرد: “شیوه پخت انواع دمپخت لاخولی لنجان” نیز یکی دیگر از میراث بجا مانده از گذشته به شمار می‌آید که در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید و نکته حائز اهمیت در شیوه پخت این دمپخت آن بوده که هر یک از شهرهای ۹ گانه شهرستان لنجان نوع طبخ متفاوتی از یکدیگر را دارند.

شهردار زرین شهر حفظ میراث ملموس و ناملموس را راهی برای توسعه پایدار شهرهای ایران دانست و خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیش از پیش مقدمات ثبت آثار ملموس و ناملموس زرین شهر را مهیا کرده تا این آثار یکی پس از دیگری به ثبت ملی رسیده تا بسترهای وحدت آفرین در قالب حفاظت از این آثار در بین نسل‌های مختلف تقویت شود.

وی یادآور شد: خرداد یکی از بهترین ماه‌ها برای سفر به زرین شهر به شمار می‌آید چراکه طبیعت این شهر خصوصاً شالیزارهای آن در این ایام بسیار چشم نواز بوده و قرار گرفتن هفته نکوداشت زرین شهر در این ماه فرصتی است تا بتوانیم برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دقیق‌تر برنامه ریزی کرده و با معرفی آئین، رسوم و چهره‌های ماندگار نام خطه طلایی ایران را بیش از پیش بر سر زبان‌ها جاری کنیم.

اسماعیلی احمدی تاکید کرد: در تلاش هستیم با اجرای هرچه بهتر رویدادهای مهم و فرهنگی زرین شهر در این ایام، از مسیر فرهنگی، زرین شهر را به درستی معرفی کنیم از این رو معرفی مشاهیر، مفاخر و همچنین هنرهای اصیل این شهر مهم‌ترین محور برنامه‌های هفته فرهنگی این هفته قرار گرفت که خوشبختانه مورد استقبال نیز قرار گرفت.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=19433

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.