• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

رهاسازی آب زاینده‌رود برای پنجمین نوبت آبیاری غرب استان اصفهان در هاله‌ای از ابهام

  • کد خبر : 20772
  • 02 شهریور 1401 - 21:11
رهاسازی آب زاینده‌رود برای پنجمین نوبت آبیاری غرب استان اصفهان در هاله‌ای از ابهام
فرماندار شهرستان لنجان گفت: به دلیل اینکه جدول منابع و مصارف استان اصفهان به هم ریخته و انتظاراتی که مسئولان امر داشتند محقق نشده است، پیش بینی می‌شود نوبت پنجم رهاسازی آب زاینده رود برای کشاورزان غرب استان اصفهان محقق نشود.

به گزارش خبرنگار نبض وطن، حمیدرضا محمدی فشارکی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تغییر اقلیم و کمبود نزولات آسمانی به یکی از بزرگ‌ترین بحران دنیای امروز مبدل شده است، اظهار کرد: تغییر اقلیم، افزایش جمعیت، مصرف بی رویه آب و استمرار مدیریت نادرست موجب شده تا با افت شدید ذخیره منابع آبی رو به رو شویم به گونه‌ای که میزان آب ذخایر زیرزمینی و رودخانه زاینده‌رود که مورد مصارفی چون شرب، کشاورزی و صنعتی است امروز با چالش جدی مواجه است.
وی افزود: کاهش چشمگیر ذخایر آب در سد زاینده‌رود سبب شده است رودخانه زاینده رود که در طول تاریخ زندگی را به ساکنین شهرها و روستاهای استان اصفهان و همچنین دیگر استان‌های کشور هدیه داده بود به یک رودخانه فصلی تبدیل شود.
فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: امروز نه تنها جریان دائم آب در رودخانه زاینده رود وجود ندارد بلکه شاهد هستیم محیط زیست، پوشش گیاهی، درختان و فضای سبزی که با حیات آنها وابسته به جاری بودن زاینده‌رود بود با چالش جدی مواجه هستند.
وی ادامه داد: در سفر استانی رئیس جمهور به استان اصفهان پایداری آب زاینده رود در رأس مطالبات متخصصان، نمایندگان مجلس و مسئولان استان از رئیس جمهور قرار داشت و این مسئله به صورت ویژه مطرح شد و همه خواهان رسیدگی به این دغدغه مهم بودند چراکه اگر این موضوع مورد توجه قرار گیرد بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.
محمدی اضافه کرد: اراضی کشاورزی شهرستان لنجان به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته نخست اراضی بستر رودخانه است که با رهاسازی آب در رودخانه زاینده رود و افزایش دبی آب، انجام کشت بجز محصولاتی که مقاومت به شرایط ماندآبی داشته باشند مقدور نیست و بخش دیگر اراضی در زمره اراضی کشت برنج در این شهرستان هستند که قابلیت برنامه‌ریزی برای کشت جایگزین برنج را دارند.

رهاسازی آب زاینده‌رود برای پنجمین نوبت آبیاری غرب استان اصفهان در هاله‌ای از ابهام
وی عنوان کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که در استان در خصوص رهاسازی آب و حق آبه کشاورزان انجام شده بود مشکلاتی برای کشاورزان شهرستان لنجان به وجود آمد البته باید به این نکته توجه داشت که نگاه استان این بوده آب را به صورتی که کشاورزان لنجان به آن نیاز دارند نمی‌توان بازگشایی کرد.
فرماندار شهرستان لنجان گفت: توپوگرافی شهرستان‌های غرب و بستر رودخانه به گونه‌ای نیست که رهاسازی آب زاینده رود ویژه برای یک شهرستان و برای مدت محدود انجام شود و برای شهرستان دیگر نیز در مقطع دیگر رهاسازی آب زاینده رود را شاهد باشیم و بر همین اساس رهاسازی آب در زمانی که کشاورزان لنجان برای حفظ کشت خود به آن نیاز داشتند انجام نگرفت و باعث بروز نارضایتی کشاورزان بودیم.
وی یادآور شد: برای کشاورزان غرب استان اصفهان رهاسازی پنج نوبت پیش بینی شده بود که با رهاسازی که روز گذشته انجام گرفت و باعث خوشحالی کشاورزان نیز شد رهاسازی آب زاینده‌رود برای چهارمین نوبت آبیاری غرب استان انجام شد و امیدواریم کشاورزان بتوانند کشت خود را نجات دهند.
محمدی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه جدول منابع و مصارف استان اصفهان به هم ریخته و انتظاراتی که مسئولان امر داشتند محقق نشده است، پیش بینی می‌شود نوبت پنجم رهاسازی آب زاینده رود برای کشاورزان غرب استان اصفهان محقق نشود.
وی افزود: با توجه به اینکه محدودیت‌هایی در بحث منابع آب وجود دارد، باید به سمت کشت جایگزین حرکت کرد از این رو کارشناسان تعاونی روستایی کشور در شهرستان لنجان حضور پیدا کرده و مسئولان شهرستان نیز اعلام آمادگی خود را برای انجام کشت جایگزین در اراضی که این مهم قابلیت اجرا دارد را اعلام کردند.
فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: مقرر شد بازدیدی از نقاطی که کشت جایگزین در آنجا انجام و به نتیجه و به ثمر نشسته است انجام شود و بر همین اساس هماهنگی خواهد شد بخشی از کشاورزان لنجان از نزدیک این موفقیت را لمس کرده، آموزش دیده و اقناع شوند تا در این شهرستان نیز در مسیر تغییر الگوی کشت حرکت کنند.
وی ادامه داد: در گذشته محصولات دیگری جز برنج نیز در شهرستان لنجان کشت می‌شده و باید سوال کرد چرا این مسئله به دست فراموشی سپرده شده و نگاه کشاورزان به سمت کشت برنج معطوف شده است و باید پذیرفت که امروز در شرایط سختی خشکسالی و تغییر اقلیم قرار داریم و رهاسازی آب زاینده رود بسیار سخت و دشوار است.
محمدی یادآور شد: در سفرهایی که وزارت کشور برای فرمانداران برنامه‌ریزی کرده و موضوع این سفرها نیز حکمرانی روستایی در گام دوم انقلاب بود اداره کل روستایی وزارت کشور و استانداری نمونه اقداماتی را که در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور در حوزه کشاورزی انجام شده بود ارائه کردند و باید گفت اتفاقات خوبی در این حوزه به وقوع پیوسته است
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع از کارشناسان این حوزه دعوت شده تا در شهرستان لنجان حضور یافته و جلسات کارشناسی را در خصوص تغییر الگوی کشت با کشاورزان آغاز کنند تا در نهایت شاهد تغییر الگوی کشت و گسترش کشت گلخانه‌ای باشیم چراکه توسعه کشت گلخانه‌ای مزیت اقتصادی و صادراتی دارد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=20772

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.