• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان:

تا آبان و آذر ذخیره سد زاینده‌رود کاهشی خواهد بود

  • کد خبر : 21694
  • 15 مهر 1401 - 19:24
تا آبان و آذر ذخیره سد زاینده‌رود کاهشی خواهد بود
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به ذخیره ۱۵۹ میلیون مترمکعبی سد زاینده رود، گفت: طبیعی است که ذخیره سد زاینده‌رود تا آبان و آذر نیز کاهشی خواهد بود و با توجه به وضعیت حجم سد زاینده‌رود کلیه مصارف باید کاهش یابد و نمی‌شود مصارف دیگر کاهش نیابد و تمام کمبودها را در حوزه کشاورزی داشته باشیم؛ این منصفانه نیست.

به گزارش نبض وطن به نقل از ایسنا، حسن ساسانی درباره وضعیت سد زاینده‌رود در سال آبی جدید و شرایط سخت پیشرو، اظهار کرد: در حال حاضر ذخیره سد زاینده‌رود حدود ۱۵۹ میلیون مترمکعب است، در این شرایط رعایت مسائل کیفی و کمی آب به خصوص برای شرب اهمیت دارد.

وی افزود: از ماه‌های گذشته به‌صورت هفتگی و پیوسته سد زاینده‌رود پایش می‌شود و تیم آزمایشگاهی آب منطقه‌ای نمونه‌برداری‌های لازم را انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با تاکید بر اینکه خروجی سد زاینده‌رود اکنون به گونه‌ای سختگیرانه در مهر و آبان خواهد بود و امیدواریم بارش‌ها از آذرماه انجام شود و نگرانی‌ها برای تامین شرب نیز مرتفع شود.

وی درباره عدم تخصیص حقابه‌های زیست محیطی و آخرین وضعیت تامین حقابه کشاورزان در سال آبی جدید، توضیح داد: توزیع آب براساس جدول منابع و مصارف هرساله توسط شرکت مدیریت منابع آب با حضور تمام ذینفعان تنظیم و ابلاغ می شود.

ساسانی گفت: در سال آبی جدید با توجه به پیش بینی و تحلیل‌های هواشناسی، آورد سالانه را برای حوضه زاینده‌رود و سد را تخمین می‌زنیم و جدول منابع و مصارف تنظیم می‌شود که براساس آن نیز عمل می‌کنیم.

وی درباره برداشت‌های بالادست بدون توجه به وضعیت بحرانی آب اصفهان به ایسنا، توضیح داد: آب یک کالای با ارزش است و ما باید در هر زمان در تمام مصارف از جمله کشاورزی، صنعت و دیگر بخش‌ها صرفه‌جویی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تاکید کرد: در سال آبی گذشته خوشبختانه شاهد صرفه‌جویی مصارف در شرب و صنعت بودیم، اما متاسفانه به دلیل تابستان گرم امسال و گرمای بی‌سابقه مصارف شرب افزایش یافت، اما تلاش می‌کنیم که تمام ذینفعان به نوعی مصرف کنند که بقیه حقابه‌بران نیز به حق خود برسند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا میزان تحویل آب به یزد نیز کاهش خواهد یافت یا خیر؟ گفت: پیشنهادی که آب منطقه ای اصفهان برای تدوین منابع و مصارف می‌دهد با توجه به وضعیت حجم سد زاینده‌رود و پیش‌بینی بارش‌ها، کلیه مصارف نیز باید کاهش یابد و نمی‌شود مصارف دیگر کاهش نیابد و تمام کمبودها را در حوزه کشاورزی داشته باشیم؛ این منصفانه نیست و مصرف‌کنندگان تمام بخش‌های شرب، صنعت و … باید این کاستی آب را احساس کنند.

ساسانی در پاسخ به این سوال که آیا ذخیره سد زاینده‌رود نیز کمتر از این میزان کنونی خواهد شد یا خیر؟ گفت: طبیعی است که ذخیره سد زاینده‌رود تا آبان و آذر نیز کاهشی خواهد بود، اما با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی بارش‌های موثر از نیمه دوم آذر ماه آغاز خواهد شد و طبیعتاً میزان ورودی به سد افزایش خواهد یافت.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=21694

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.