• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

حمام تاریخی سده لنجان زبان گویای تاریخ کهن مردم این دیار/تهیه تقویم فرهنگی لنجان ضروری بود

  • کد خبر : 2258
  • 24 خرداد 1399 - 20:17
حمام تاریخی سده لنجان زبان گویای تاریخ کهن مردم این دیار/تهیه تقویم فرهنگی لنجان ضروری بود
شهردار سده لنجان گفت: میراث فرهنگی آینه تمام‌نمای اندیشه و تمدن مناطق مختلف است که دریچه‌ای را به سوی آداب و رسوم مردمان قدیم آن شهر دیار می گشاید و یادآوری رویدادهای فرهنگی، تاریخی و گردشگری در زنده نگهداشتن این میراث کهن از جایگاه ویژه ای برخوردار است و این مهم تنها با تهیه تقویم فرهنگی گردشگری محقق خواهد شد.

به گزارش نبض وطن، حسین ناظم الرعایا آثار تاریخی را نشان از فرهنگ و تمدن اقوام مختلف دانست و اظهار کرد: تماشای آثار تاریخی تداعی‌گر فرهنگ نسل ‌های گذشته است، که برخی از انان درقالب بنای تاریخی و برخی نیز در قالب آیین و رسوم کهن سینه به سینه به نسل های مختلف منتقل شده است.
وی افزود: میراث فرهنگی در قالب بناهای تاریخی که ازگذشتگان ما به جا مانده اند نه تنها هویت هر شهر را شکل می دهند، بلکه الگویی برای تمام نسل ها هستند که حفظ آنها امری مهم و حیاتی است.
شهردار سده لنجان تصریح کرد: شهر سده لنجان با سابقه کهن فرهنگی از جایگاه ویژه ای در شهرهای مختلف ایران برخوردار بوده و به دلیل عبور رودخانه زاینده رود از قدمتی تاریخی برخوردار بوده و گواه آن وجود حمام قدیمی است که قدمت آن به چند صد سال پیش باز می گردد.
وی اضافه کرد: طی سالیان اخیر شهرداری و شورای اسلامی شهر سده لنجان نگاهی ویژه به مباحث فرهنگی داشته و برهمین اساس با برنامه ریزی به سمت هویت بخشی به داشته های تاریخی شهر حرکت کرده است تا از منابع محلی در راستای توسعه اقتصادی و ایجاد زمینه در صنعت گردشگری بهره مند شود.
ناظم الرعایا ادامه داد: شهرداری و شورای های سوم و چهارم با همکاری کارشناسان میراث فرهنگی در گام نخست اقدام به مرمت و بازسازی حمام قدیمی شهر کردند تا این مکان تبدیل به موزه مردم‌شناسی مبدل شود و در نهایت پس از پیگیری های متعدد در دوره پنجم این حمام پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۲۰۶۲ مورخ ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
وی با اشاره به اهمیت تدوین تقویم فرهنگی گردشگری شهرستان لنجان، عنوان کرد: میراث فرهنگی آینه تمام‌نمای اندیشه و تمدن مناطق مختلف است که دریچه‌ای را به سوی آداب و رسوم مردمان قدیم آن شهر دیار می گشاید و یادآوری رویدادهای فرهنگی، تاریخی و گردشگری در زنده نگهداشتن این میراث کهن از جایگاه ویژه ای برخوردار است و این مهم تنها با تهیه تقویم فرهنگی گردشگری محقق خواهد شد.
شهردار سده لنجان با بیان اینکه نگارخانه و موزه مردم‌شناسی همواره میزبان شهروندان و گردشگران مختلف از سراسر کشور است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه به همت میلاد موذنی مسئول تدوین تقویم فرهنگی گردشگری شهرستان لنجان و همت اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این شهرستان این مهم محقق گردید و شاهد بودیم که با ثبت سالروز ثبت اثر فرهنگی تاریخی حمام سده لنجان در این تقویم یادآوری لازم درخصوص حرکت به سمت احیاء فرهنگ کهن و حفاظت از داشته های تاریخی به آحاد مردم منطقه گوشزد شد.
وی متذکر شد: قطعا رونمایی از تقویم فرهنگی گردشگری شهرستان لنجان ثمرات فرهنگی بسیاری را به همراه خواهد داشت و نه تنها مردم شهرها و روستاهای مختلف ایران بلکه گردشگران نیز با در اختیار داشتن چنین تقویمی برنامه ریزی لازم را برای بهره مندی از آثار و آیین های کهن شهرستان را خواهند داشت.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=2258
  • نویسنده : حامد سلیمیان

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.