• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

حل معضل بیکاری با رویکرد تحولی اشتغال‌زایی دولت سیزدهم

  • کد خبر : 22789
  • 17 آبان 1401 - 11:23
حل معضل بیکاری با رویکرد تحولی اشتغال‌زایی دولت سیزدهم
دولت سیزدهم با برنامه نظام جامع پایش، زیست‌بوم ملی اشتغال کشور و راه‌اندازی سامانه‌های جستجوی شغل، فضای کسب‌وکار را بهبود بخشیده و به دنبال حل معضل بیکاری است به طوری که نرخ بیکاری در فصل تابستان امسال به کمترین نرخ بیکاری در ۱۸ سال اخیر رسید.

به گزارش نبض وطن به نقل از ایرنا، بر اساس اطلاعات مرکز آمار از وضعیت اشتغال و بیکاری در تابستان سال جاری، نرخ بیکاری در این فصل به کمترین نرخ بیکاری در ۱۸ سال اخیر رسید.

مروری بر نرخ بیکاری تابستان از سال ۱۳۸۴ تا کنون نشان می‌دهد این نرخ در تابستان امسال به کمترین رقم رسیده است درحالی‌که در این سال‌ها مردم نرخ بیکاری ۱۲.۷ درصدی را نیز دیده بودند.

مرکز آمار نرخ بیکاری تابستان امسال را اعلام کرد که بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله و بیشتر نشان می‌دهد که در تابستان امسال ۸.۹ درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند این در حالی است که تابستان سال گذشته نرخ بیکاری ۹.۶ درصد بوده است.

همچنین نرخ بیکاری جوانان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ساله در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۷ درصد کاهش یافت و به‌تبع آن اشتغال جمیعت ۱۵ساله و بیشتر امسال ۰.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی، در تابستان امسال نشان می‌دهد ۱۳.۲ در صد از جمعیت فعال فارغ‌التحصیل آموزش عالی بیکار بوده‌اند درحالی‌که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۱۴.۴ درصد بوده است.

کل تعداد بیکاران در تابستان سال گذشته برابر ۲ میلیون و ۴۹۶ هزار نفر برآورد شده که امسال به ۲ میلیون و ۳۳۳ هزار نفر کاهش‌یافته است که این آمار مهر تأییدی بر کاهش تعداد بیکاران در کشور است.

بررسی نرخ بیکاری در ۳۱ استان نشان می‌دهد که در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته در ۲۱ استان نرخ بیکاری روند کاهشی داشت به‌طوری‌که نرخ بیکاری در ۷ استان که در تابستان سال گذشته دورقمی بود، در تابستان امسال تک‌رقمی شد.

آمارهای رسمی سازمان تأمین اجتماعی نیز روند نزولی نرخ بیکاری را تأیید می‌کند، به‌گونه‌ای که تعداد کل مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در شش‌ماهه  اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به میزان ۷/۳۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

طبق گزارش سامانه جامع روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد کل مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در پایان شهریورماه سال جاری ۱۷۶ هزار و ۵۰۸ نفر بوده است این آمار در مدت مشابه سال گذشته برابر ۲۴۹ هزار و ۹۷۹ نفر بوده  است.

حل معضل بیکاری با رویکرد تحولی اشتغال‌زایی دولت سیزدهم

روند افزایش اشتغال در دولت سیزدهم

گزارش‌های مرکز آمار ایران به‌عنوان یک مرکز رسمی نشان می‌دهد که در تابستان ١۴٠١ به میزان ۴١ درصد جمعیت ١۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١۴٠٠) ٠.١ درصد کاهش و نسبت به فصل گذشته ۰.۱ واحد درصد افزایش‌یافته است.

گزارش سازمان تأمین اجتماعی نیز نشان می‌دهد که از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان مردادماه ۱۴۰۱ تعداد کل بیمه‌شدگان با افزایش سه‌درصدی نسبت به آمار مشابه سال گذشته به بیش از ۱۵ میلیون و ۸۰  هزار نفر در مردادماه افزایش‌یافته است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی بسترسازی و بهبود در فضای کسب‌وکار است که با تأکید رییس جمهور در رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال، برای ایجاد سالانه یک میلیون شغل توسط استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در قالب زیست‌بوم ملی اشتغال برنامه‌ریزی شد.

بر اساس اطلاعات و کد ملی افراد در آمارهای ثبتی اشتغال در قالب نظام اطلاعات بازار کار و سامانه نوین جستجوی شغل و سامانه رصد اشتغال،  تا اواخر مهرماه امسال بیش از ۶۵۰ هزار نفر اشتغال به تفکیک استان‌های کشور در سامانه ملی رصد اشتغال کشور ثبت شد که در مجموع بیش از ۵۰ درصد نسبت به برنامه ۱ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۹۴۵ نفر تعهد اشتغال سال جاری پیشرفت رخ‌داده است. تأکید می­شود که جهت‌گیری به سمت امکان پایش یکایک افراد بر مبنای کدملی را نیز فراهم می­سازد.

رویکرد تحولی دولت سیزدهم با نظام جامع پایش اشتغال کشور

یکی دیگر از برنامه‌های وزارت کار اجرای «نظام جامع پایش اشتغال» برای اولین‌بار در کشور بود که این برنامه در راستای مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر جلوگیری از پول‌پاشی و عدم انحراف منابع حوزه اشتغال‌آفرینی، اجرایی شد.

بر اساس نظام جامع پایش کار بازرسان وزارت کار موظف هستند در سه مرحله نظارت پیامکی، نظارت تلفنی و نظارت حضوری را انجام دهند که تا کنون در راستای نظارت تلفنی حدود ۱۲۰ هزار مورد تماس برقرار شده است.

راه‌اندازی سامانه جستجوی شغل با فعالیت یک هزار دفتر مشاوره شغلی و کاریابی غیردولتی در کشور این فرصت را به کارجویان داده است تا ثبت‌نام کنند و پس از تکمیل رزومه خود فرصت‌های شغلی موردعلاقه و مرتبط با خود را جستجو کنند. در این راستا سامانه جستجوی شغل به نشانی http://shoghl.mcls.gov.ir طراحی و در دی‌ماه ۱۴۰۰ راه‌اندازی شد.

دولت سیزدهم و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با رویکرد تحولی در تأمین زیرساخت‌های اشتغال، رفع موانع تولید، حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی، راه‌اندازی پایگاه‌های مردمی اشتغال‌آفرین، تقویت تعاونی‌ها، راه‌اندازی سامانه جستجوی شغل، تسهیل در صدور مجوزهای کسب‌وکار، صدور مجوزهای تأسیس آموزشگاه‌های آزاد، آموزش نیروی کار، ارتباط بین کارفرمایان و کارجویان،  فعال‌سازی مراکز کاریابی‌ها و سایر موارد به دنبال رونق مشاغل خانگی و تسهیل در فضای کسب‌وکار است.

دولت با افزایش حقوق کارگران و همچنین بسته‌های حمایتی برای کارفرمایان شرایطی را فراهم کرده است تا ضمن کاهش نرخ بیکاری شاهد افزایش اشتغال و بهبود فضای کسب‌وکار و رونق اقتصادی باشیم.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=22789

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.