• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

محمدی: طرح جامع رفع و کاهش آلایندگی کارخانه ذوب آهن اصفهان ابلاغ شد

  • کد خبر : 2302
  • 03 تیر 1399 - 7:33
محمدی: طرح جامع رفع و کاهش آلایندگی کارخانه ذوب آهن اصفهان ابلاغ شد
رئیس اداره محیط زیست شهرستان لنجان گفت:اداره محیط زیست فارغ از هرگونه نگاه سیاسی پیگیر رفع کامل آلایندگی واحدهای آلاینده است.

به گزارش نبض وطن، فاطمه محمدی با بیان اینکه اداره محیط زیست شهرستان لنجان فارغ از هرگونه نگاه سیاسی پیگیر رفع کامل آلایندگی واحدهای آلاینده است، اظهار کرد: اداره حفاظت محیط زیست با هیچ صنعتی در حوزه مباحث زیست محیطی تعارف نداشته و هر واحدی که دارای آلایندگی باشد طبق ضوابط و دستورالعمل های سازمانی با آن برخورد خواهد کرد.
وی افزود: در جلسات مختلفی که در حوزه مباحث زیست محیطی در استان اصفهان و شهرستان لنجان برگزار شده هرآنچه درخصوص آلایندگی صنایع فعال در این شهرستان وجود داشته به صورت شفاف بیان شده و از طرفی با حضور در صحن شورای‌های اسلامی شهر و برگزاری نشست با اعضاء شوراهای اسلامی به عنوان نمایندگان مردم تلاش شده است درخصوص عملکرد اداره محیط زیست شهرستان شفاف سازی لازم درخصوص پیگیری های صورت گرفته انجام شود.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان لنجان تصریح کرد: هر صنعتی در بدو احداث باید برخی ملاحظات زیست محیطی را رعایت کند تا فعالیت آن با حداقل آسیب به محیط زیست باشد برهمین اساس طی چند سال گذشته خوشبختانه صنایعی که در شهرستان لنجان مشغول فعالیت هستند برنامه‌هایی را براساس برنامه زمانبندی شده در جهت رفع آلایندگی‌هایی که براثر فعالیت آنان به وجود می‌امد داشتند و اقداماتی را نیز به مرحله اجرا رسانده‌اند
وی مبنای رفع آلایندگی صنایع را رسیدن به استانداردهای زیست محیطی دانست و ادامه داد: سازمان محیط زیست، برخی استاندارها را تهیه و تدوین و به ادارات محیط زیست ابلاغ کرده است و برای خروجی‌های مختلف صنایع از جمله فاضلاب، هوا و.. استانداردهایی را در نظر گرفته است که در زمان بررسی وضعیت آلایندگی صنایع، میزان آلایندگی آنان با استاندارهای ابلاغ شده تطبیق داده می‌شود.
محمدی با اشاره به روش های سنجش آلایندگی صنایع، اضافه کرد: برخی صنایع به سیستم آنلاین مجهز هستند که به صورت شبانه روز توسط اداره کل محیط زیست استان اصفهان خروجی‌های آنان مورد بررسی قرار می‌گیرد از طرفی براساس قانون هر صنعت باید به صورت فصلی خوداظهاری را توسط یکی از آزمایشگاه‌هایی که مورد تایید سازمان محیط زیست می‌باشد انجام دهند و صنایع بزرگ شهرستان این اقدام را انجام می‌دهند.
وی عنوان کرد: البته به صورت رندوم نیز کارشناسان اداره کل استان اصفهان برای آنالیز در مکان فعالیت صنایع حضور یافته و از طریق آزمایشگاه هواخروجی صنایع را مورد بررسی قرار می‌دهند.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان لنجان درخصوص وضعیت آلایندگی کارخانه ذوب اهن اصفهان، بیان کرد: مشکلات کارخانه ذوب آهن اصفهان مختص به امروز یا دیروز نبوده به همین علت اداره محیط زیست همواره به دنبال آن بوده تا این کارخانه مشکلات زیست محیطی خود را مرتفع سازد.
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که جریمه نقدی راهکار مناسبی برای رفع آلایندگی‌ها نبوده و از طرفی تعطیل شدن کارخانه ذوب آهن علاوه بر بیکار شدن هزارنفر تبعات اجتماعی بسیاری را نیز به همراه خواهد داشت، اداره محیط زیست همواره به دنبال آن بوده تا مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن را ملزم رفع آلودگی قسمت‌هایی که فعالیت آنها باعث ایجاد آلایندگی می‌شود کند.
محمدی یادآور شد: طبق دستورالعمل‌های سازمان محیط زیست هر واحدی که آلاینده باشد در ابتدای امر برخی اخطاریه‌ها به آن واحد ارائه می‌شود و چنانچه رفع آلودگی به درستی انجام نگرفت و به استانداردهای مد نظر سازمان محیط زیست دست پیدا نکردند این واحد پیگیری قضایی خواهد شد.
وی افزود: طی سال‌های اخیر برخی اقدامات از سوی کارخانه ذوب آهن برای رفع آلودگی‌های این صنعت انجام گرفته است اما همچنان به استانداردهای لازم دست پیدا نکرده‌اند و برهمین مبنا کارخانه ذوب اهن نیز از سوی اداره محیط زیست شهرستان لنجان مورد پیگیری قضایی قرار گرفت.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان لنجان تصریح کرد: اداره محیط زیست همواره سختگیرانه‌ترین حالت ممکن را برای صنایع در نظر گرفته است و به آن عمل می‌کند و علت اصلی این نگرش نیز آن بوده که بهترین نتیجه ممکن به دست آید.
وی ادامه داد: درخصوص کارخانه ذوب اهن اصفهان نیز همینگونه بوده است، چراکه در گذشته در واحد کُک سازی گازهایی در زمان فعالیت متساعد می‌شد برهمین اساس پیگیری‌هایی را در این زمینه انجام دادیم و به دنبال آن نیز ذوب آهن اقدامات مثبتی را همچون تعویض درب‌های فلکسیبل را در دستور کار خود قرار داد که تا امروز پیشرفت ۸۰ درصدی داشته است و طبق برنامه‌ای که اعلام شده است تا پایان مردادماه تعویض درب‌ها باید به اتمام برسد.
محمدی اضافه کرد: بر اساس بررسی‌های انجام گرفته خوشبختانه به میزان زیادی از انتشار گازهایی که در گذشته در واحد کُک سازی متساعد می‌شد جلوگیری شده و امیدواریم با اجرای صد در صدی تعویض درب‌های فلکسیبل این مشکل مرتفع گردد.
وی متذکر شد: در سالیان گذشته برخی پسماندهای واحد کُک سازی در حوضچه‌های گردنه جوزدان تخلیه می‌شد که طی سال‌های گذشته کارخانه ذوب آهن اصفهان اقدام به تخلیه این حوضچه‌ها کرد و اداره محیط زیست آنان را ملزم ساخت تا به سمت احداث مخازن ایزوله حرکت کنند تا به صورت مستقیم پسماندها وارد این مخازن شوند و بتوانند حوضچه‌ها را به صورت کامل پاکسازی کنند.که خوشبختانه در سال گذشته این مخازه ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفته است.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان لنجان گفت: طی سال‌های گذشته مشکل خاصی در خصوص خروجی دودکش‌های کوره بلند وجود نداشته اما بر روی خروجی برخی قسمت‌های دیگر در محورهای طرح جامع رفع و کاهش آلایندگی کارخانه ذوب آهن اصفهان مواردی اعلام شده تا این کارخانه در مسیر رفع آلایندگی‌ها گام بردارد.
وی یادآور شد:درخصوص آنچه در گزارش تهیه شده در مورد آلایندگی کارخانه ذوب آهن اصفهان آمده است، باید گفت قسمت های کُک سازی ممکن است گازهایی را منتشر کند و در این گزارش نیز آماده است اگر این گازها در هوا منتشر شود براساس اطلاعات استخراج شده از مقالات علمی، این گازها می‌تواند بر سلامت افراد تاثیرگذار باشد.
محمدی تاکید کرد: مرجع نظر دهنده در خصوص اینکه میزان گازهایی که از طریق این صنعت در هوا منتشر می شود برسلامت مردم تاثیرگذار خواهد بود یا خیر، محیط زیست نیست بلکه علوم پزشکی است باید تحقیقات میدانی را در این خصوص انجام دهند و براساس نتایج به دست آمده در این خصوص نظر دهند.
وی عنوان کرد: از طرفی تاثیر آلاینده‌ها بر روی افراد به سن، مدت زمانی که فرد تحت تاثیر آلایندگی قرار دارد،قوای جسمانی، میزان و نوع آلاینده ها بستگی دارد و برهمین اساس مرجع تشخیص دهنده این مسئله که آلایندگی‌های کارخانه ذوب آهن بر روی سلامت شهروندان شهرستان لنجان تاثیرگذار بوده یا خیر دانشگاه علوم پزشکی است.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان لنجان با اشاره به روند تدوین طرح جامع رفع و کاهش آلایندگی کارخانه ذوب آهن اصفهان، خاطرنشان کرد: طی مدت گذشته جلسات مختلفی در دفتر رئیس دادگستری وقت و همچنین شورای تامین شهرستان لنجان برگزار شد و بعد از برگزاری این جلسات بازدیدها و بررسی‌های میدانی توسط کارشناسان اداره کل و بنده انجام گرفت و برخی محورهای زیست محیطی تحت عنوان طرح جامع رفع و کاهش آلایندگی کارخانه ذوب آهن اصفهان در ۳۸ بند با اولویت بندی تهیه و به ذوب آهن ابلاغ شد.
وی افزود: شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان براساس محورهایی که توسط اداره محیط زیست به آنان اعلام شده بود برنامه زمانبندی را تدوین و به این اداره ارائه کردند و برهمین اساس برنامه ارائه شده با حضور مسئولان کارخانه ذوب آهن در اداره کل استان اصفهان مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت ۱۸ خردادماه سال جاری طرح جامع رفع و کاهش آلایندگی در ذوب آهن به کارخانه ذوب اهن اصفهان برای عملیاتی شدن ابلاغ شد.
محمدی تصریح کرد: باید توجه داشت ذوب آهن اصفهان یک صنعت قدیمی و با تکنولوژی های قدیمی به شمار می آید که به طبع آن همچون صنایعی که در حال حاضر با تکنولوژی‌های جدید مشغول فعالیت هستند نمی‌تواند بهسازی و راندمان خروجی آنان را داشته باشد.از طرفی هر اقدامی که درخصوص رفع آلایندگی‌ها در این کارخانه انجام شود قطعا زمانبر بوده و نیازمند صرف هزینه است.
وی ادامه داد: برای رسیدن به نتیجه مطلوب و اجرای سریعتر برنامه زمانبندی که به کارخانه ذوب اهن ابلاغ شده نیاز به عزم استانی وملی است و همه باید دست در دست یکدیگر دهند تا این مهم محقق گردد.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان لنجان در پایان در پاسخ به علت اخذ عوارض آلایندگی از صنایع گفت: پرداخت عوارض آلایندگی براساس قانون از سوی صنایع آلاینده انجام می گیرد و صنایع آلوده مشمول پرداخت یک درصد از فروش خود به‌ عنوان عوارض آلایندگی به سازمان امور مالیاتی پرداخت هستند.
وی اضافه کرد: برحسب میزان تحت تاثیر قرار گرفتن هر یک از شهرها در استان‌ها و شهرستان‌های کشور عوارض آلایندگی دریافت شده در اختیار شهرداری‌ها قرار می گیرد و شهرداری‌ها نیز باید عوارض دریافتی را در مباحث زیست محیطی هزینه کنند و نظارات آن نیز با سازمان بازرسی است که آیا این اقدام به درستی انجام می گیرد یا خیر.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=2302
  • نویسنده : حامد سلیمیان

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.