• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان:

ایجاد اشتغال مولد و پایدار در بسترمهارت آموزی در محیط واقعی کار

  • کد خبر : 24150
  • 17 آذر 1401 - 9:39
ایجاد اشتغال مولد و پایدار در بسترمهارت آموزی در محیط واقعی کار
رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان گفت: استفاده از ظرفیت استادکاران دارای مدرک فوق دیپلم، لیسانس و… در قالب مربیان بدون هزینه یکی دیگر از طرح‌هایی است که آمادگی اجرای آن را در کنار اتحادیه‌های صنفی شهرستان لنجان داریم.

به گزارش خبرنگار نبض وطن، علیرضا ملک پور در جلسه همفکری و بررسی مشکلات اتحادیه‌های صنفی شهرستان لنجان آموزش فنی و حرفه‌ای را یکی از محورهای توسعه دانست و اظهار کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای به دلایل مختلف از اعتبار بسیار بالایی در زمینه آموزش‌های مهارت محور برخوردار بوده و باید به این نکته توجه داشت نیروی انسانی متخصص و ماهر نقش بسزایی را در توسعه و پویایی اقتصاد و همچنین ایجاد ارزش افزوده ایفا می‌کند.

وی افزود: یکی از اهداف اصلی تشکیل سازمان فنی و حرفه‌ای در کشور، افزایش سطح مهارتی و آماده سازی افراد برای ورود به بازار کار بوده بر همین اساس می‌توان گفت داشتن این مدرک برای افرادی که قصد آغاز فعالیت‌های صنفی دارند مزایای بسیاری را به همراه دارد.
رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان تصریح کرد: بر اساس قانون نظام صنفی متقاضیان دریافت پروانه کسب مشاغل فنی و تخصصی مکلف به ارائه مدارک معتبر دال بر گذراندن آموزش‌های مربوطه هستند و در این میان با توجه به تخصصی بودن ماهیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اخذ مدرک از این سازمان همواره راهگشای اخذ پروانه کسب متقاضیان بوده است.

وی ایجاد نهضت مهارت آموزی را از اولویت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای دانست و ادامه داد: بر اساس گزارشات ارائه شده بخش قابل توجهی از افراد شاغل در واحدهای صنفی فنی و تخصصی افرادی ماهر بوده ولی بخشی از آنان فاقد مدرک مهارتی هستند، با توجه به نقش آموزش‌های مهارت محور بر فرایند تولید، ارائه خدمات شایسته و فروش برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و همچنین برگزاری آزمون‌های ادواری سنجش مهارت فرصت مناسبی را برای گروه استادکاران فراهم می‌کند تا سطح ارائه خدمات آنها از جنبه کیفی ارتقا یابد.

ملک پور اضافه کرد: امروز آمادگی لازم برای استفاده از ظرفیت استاد کاران ماهر که در کارگاه‌های خود افراد بیمه شده مشغول فعالیت هستند در قالب اعطا مجوز مهارت آموزی در محیط کار واقعی وجود دارد تا بتوانیم روند اخذ پروانه کسب متقاضیان مشاغل فنی و تخصصی را تسریع و تسهیل کنیم.

وی عنوان کرد: با توجه به زمان‌بر بودن دریافت مدرک فنی و حرفه‌ای افرادی که متقاضی اخذ پروانه کسب مشاغل فنی و تخصصی هستند در این کارگاه‌ها ثبت نام خواهند شد و در نهایت تاییدیه مهارت آموزی در محیط کار واقعی از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای به آنان اعطا می‌شود.

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان یادآور شد: مهارت آموزی در محیط واقعی کار علاوه بر افزایش بهره‌وری، آشنایی افراد با فضای کسب و کار را رقم زده و بسترهای لازم را برای ایجاد اشتغال مولد و پایدار فراهم می‌کند چراکه متقاضیان در کنار استاد کار یا مربی در محیط کار واقعی دوره آموزش مهارتی را سپری کرده و پس از کسب تجربه وارد بازار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دوره مهارت آموزی در محیط واقعی در قالب قراردادی بین کارفرما، کارگر و فنی و حرفه‌ای در سه نسخه از سه ماه تا یکسال منعقد خواهد شد و دغدغه‌ای برای بروز برخی مشکلات برای کارفرمایان دیگر وجود نخواهد داشت و از سوی دیگر بر اساس آمارهای موجود بیش از ۸۰ درصد افراد از طریق این طرح جذب بازار کار می‌شوند.

ملک پور افزود: استفاده از ظرفیت استادکاران دارای مدرک فوق دیپلم، لیسانس و… در قالب مربیان بدون هزینه یکی دیگر از طرح‌هایی است که آمادگی اجرای آن را در کنار اتحادیه‌های صنفی شهرستان لنجان داریم.

وی تصریح کرد: در این طرح صلاحیت‌های متقاضیان برای مربیگری سنجیده شده و پس از ثبت در سامانه فنی و حرفه‌ای کد شناسایی مربی دریافت خواهند کرد و پس از آن برای اتحادیه‌های صنفی دوره‌های آموزشی مورد نیاز تعریف شده تا آموزش‌های ضمن خدمت را برای اعضا زیرمجموعه برگزار کنند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=24150
  • منبع : ملک پور مطرح کرد:

نوشته های مشابه

23بهمن
فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای راه رسیدن به اشتغال پایدار است
21بهمن
آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کلید توانمندسازی حرفه‌ای معلولان است
13بهمن
مهارت گرایی به‌جای مدرک گرایی، کلیدی که قفل‌ بیکاری را باز می‌کند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.