• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان:

مهارت گرایی به‌جای مدرک گرایی، کلیدی که قفل‌ بیکاری را باز می‌کند

  • کد خبر : 53741
  • 13 بهمن 1402 - 20:19
مهارت گرایی به‌جای مدرک گرایی، کلیدی که قفل‌ بیکاری را باز می‌کند
رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان گفت: متاسفانه طی سال‌های گذشته نوعی بدبینی به آموزش مهارتی ایجاد شده بود و این در حالی است که فراگیری آموزش‌های مهارتی توسط جوانان یک ضرورت و زمینه ساز موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی و رفع مشکل بیکاری است.

علیرضا ملک‌پور در گفت‌گو با خبرنگار نبض وطن، ارتقای آموزش فنی و حرفه‌ای در بین نسل جدید را راهی برای ایجاد سرمایه انسانی و تقویت رشد اقتصادی دانست و اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در توسعه مهارت‌های فنی با تکیه بر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، یکی از مولفه‌های مهم توسعه سرمایه انسانی به‌شمار می‌آید از این رو باید آموزش فنی و حرفه‌ای را با هدف ایجاد اعتماد به‌نفس، مهارت افزایی، خودباوری و خودآگاهی نسبت به توانایی‌ها و استعدادهای فردی ترویج کرد.

وی با بیان اینکه جایگزین کردن مهارت گرایی به‌جای مدرک گرایی، کلیدی است که قفل‌ اشتغال و رونق اقتصادی را باز می‌کند، افزود: متاسفانه طی سال‌های گذشته نوعی بدبینی به آموزش مهارتی ایجاد شده بود و این در حالی است که فراگیری آموزش‌های مهارتی توسط جوانان یک ضرورت و زمینه ساز موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی و رفع مشکل بیکاری است.

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان تصریح کرد: دولت سیزدهم با توجه ویژه به افزایش میزان اشتغال و کاهش نرخ بیکاری سیاست‌های مختلفی را اجرایی کرد در این زمینه سازمان فنی و حرفه‌ای زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی ارائه آموزش‌های مهارتی با همکاری نهادهای دیگر بوده تا بتواند با گسترش چتر آموزشی و ارتباط بین صنعت، اصناف و آموزش، ورود جوانان به دنیای کار را تسهیل کند.

وی رویکرد فنی و حرفه ای را کوچ از آموزش شغلی به آموزش شایستگی محور مبتنی بر سند حرفه دانست و ادامه داد: در هم تنیدگی ساختارهای آموزش و اشتغال از ویژگی‌های مهم هر نظام‌ اقتصادی موفق است برهمین اساس ما نیز در مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان در تلاش هستیم تربیت نیروهای کارآفرین و ماهر و همچنین گسترش آموزش‌های مهارتی را در بین نسل‌های مختلف ترویج کنیم.

ملک‌پور اضافه کرد: امروز باید در مسیری حرکت کرد که با فرهنگسازی خانواده‌ها به این نتیجه دست پیدا کنند که کشور فقط به نیروی دانش‌آموخته کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری نیاز ندارد؛ بلکه به نیروی کار ماهر آماده رفع نیاز کارفرمایان صنعت و کسب و کار در رابطه با مهارت‌های مختلف، بیش از همیشه نیاز دارد.

وی عنوان کرد: آموزش‌های مهارتی می‌تواند علاوه بر تربیت نیروی متخصص و کارآمد در راستای تأمین نیروی انسانی بازار کار نقش مهم و کلیدی را در ایجاد اشتغال مولد و پایدار در سطح جامعه ایفا کند و در شرایط کنونی آموزش‌های مهارتی جزء لاینفک دستیابی به درآمد پایدار و خودکفایی ملی است.

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان یادآور شد: امروز آموزش‌های مرکز فنی و حرفه‌ای برای گروه‌های مختلف از جمله کارجویان، کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، زندانیان، معتادان بهبودیافته و متجاهر، افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار/بدسرپرست، روستائیان، دانش‌آموزان، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، شاغلان و… برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قطعا تقویت و ارتقای آموزش‌های مهارتی در حرف‌های مختلف باعث می‌شود تا جوانان با کسب تجربه و مهارت وارد بازار کار شوند و با تخصص گرایی در رشته‌های مختلف فعالیت کنند و امیدواریم با تحقق این مهم شاهد کاهش نرخ بیکاری در بین نسل جوان در شهرستان لنجان باشیم.

 

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=53741

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.