• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

قهرمانپور: نیت دولت سیزدهم احیای مسیر مذاکرات است

  • کد خبر : 24610
  • 05 دی 1401 - 11:02
قهرمانپور: نیت دولت سیزدهم احیای مسیر مذاکرات است
یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: نیت دولت سیزدهم در این است که بتواند مسیر مذاکرات رفع تحریم ها را احیا کند.

به گزارش نبض وطن به نقل از ایرنا، رحمان قهرمانپور درباره دستاوردهای نشست بغداد ۲ اظهار کرد: تفسیرهای متفاوتی در ارتباط با دیدارهای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات وین صورت گرفته و توئیت‌های‌ طرف ایرانی و اروپایی درباره پیامدهای این دیدار قدری ابهام ایجاد کرده است. بحث بر سر این بود که دوطرف ایران و اروپا توافق کردند که کانال ارتباطات باز بماند اما هنوز منظور از این کانال ارتباطی را نمی‌دانیم.

قهرمانپور بیان کرد: البته جوزپ بورل عنوان کرده بود که اروپا مصمم است برجام را احیا کند اما این موضوع که آیا از شرط و شروط قبلی خود کوتاه آمده‌اند یا خیر را مطرح نکردند بنابراین باید منتظر باشیم و ببینیم که پیامدهای عملی این دیدار چه خواهد بود و اینکه آیا مذاکرات دوباره در وین یا جای دیگر از سر گرفته می‌شود یا خیر.

وی درباره برگزاری نشست گفت‌وگوها در تهران اظهار کرد: البته در دنیای دیپلماسی دیدارهای فراوانی انجام می‌گیرد که شاید به لحاظ رسانه‌ای مهم باشد اما از نظر سیاسی همانطور که گفتم باید ببینیم که آیا دیدارها و رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد منجر به احیای مذاکرات و پیشرفت عملی می‌شود یا خیر.

نیت دولت سیزدهم احیای مسیر مذاکرات است

قهرمانپور با اشاره به سفر هیاتی از آژانس به تهران گفت: بعد از انجام سفر هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا در مساله ایران و آژانس پیشرفتی حاصل می‌شود یا خیر. در این راستا نیت دولت سیزدهم در اینکه بتواند مسیر مذاکرات را احیا کند کاملا مشخص است اما باید ببینیم آیا موانع موجود این اجازه را می‌دهد که مسیر مذاکرات برجام احیا و فعال شود.

وی در ارزیابی خود از شعار دولت سیزدهم در اولویت همسایگی گفت: من همواره عنوان کرده‌ام که دولت‌ها در اوایل کارشان سعی می‌کنند که به منطقه و موضوع اولویت همسایگان توجه ‌کنند اما اساسا یک رویکرد مستمر و ادامه‌دار در مورد منطقه در سیاست خارجی ایران وجود نداشته است.

قهرمانپور افزود: اما در دولت سیزدهم اقداماتی در ارتباط با منطقه و اولویت همسایگی انجام شد و رییس جمهور سفرهایی به کشورهای منطقه داشتند و سیاست دولت سیزدهم را توسعه با همسایگان مطرح کردند. حال باید ببینیم که مذاکرات رفع تحریم ها به کجا می رسد.

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی یادآور شد: اینگونه دیدارها، دیپلماسی عمومی است و بیشتر به منظور آگاهی از دیدگاه‌ها و نظرات است. به عنوان مثال کمال خرازی هم در صحبت‌های خود در نشست گفت‌وگوهای تهران عنوان کرد که ما آماده اجرای برجام هستیم. دیپلماسی عمومی با اصل دیپلماسی متفاوت است.

قهرمانپور گفت: دیپلماسی باید به پیگیری سیاسی منجر شود و ما از دیپلماسی عمومی نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که حتماً حرف‌هایی که آنجا بیان شده منجر به تصمیم‌گیری خواهد شد باید منتظر باشیم و ببینیم آیا این دیپلماسی عمومی به تصمیم‌گیری منجر می‌شود یا خیر.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=24610

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.