• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

روز از نو کرونا از نو، آغاز موج هشتم و ضرورت اقدامات پیشگیرانه

  • کد خبر : 24888
  • 15 دی 1401 - 10:05
روز از نو کرونا از نو، آغاز موج هشتم و ضرورت اقدامات پیشگیرانه
جهش ویروس کرونا و پیدایش سویه‌های جدید آن در دنیا و برخی نقاط ایران، عدم تکمیل واکسیناسیون، فصل سرما و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی زمینه‌ساز آغاز موج هشتم این بیماری شده که مقابله با آن و جلوگیری از پیامدهای جبران‌ناپذیر بیماری، نیازمند برنامه‌ریزی متولیان حوزه سلامت و مشارکت مردم است.

به گزارش نبض وطن به نقل از ایرنا، با توجه به افزایش چشمگیر میزان ابتلای به کرونا و بستری و مرگ و میر بیماران در چند کشور به ویژه چین، ژاپن، آلمان، اسپانیا، هلند، اندونزی و آمریکا در یکی دو هفته اخیر و رسیدن گزارش‌های پراکنده از افزایش بستری بیماران مبتلا به کرونا در برخی مناطق کشور، مسوولان وزارت بهداشت شیوع موج هشتم کرونا و افزایش میزان مرگ و میر ناشی از آن را در هفته های پیش رو پیش بینی کرده اند.

آنان با مشاهده سه مورد ابتلا به زیرسویه‌های جدید امیکرون در کشور که ۲ مورد آن مربوط به زیرسویه BQ۱ و یک مورد مربوط به زیرسویه XBB بوده است، آغاز موج هشتم کرونا را در کشور هشدار داده‌اند.

این زیرسویه‌ها اکنون در بسیاری از کشورهای جهان شیوع دارد به طوری که هم در کشورهای غربی و هم در برخی کشورهای آسیایی مانند ژاپن و کره جنوبی روندی افزایشی گرفته و اکنون به کشور ما نیز رسیده است، که با توجه به قدرت انتقال بالای XBB، که پنج برابر بیشتر از دلتا است، کنترل مرزها و مبادی ورودی کشور بسیار ضروری می نماید.

از سویی با توجه به برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر، یقینا کشورهای همسایه ما با این ویروس درگیری قابل توجهی خواهند داشت که کشور ما نیز چند روزی است عملا وارد این موج شده و این امر به صورت رسمی نیز اعلام شده است.

به گفته مسوولان کشوری از روز شنبه هفته جاری موج جدید کرونا در کشور آغاز شده است و با وجودی که خوشبختانه این موج نسبت به موج هفتم، که در تابستان اتفاق افتاد، ضعیف‌تر است، نیاز است برای مقابله با موج هشتم کرونا، مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و بیمارستان ‌ها و کادر درمان در حالت آماده باش کامل باشند چرا که طی چهار تا ۶ هفته آینده این موج به اوج خود خواهد رسید.

هشدار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص خیز آرام موج هشتم کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شناسایی سه مورد از سویه جدید امیکرون در کشور نشان دهنده خیز آرام موج هشتم بیماری کرونا است اما در مناطق زیر پوشش این دانشگاه هیچ افزایشی در آمار مبتلایان به کرونا وجود نداشته است که این موضوع، دلیل معقولی برای عادی انگاری مساله نمی تواند باشد.

دکتر سیدجواد حسینی افزود: به منظور کنترل اوضاع و جلوگیری از شیوع سویه جدید، هموطنان باید همچون قبل با انجام واکسیناسیون، رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، خدمتگزاران خود در حوزه سلامت را یاری کنند.

وی تاکید کرد: تمامی شهروندان بالای ۱۸ سال که از آخرین واکسیناسیون کرونای آنان ۶ ماه گذشته است باید برای دریافت دُز یادآور واکسن کرونا به نزدیکترین واحد بهداشتی محل سکونت خود مراجعه کنند.

ابلاغ شیوه نامه مقابله با موج احتمالی کرونا به مراکز درمانی

جانشین معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به شرایط و گزارش‌های دریافتی از آخرین وضعیت کرونا در بیمارستان‌ها، شیوه نامه آمادگی در مقابل موج احتمالی هشتم بیماری کووید ۱۹ به بیمارستان‌های مشهد ابلاغ و مکاتبات لازم برای آماده باش حداکثری با تمامی مراکز درمانی انجام شده است تا در صورت نیاز خدمات به شکل مناسبی به بیماران ارائه شود.

دکتر ایوب توکلیان افزود: آگاهی بخشی و نظارت بر تجویز منطقی آنتی بیوتیک‌ها به منظور پیشگیری از مقاومت آنتی‌بیوتیکی با تشکیل مستمر و نظارت کمیته‌های کنترل عفونت بیمارستانی در حال اجراست.

وی ادامه داد: پیش‌بینی‌های لازم با هدف تامین داروی مورد نیاز و لوازم حفاظت فردی برای کادر درمان در کلیه بیمارستان‌ها انجام شده است تا از این لحاظ مشکلی نداشته باشیم.

دبیر قرارگاه عملیاتی مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: عموم مردم در صورت مشاهده علائم ابتلا به بیماری در مرحله نخست، به درمانگاه‌ها مراجعه کرده و از رفتن مستقیم به اورژانس بیمارستان‌ها پرهیز کنند، در عین حال شیوه نامه های بهداشتی و استفاده از ماسک به ویژه در محیط‌های سربسته و تجمیعی را رعایت نمایند.

دکتر توکلیان افزود: تاکنون بیش از ۴۲ هزار نفر از کادر بهداشت و درمان مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دُز سوم واکسن خود را تزریق کرده‌اند.

فعالیت دوباره قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این روزها شواهد موجود از آغاز موج هشتم کرونا حکایت دارد و شیوع این ویروس در کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه ما، زنگ خطر شیوع آنرا در کشور ما نیز به صدا در آورده است، به همین جهت فعالیت قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد دوباره آغاز شده تا اگر موج جدیدی از راه رسید غافلگیر نشده و بتوانیم همانند موج هفتم بحران کرونا را با کمترین ابتلا و فوتی پشت سر بگذاریم.

دکتر شاپور بدیعی تأکید کرد: ما در موج‌های قبلی روزها و وضعیت‌های بسیار سختی را تجربه کردیم، اما بهترین شرایط را در موج هفتم داشتیم و این موضوع به دلیل افزایش آمار واکسیناسیون و همچنین همکاری شایسته مردم در بحث مدیریت بحران کرونا بود و تجربه نشان داده است که هرگاه مشارکت مردم را داشته باشیم می توانیم کمترین آسیب و بهترین عملکرد را به نمایش بگذاریم.

وی ادامه داد: وضعیت‌ کرونا را روزانه از طریق تست‌های آزمایشگاهی رصد می‌کنیم و اگر روندهای افزایشی در تست‌های آزمایشگاهی مشاهده شد، بلافاصله اقدامات لازم را برای شناسایی و درمان به‌ موقع مبتلایان به کرونا خواهیم داشت تا با مدیریت مطلوب، زمینه انتقال و شیوع این بیماری را به کمترین میزان برسانیم.

افزایش ۵ درصدی میزان مراجعات سرپایی به مراکز منتخب کرونا

رییس اداره آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طبق آمار هم اینک میزان مثبت شدن تست‌های رپید و پی.سی.آر کرونا ۲ درصد، میزان بستری بیماران دارای مشکلات حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان خراسان رضوی ۱۲ درصد و آمار مراجعات سرپایی به مراکز منتخب کرونا پنج درصد افزایش یافته است.

دکتر مریم سالاری اضافه کرد: در میان ماه‌های مختلف سال بیشترین میزان ابتلا و بستری با ۲۱ درصد در فروردین ماه و پس از پایان سفرهای نوروزی بوده است که پیش‌بینی می‌شود در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ با توجه به قرار داشتن ماه مبارک رمضان در ایام نوروز روند افزایشی امسال و سال قبل مشاهده نشود.

افزایش تست های مثبت، نشان دهنده آغاز موج جدید کرونا

مدیر توسعه و ارتقای شبکه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افزایش موارد مثبت تست‌های کرونا در هفته اخیر نشان دهنده آغاز موج بعدی شیوع ویروس و ضرورت توجه بیشتر مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک است.

دکتر محمدحسن درخشان افزود: در رصد اولیه آذرماه و براساس مراجعات یک ماه اخیر شاهد کاهش ابتلا به کرونا و افزایش موارد آنفلوانزا بودیم و از ابتدای دیماه روند رو به ازدیاد مراجعه بیماران به مراکز منتخب و درمانگاه‌های بخش خصوصی، نشانگر آغاز موج مجدد این بیماری است.

وی با بیان اینکه اکثر مردم علائم کرونای خود را مربوط به آنفلوانزا می پندارند و حال آنکه پس از بررسی‌های لازم، تست کووید ۱۹ آنها مثبت می‌شود، ادامه داد: هم اینک کرونا با زیرسویه‌های اومیکرون در حال خودنمایی است و این سویه می‌تواند به خصوص برای بیماران زمینه‌ای و سالمندان و افرادی که ۶ ماه از دریافت آخرین دز واکسن آنها گذشته است، خطر آفرین باشد.

این مسوول عنوان کرد: پرهیز از دورهمی‌ها به خصوص برای سالمندان و قرنطینه خانگی دانش‌آموزان دارای علائم تا زمان بهبودی کامل، می‌تواند در مدیریت این سویه موثر باشد.

دکتر درخشان با بیان اینکه با توجه به مشارکت بخش خصوصی و درمانگاه‌های همکار برای ارائه خدمت به بیماران کووید۱۹، هم اکنون شاهد ازدحام بیماران در مراکز منتخب نیستیم، افزود: ۴۵ مرکز منتخب و درمانگاه‌ خصوصی همکار در استان خراسان رضوی در معاینه و درمان بیماران مشارکت دارند.

وی با اشاره به اینکه فهرست مراکز منتخب کووید۱۹ و ساعت کاری آنها در سایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بارگذاری شده است، بیان کرد: کماکان نوبت اداری صبح مراکز منتخب کووید فعال است و در صورت افزایش بیماران مراجعه کننده، ساعت کاری این مراکز تغییر خواهد کرد.

دریافت دُز یادآور واکسن کرونا، بهترین اقدام پیشگیرانه

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بهترین کار برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، دریافت دُز یادآور واکسن است.

دکتر ناصر امینی افزود: در موضوع کرونا خوشبختانه در حال حاضر روند افزایشی دیگر کشورها را در کشور خودمان و حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شاهد نیستیم، اما نباید غافل شویم، زیرا کوچکترین غفلت و عادی‌انگاری ممکن است که به بزرگترین آسیب منجر شود.

اضافه شدن ۱۰ مرکز جدید واکسیناسیون و تامین ۲۴۷ هزار واکسن

مدیر گروه پیشگیری و درمان بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طبق نامه وزارت بهداشت در موج هشتم کرونا با زیرسویه‌های xbb، xbb۱، bq۱ و bq۱.۱ که همگی از خانواده اومیکرون هستند مواجه هستیم لذا باید در شرایط کنونی ۲ موضوع دُز یادآور واکسن کرونا و استفاده از ماسک بیش از پیش مورد تاکید باشد.

دکتر امینی با بیان اینکه دریافت دز یادآور واکسن کرونا در افراد بالای ۱۸ سال در راستای مقابله با زیرسویه‌های جدید و عدم ایجاد گرفتاری‌های موج هشتم ضروری است، افزود: توصیه بسیار مهم ما مراقبت ویژه از سه گروه کودکان، مادران باردار و سالمندان است و اگر این گروه‌ها کوچکترین علائمی داشتند باید حتماً به پزشک مراجعه کنند.

وی ادامه داد: به همه افراد بالای پنج سال واکسن کرونا تزریق می‌شود و از گروه‌های سنی کمتر از آن که مشمول دریافت این واکسن نمی‌شوند باید به‌طور ویژه مراقبت شود تا دچار آسیب نشوند و از کسانی هم که کوچکترین علائمی دارند می‌خواهیم که در قرنطینه کامل باشند.

این مسوول عنوان کرد: هم‌اکنون در مشهد مراکز واکسیناسیون شهدای سلامت، نجفی، گلشهر، کارگران، امام علی(ع)، سیلو و شهید فرامرزعباسی فعال بوده و در این مراکز ۲۴۷ هزار و ۶۰۲ دُز واکسن برکت، برکت پلاس، سینوفارم، اسپایکوژن و نورا موجود است و مشکلی برای تامین واکسن وجود ندارد.

دکتر امینی افزود: به جز مراکز و خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت، ۱۰ مرکز جدید هم در امر واکسیناسیون کرونا اضافه شده و تمامی این مراکز در نوبت‌های صبح و عصر روزهای کاری و تعطیل و از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ فعال خواهند بود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون میزان استفاده مردم از ماسک ۲۰.۱، رعایت فاصله گذاری فیزیکی ۳۷.۹، تهویه مناسب ۷۳.۴، واکسیناسیون شاغلان ۸۶.۸ و بهداشت فردی ۶۳.۷ درصد است.

ذخایر دارویی علوم پزشکی مشهد در وضعیت مطلوب قرار دارد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز وضعیت ذخایر دارویی استان را مطلوب خواند و گفت: میزان ذخایر دارویی در شهریورماه ۳۳ درصد بود که این عدد با افزایش ۲۵ درصدی به ۵۸ درصد رسیده است.

دکتر ناصر وحدتی افزود: ما در فصل زمستان شاهد افزایش ابتلا به بیماری‌های ویروسی هستیم و به همین جهت داروهای مصرفی برای این بیماری‌ها به شکل ویژه تامین شد تا هیچگونه مشکلی در این خصوص به وجود نیاید.

وی ادامه داد: ما پیش‌بینی لازم را برای تامین انواع داروها داریم و اگر در موردی کمبودی باشد بلافاصله موضوع را به سازمان غذا و دارو اعلام می‌کنیم تا آن دارو در اسرع وقت و به میزان مورد نیاز در اختیارمان قرار بگیرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: کار توزیع چهار میلیون قلم از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور آغاز شده که هفت درصد آن، معادل ۲۸۰ هزار قلم، سهم استان خراسان رضوی است و از این رقم ۸۰ درصد در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد توزیع شده و ۲۰ درصد نیز در سایر نقاط استان توزیع می‌شود.

دکتر وحدتی گفت: توصیه ما به بیمارستان‌ها این است که میزان نیاز دارویی‌ خود را به نحوی اعلام کنند که با حجم زیاد انواع داروها و عدم مصرف آنها مواجه نشویم، به‌خصوص داروهایی که فسادپذیر بوده و باید در زمان کوتاه مصرف شوند.

این مسوول افزود: همچنین در بحث اقلام بهداشتی و حفاظت فردی هم به تازگی خرید یک میلیون ماسک را برای پرسنل و کادرهای بهداشت و درمان صورت داده‌ایم و ماسک مورد نیاز مردم و نیز محلول‌های ضدعفونی‌کننده به میزان کافی در داروخانه‌ها موجود است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=24888

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.