• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

دانایی ومانایی با کتاب

  • کد خبر : 2634
  • 28 آبان 1399 - 15:46
دانایی ومانایی با کتاب
استاد ادبیات و زبان فارسی گفت: راهکارهای بسیاری برای اینکه به کتاب وکتابخوانی علاقمندشویم وجود دارداما وظیفه همه ما بخصوص پدران ومادران به عنوان اولین الگوهای رفتاری فرزندان اینست که از کودکی آن ها را با کتب خوب آشنا ودوست کنند وخود نیز این عادت زیبای مطالعه را پرورش داده وبه آن عمل کنند.

به گزارش نبض وطن، مهناز ملکی با اشاره به فواید مطالعه کتاب، اظهار کرد: در مورد کتاب وفواید آن بسیار سخن های زیبا و شایسته گفته اند و ما خوانده وشنیده ایم، شاید بتوان گفت اولین آشنایی ما با کتاب، دیدن آن در دست های دیگران بوده تا روزی که خودمان در اولین روزهای دبستان آن را در دست گرفته ولمس کردیم.
وی افزود: تاریخچه پیدایش کتاب را نیز در کتاب های تاریخی مدرسه خواندیم که نوشته بود پیشینه ای پنج هزارساله دارد و نخستین نمونه هایش به شکل لوح گلی بوده ، اما با گذشت زمان، با توجه به دسترسی بشر به امکانات جدید و تغییر نیاز بشر به ارتباطات و اطلاعات، شکلِ کتاب‌ها تکامل یافت.
استاد ادبیات و زبان فارسی تصریح کرد: در دوران مدرسه خواندیم که از الواح گِلی، در منطقهٔ بین‌النهرین برای نوشتن استفاده می‌شد و استفاده از این روش در ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد، توسط تمدن سومر ابداع شد و به تکامل رسید واین که استفاده از کاغذ پاپیروس برای نوشتن از حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد در مصر رایج شد و تا قرن ششم میلادی نیز ادامه یافت.
وی ادامه داد: به‌جز پاپیروس، چرم، پوست حیوانات و پارچه نیز برای نوشتن استفاده می‌شد، تا این که در سال ۱۴۳۹، با اختراع ماشین چاپ توسط” یوهانس گوتنبرگ آلمانی” ، تحول بسیار بزرگی در صنعت نشر کتاب صورت گرفتوباز خواندیم وشنیدیم که در سال‌های گذشته استفاده از رایانه‌ها موجب آسانی چاپ کتاب و توسعهٔ چاپ و نشر کتاب‌های چاپی شده‌است.
ملکی اضافه کرد: در اواخر سده بیستم، رسانه هایی چون تلویزیون، رایانه و اینترنت، مفهوم کتاب را به‌عنوان مهم‌ترین منبع اطلاعاتی به چالش کشیدند وبا پیدایش کتاب‌های الکترونیکی در سال ۱۹۷۱ این روند ادامه یافت و بعد از آن کتاب صوتی باز هم باید منتظر تحولاتی شاید عظیم ار در این حوزه باشیم.
وی متذکر شد: مهم ترین عامل بعد از این همه پیدایش، تغییر وتحول یک مسئله است که بحث بر انگیز ترین مورد این روزهای حوزه کتاب می باشد وآن هم مسئله ” آمار افراد کتابخوان” و” چگونگی دوستی با کتاب این اختراع زیبای بشری است.
استاد ادبیات و زبان فارسی با اشاره به راهکارهای انس با کتاب، عنوان کرد: سقراط می گوید:”جامعه وقتی فرزانگی و سعادت می یابد که مطالعه، کار روزانه اش باشد، همان طور که می دانیم انسان دارای نیازهای متعددی از جمله “نیازهای اولیه وثانویه، اصلی وفرعی”است و اگر ما به کتاب به عنوان یکی از نیازهای اولیه جهت رشد فکری، ایجاد و تثبیت آرامش روح وروان، تلطیف فکر و ذهن، تفریحی سالم، دوستی همیشگی توجه و نظر داشته باشیم نا خودآگاه جز ضروریات اولیه زندگی مامی شود.
وی بیان کرد: توجه به این مهم سبب خواهد شد کتاب غذای روح وروان ما شده و همچون غذای روزانه که جسم وتنمان را تقویت و سالم نگاه می دارد، آن نیز برای مغز، روح، روان واندیشه مان این گونه عمل می کند از این رو می توان گفت اولین راه علاقمندی به کتاب درک این موضوع می باشد که کتاب یک نیاز بشری است، نیازی که زیر بنای فرهنگی جامعه را تشکیل می دهد.
ملکی با اشاره به لزوم ارزش گذاری وتقویت حس خودآگاهی، دانستن و دانایی، خاطرنشان کرد:انسانی که هویت خود را بشناسد و اصول یک زندگی درست با فکری مثبت واندیشه ای به روز را خواهان باشد می تواند از راه مطالعه کتب سودمند در زمینه های مختلف اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و….آموزه هایی تازه از تجارب خالقان کتاب و شخصیت ها ونوشته های آن کسب کند وچراغ راه زندگی خود قرار دهد.
وی یاداور شد: مطالعه ی همراه با اندیشیدن، اصول زندگی را می آموزد و خود آگاهی را تقویت می کند ودانایی مطمئنا، مانایی نام و یاد را بهمراه دارد از این رو مُو نْتِسکیو می گوید :کتاب را زیاد مطالعه کنید تا بفهمید که هیچ نمی دانید.
استاد ادبیات و زبان فارسی تصریح کرد: اگر به خودمان بقبولانیم که وجود راهنما ومعلم در زمینه های مختلف زندگی بعنوان الگو و همراه برای هر فردی مفیدوضروریست، دوستی با این خصوصیات بهتر از کتاب نخواهیم یافت که بی چشم داشت و دلسوزانه در هر زمینه ای می توانیم به آن رجوع کرده و حل مشکل کنیم یا آرامش بگیریم.
وی ادامه داد: ویکتور هوگو می گوید: خوشبخت، کسی است که به یکی از این دو چیز دست رسی دارد، یا کتاب های خوب یا دوستانی که اهل کتاب باشند از این رو می توان گفت دوستی با انسان هایی که اهل کتاب ومطالعه باشند تاثیر بسزایی در خط اندیشه وفکر ما خواهد گذاشت .
ملکی اضافه کرد: دوست داشتن سلامت روح و روان یکی دیگر از موارد مهمی است که شاید گاهی بعلل مختلف فراموشش کرده ایم و این درحالیست که وقتی انسان خود و سلامتش را دوست داشته باشد برای این ارزش، دست به هر کاری خواهد زد وبرای رسیدن به آرامشی که از روش های مختلف بدست می آید از جمله استفاده از تفریحات سالم به مطالعه کتاب هم می پردازد.
وی عنوا کرد: در چنین شرایطی می فهمد که مطالعه برای بخش زبانی مغز همچون فعالیت فیزیکی و ورزشی عمل می‌کند و باعث ورزیدگی و سلامت مغز می شود، انسان را از افکار تباه و آشفته دور می کند تا روح وروان او بر اثر کارکرد خوب مغز به سلامت وآرامش برسد.
استاد ادبیات و زبان فارسی خاطرنشان کرد: راهکارهای بسیاری برای اینکه به کتاب وکتابخوانی علاقمندشویم وجود دارداما وظیفه همه ما بخصوص پدران ومادران به عنوان اولین الگوهای رفتاری فرزندان اینست که از کودکی آن ها را با کتب خوب آشنا ودوست کنند وخود نیز این عادت زیبای مطالعه را پرورش داده وبه آن عمل کنند.
وی متذکر شد: اگر هر انسان بعنوان یک فرد اثر گذار در جامعه به این مهم توجه کند بی شک فرهنگ زیبای کتابخوانی درخشان ومانا و جامعه از سلامت روح وروان برخوردار است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=2634

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.