• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

تعمیر قطعات هواپیما در داخل کشور دستاورد خوبی است/واگذاری زمین به ۱۳۶ هزار متقاضی مسکن ملی

  • کد خبر : 28118
  • 27 فروردین 1402 - 12:07
تعمیر قطعات هواپیما در داخل کشور دستاورد خوبی است/واگذاری زمین به ۱۳۶ هزار متقاضی مسکن ملی
وزیر راه‌وشهرسازی درباره واگذاری زمین به اجرای طرح نهضت ملی مسکن، گفت: هم‌اینک برای بیش از ۱۳۶ هزار متقاضی در قالب انفرادی و گروهی، برای ساخت مسکن، زمین واگذار شده است.

به گزارش نبض وطن به نقل از وزارت راه‌وشهرسازی، مهرداد بذرپاش در نخستین نشست شورای پژوهش و فناوری در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره واگذاری زمین به اجرای طرح نهضت ملی مسکن، اظهار کرد: واگذاری زمین با دقت براساس تقاضای واقعی در حال انجام است. هم‌اینک برای بیش از ۱۳۶ هزار متقاضی در قالب انفرادی و گروهی، زمین برای ساخت مسکن واگذار شده است. زمین در ابتدا باید الحاق به محدوده و باید آماده‌سازی شود.

وی درباره همکاری‌نکردنِ بانک‌ها در پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن، گفت: با تاکید رئیس‌جمهور هیچ بهانه‌ای برای نپرداختن تسهیلات توسط بانک‌ها برای تولید مسکن، پذیرفتنی نیست.

اقلام موردنیاز پژوهشی شرکت‌ها و سازمان‌ها طی دو ماه به شورای عالی پژوهش ارائه شود

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: شورای عالی پژوهش تشکیل شد تا در درجه نخست تمام مجموعه‌ها، اقلام مورد نیاز خود را ظرف دو ماه آینده احصا و به شورا ارائه کنند. این شورا نقشه تأمین اقلام راهبری را ارائه بدهد تا با اتصالی که با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و سایر بخش‌ها و دانشگاه‌ها دارند، همچنین با ارتباط سیستمی با وزارت صمت، این نیازها ارجاع و معین شود که کدام یک سریع‌تر در داخل کشور قابل تأمین است. آن‌هایی که در داخل کشور نیست، باید وارد و سفارش ساخت در خارج از کشور داشته باشد که این حرکتی رو به جلوست.

بذرپاش با اعلام اینکه برخی از سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارتخانه خدمات پایه هستند، گفت: با توجه به شعار این دولت برای وزارتخانه که مبتنی بر فناورانه و مردم‌پایه است، با این رویکرد در تلاش هستیم تا اعتماد مردم را به خدماتی از این دست که از سوی وزارتخانه ارائه می‌شود، تقویت کنیم که بیشتر این‌ها نیاز به جهش‌های فناورانه دارد. بنابراین باید تلاش کنیم تا بسیاری از سیستم‌های IT را به کمک این بخش‌ها بیاوریم.

تعمیر قطعات هواپیما در داخل کشور دستاورد خوبی است

وی گفت: در حوزه کمک ناوبری، اتفاقات خوبی افتاده است. پیش‌تر توان تعمیر یک قطعه را نداشتیم اما اینک بسیاری از قطعات هواپیما در داخل کشور تعمیر می‌شود، همچنین بسیاری از کشورها هواپیماهای خود را برای تعمیر به کشور ما می‌فرستند که اتفاق خوبی است و باید سرعت بیشتری پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: روسیه و برخی کشورهای دیگر برای تعمیر هواپیما به کشور ما مراجعه کردند، هم‌اکنون بازار تعمیرات هواپیما در داخل کشور ایجاد شده است.

بذرپاش بر به‌روزکردن ظرفیت‌های هواشناسی تاکید کرد و گفت: نزولات جوی در غرب کشور طی روزهای گذشته، توسط سازمان هواشناسی پیش‌بینی و هشدارهای لازم برای آن صادر شد. با این پیش‌بینی‌ها سازمان‌های خدمات‌رسان و مدیریت بحران وارد شدند و خسارات را باید حداقل رساندند.

وی افزود: در حوزه ساختمان، رویکرد ما صنعتی‌سازی است تا هم قیمت تمام‌شده ساختمان کاهش یابد و هم سرعت ساخت بالا برود. در داخل کشور چندین مجموعه ازجمله مجموعه‌ای متصل به وزارت دفاع این کار را انجام می‌دهد ولی هنوز این فناوری در ابعاد گسترده در داخل استفاده نشده که دلیل عمده آن، قیمت تمام‌شده بالاست. بنابراین باید تلاش کنیم تا قیمت تمام‌شده کاهش یابد تا به فتح بازار نیز برسیم.

وزیر راه‌وشهرسازی تصریح کرد: اکتساب فناوری خوب است ولی باید فناوری در بازار مورد استفاده قرار بگیرد که مأموریت اصلی شورای عالی پژوهش وزارت راه همین موارد است. این شورا نیازهای ذیل وزارت راه‌وشهرسازی را احصا می‌کند و نیازها را در داخل و خارج از کشور تأمین خواهد کرد.

بذرپاش گفت: شورای‌عالی پژوهش در ذیل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان هاب پژوهشی تشکیل شده است و تمام فعالیت‌های پژوهشی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه با مرکزیت مرکز تحقیقات انجام خواهد شد. دبیرخانه شورای‌عالی پژوهش در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تشکیل شده است و روز به روز مرجعیت این مرکز گسترش خواهد یافت.

وی درباره ارائه مشوق‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و تشویق آن‌ها برای فعالیت در این عرصه، گفت: از ۸۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان فقط ۸۰ شرکت در این بخش فعال هستند و مشارکت کرده‌اند، بنابراین با توجه به اینکه وزارت راه‌وشهرسازی ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است باید تلاش کنیم تا وزارتخانه در حوزه دانش‌بنیان‌ها پیشتاز شود تا با این رویکرد شرکت‌های بی‌شماری تشکیل شود.

صندوق پژوهش و نوآوری مسکن و حمل و نقل تشکیل می‌شود

وزیر راه‌وشهرسازی بر شناسایی نیازهای پژوهشی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارتخانه تاکید کرد و افزود: دو صندوق با تلاش وزارت راه‌وشهرسازی تشکیل شده که شامل صندوق ملی مسکن و صندوق ملی حمل‌ونقل است؛ آئین‌نامه‌ای که مصوبه آن از هیأت وزیران اخذ شده تا صندوق پژوهش و نوآوری در حوزه مسکن و صندوق پژوهش و نوآوری در حوزه حمل‌ونقل، راه‌اندازی شود. این دو صندوق ذیل صندوق ملی مسکن و صندوق ملی حمل‌ونقل راه‌اندازی خواهد شد. بدین ترتیب کمک‌های مالی به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان تخصیص می‌یابد.

بذرپاش یادآور شد: در گذشته وزارت راه‌وشهرسازی به فعالیت دانش‌بنیان‌ها اهتمام نداشت که تعداد آن تا این اندازه کم بوده است.

وی یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم را در سال‌های آتی، افزایش قابل توجه شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=28118

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.