• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
رئیس شورای اسلامی زرین شهر:

زرین شهر در طول تاریخ در حوزه‌های مختلف خوش درخشیده است

  • کد خبر : 29994
  • 06 خرداد 1402 - 7:26
زرین شهر در طول تاریخ در حوزه‌های مختلف خوش درخشیده است
رئیس شورای اسلامی زرین شهر گفت: ویژگی‌هایی چون فرهنگ، مفاخر و چهره‌های ماندگار، شهدای هشت سال دفاع مقدس، سنت‌های اصیل، آداب و رسوم کهن، طبیعت منحصر و.... مزیدی بر علت شدند ۱۱ خرداد با مصوبه شورای اسلامی شهر به نام روز زرین شهر شناخته شود.

به گزارش خبرنگار نبض وطن، علی سلیمیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: زرین شهر از جمله شهرهای تاریخی ایران است که قرن‌هاست در زمینه‌های مختلف دینی، سیاسی، علمی، فرهنگی و هنری سرآمد بوده و شخصیت‌های بزرگی را در دامان خود پرورش داده است به‌گونه‌ای که تاریخ کهن خطه طلایی ایران را می‌توان در سفرنامه‌هایی همچون سفرنامه ابن بطوطه، ناصر خسرو و ابن حوقل و… جستجو کرد.

وی افزود: مسجد صباحی، مسجد جامع زرین شهر (رحیم خان)، برج کبوتر باغ برجی، گرمابه حاج رضاقلی و گرمابه دوقلو اماکن تاریخی به جای مانده از گردش زمان در این شهر به‌شمار می‌آیند که که همگی آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند و گواه از تاریخ غنی این دیار زرخیز دارند.

رئیس شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: طبیعت خطه طلایی ایران در خرداد به اوج زیبایی خود می‌رسد و به‌خاطر کشت برنج از سرسبزی خاصی برخوردار بوده و عطر برنج لنجان در کنار زاینده رود فضای دلنشینی را خلق می‌کند و بر همین اساس، بسیاری از مردم و گردشگران خرداد را برای گشت‌وگذار در زرین شهر انتخاب می‌کنند.

وی ادامه داد: هنرهای سنتی و صنایع دستی در این دیار کهن از سابقه طولانی برخوردار است و بگونه‌ای که می‌توان سوابق آن را در می‌توان در دوران صفوی جستجو کرد و امروز نیز هنرمندان زرین شهر در رشته‌هایی چون جمله قلم‌زنی، معرق چوب، منبت‌کاری، گلیم‌بافی، ساز سازی، کنده‌کاری روی چوب، نقاشی روی سفال، سراجی سنتی (مصنوعات چرمی)، قالی‌بافی، نگارگری ایرانی و… زبانزد هستند.

سلیمیان با بیان اینکه زرین شهر در طول تاریخ در حوزه‌های مختلف خوش درخشیده است، اضافه کرد: شهدای هشت سال دفاع مقدس نقش اساسی در امنیت و آرامش کشور ایفا کردند و زرین شهر نیز در آن دوران با اعزام رزمنده به جبهه‌های حق علیه باطل خوش درخشید و ۳۳۴ شهید تقدیم اسلام کرد.

وی عنوان کرد: سردار شهید حسین قجه‌ای از سرداران شاخص ایران اسلامی در زرین شهر به دنیا آمد و پرورش یافت و با مقاومت خود شاه کلیدی برای فتح خرمشهر در سوم خرداد شد.

رئیس شورای اسلامی زرین شهر گفت: ویژگی‌هایی چون فرهنگ، مفاخر و چهره‌های ماندگار، شهدای هشت سال دفاع مقدس، سنت‌های اصیل، آداب و رسوم کهن، طبیعت منحصر و…. مزیدی بر علت شدند ۱۱ خرداد با مصوبه شورای اسلامی شهر به نام روز زرین شهر شناخته شود تا ضمن گرامی‌داشت وجهه فرهنگی، اجتماعی و هنری این شهر شاهد ایجاد نشاط و شادابی برای شهروندان باشیم.

وی یادآور شد: تهاجم فرهنگی از جمله مباحثی است که شهرهای ایران با آن مواجه هستند و با توجه به اهمیت موضوع پرداختن به مباحث فرهنگی طی سالیان متمادی توسط مقام معظم رهبری گوشزد شده است و یکی از راهکارهای مقابله با جنگ ترکیبی زنده نگهداشتن فرهنگ اصیل و ایرانی-اسلامی است.

سلیمیان خاطرنشان کرد: خطه طلایی ایران داشته‌های فرهنگی فراوان و چهره‌های ماندگار بسیاری را در اختیار دارد و اگر با کاهلی و کم همتی خودمان اجازه دهیم این ارزش‌ها به دست فراموشی سپرده شوند، آیندگان ما را نخواهند بخشید و مورد تهاجم فرهنگی قرار خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی زرین شهر در دوره ششم پرداختن به مباحث فرهنگی را سرلوحه خود قرار داده است، گفت: برگزاری هفته نکوداشت زرین شهر فرصت مناسبی است که در آن شهروندان خصوصاً نسل جوان بیشتر با آثار تاریخی و پیشینه تاریخی شهر و مفاخر آن آشنا بشوند و در میان هیاهوی شهری به جایی که در آن ساکن هستند، بیشتر فکر کنند از این رو برنامه‌های متعدد و متنوعی برای این هفته در نظر گرفته شده است که به مرحله اجرا خواهند رسید.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=29994

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.