• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
آیت‌الله آملی‌لاریجانی

آیت‌الله آملی‌لاریجانی: ایران و ترکمنستان می‌توانند سطح روابط را از وضع کنونی گسترش دهند

  • کد خبر : 30185
  • 09 خرداد 1402 - 19:56
آیت‌الله آملی‌لاریجانی: ایران و ترکمنستان می‌توانند سطح روابط را از وضع کنونی گسترش دهند
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فراوانی منابع انرژی در ترکمنستان و احداث سد دوستی گفت: تعمیق و گسترش بحث‌های اقتصادی ضروری است، دو کشور می‌توانند با گذر از چالش‌ها، سطح روابط اقتصادی خود را به سطحی بسیار بالاتر از وضع کنونی برسانند.

به گزارش نبض وطن به نقل از فارس، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در دیدار با رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان با تبریک تشکیل شورای مصلحت در ترکمنستان و ریاست «بردی محمداف» در این شورا و تشکر از حضور رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان گفت: از اینکه دعوت ما را پذیرفتید و به ایران سفر کردید، از شما قدردانی می‌کنم و امیدوارم این سفر برای دو کشور و دو ملت منشأ آثار و برکات باشد.

قربانقلی بردی محمداف نیز با ابراز خوشنودی از حضور در ایران، گفت: ایران را کشور دوم خود می‌دانیم. روابط ما بالاتر از روابط عادی دو کشور همسایه است و همانطور که رهبر معظم ایران فرموده‌اند، روابط ما روابط خویشاوندی است.

وی افزود: هر دوره و زمانه، ویژگی‌های خودش را دارد، اما همواره روابط ما در بهترین سطح بوده است. ایران جایگاه ویژه‌ای نزد ما دارد و در غم و شادی در کنار یکدیگر هستیم.

رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان، گفت: ما با الهام از الگوی شما، مجلس بزرگان و مصلحت‌اندیشان را در ترکمنستان تأسیس کردیم. هر دو کشور ظرفیت‌های خوبی دارند و باید از آن به نفع مردم استفاده کنیم.

در ادامه این دیدار، آیت‌الله آملی لاریجانی نیز اظهار کرد: ما دو همسایه با مرز مشترک طولانی هستیم و اشتراکات دینی، فرهنگی، تاریخی و سایر ارتباطات ما را به یکدیگر پیوند می‌زند. در طول ۵۰ سال اخیر، ما کمترین چالش را در مرزها شاهد بوده‌ایم و ان‌شاالله با تقویت این روابط حسنه، پیوند دو کشور مستحکم‌تر شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقدیر از توجه دولتمردان ترکمستان به ارزش‌ها و سنت‌های دینی و فرهنگی، گفت: توجه به فرهنگ و هویت تاریخی و مذهبی، برای حفظ اقتدار بسیار ضروری است آن هم در زمانی که غرب، فرهنگ و هویت کشورهای مسلمان و منطقه را مورد هجمه قرار داده است.

وی با اشاره به فراوانی منابع انرژی در ترکمنستان و احداث سد دوستی، گفت: تعمیق و گسترش بحث‌های اقتصادی ضروری است. دو کشور می‌توانند با گذر از چالش‌ها، سطح روابط اقتصادی خود را به سطحی بسیار بالاتر از وضع کنونی برسانند.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی در ادامه به جایگاه و وظایف مجمع در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به شباهت‌های مجمع و شورای مصلحت خلق، پیشنهاد می‌کنم که با تبادل هیأت‌ها بین این دو نهاد، تبادل نظر و انتقال تجربیات صورت گیرد.

«قربانقلی بردی محمداف» نیز با ذکر این جمله که شما کشور خوشبخت و با سعادتی دارید، گفت: ما ۷۰ سال تحت سیطره شوروی بودیم و دین، زبان و فرهنگ ما از بین رفت. ما از توجه شما به سنت‌ها و هویت منطقه‌ای قدردانی می‌کنیم و از پیشنهاد شما برای تبادل هیأت‌هایی از اعضای مجلس مصلحتی ما و مجمع تشخیص مصلحت نظام قدردانی می‌کنم و امیدواریم توجه به این اشتراکات، الگویی برای سایر کشورهای منطقه شود.

وی افزود: اشاره شما به سد دوستی نکته ظریفی بود. مسأله آب مشکل بزرگ منطقه است و برخی می‌خواهند قوانین بین‌المللی را نقض کنند. لازم است که ما در موضوع آب جدی باشیم و از مشکلات در حوزه آب جلوگیری کنیم.

لازم به ذکر است، دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی و شرکت در ضیافت شام رئیس‌جمهور، از دیگر برنامه‌های سفر هیأت ترکمنستانی به ایران است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=30185

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.