• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان لنجان مطرح کرد:

آگاهی از میراث کهن بجا مانده از گذشته،چراغ راه آینده

  • کد خبر : 30220
  • 10 خرداد 1402 - 12:00
آگاهی از میراث کهن بجا مانده از گذشته،چراغ راه آینده
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان گفت: زرین شهر با دارا بودن چهار اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران و همچنین دو میراث فرهنگی ناملموس ملی به عنوان میراث دارترین شهر در شهرستان لنجان مطرح است.

به گزارش خبرنگار نبض وطن، احمد فتحی در نشست برنامه‌های هفته نکوداشت زرین‌شهر با بیان اینکه در متون تاریخی از زرین شهر خطه طلایی ایران با نام «ریز» یاد شده است، اظهار کرد: زرین شهر در طول تاریخ شکل‌گیری خود فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است و نام پرآوازه‌اش نشان از تمدن، قدمت دیرینه و پیشینه پر افتخار این شهر دارد.

وی با بیان اینکه آگاهی از میراث کهن بجا مانده از گذشته می‌تواند چراغ راه آینده نسل‌های مختلف باشد، افزود: زرین شهر با دارا بودن چهار اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران و همچنین دو میراث فرهنگی ناملموس ملی به عنوان میراث دارترین شهر در شهرستان لنجان مطرح است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان تصریح کرد: خوشبختانه طی مدت گذشته همراهی مدیریت شهری خطه طلایی ایران با اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان لنجان موجب شده تا زمینه معرفی فرهنگ غنی و آثار تاریخی فاخر این شهر به خوبی فراهم شود.

وی با اشاره به انتخاب شهرداری زرین شهر به عنوان شهرداری برتر در خدمت رسانی به مسافرین نوروزی در سال ۱۳۹۸، ادامه داد: مرمت بنای تاریخی ملی «باغ برجی ریز» با حمایت و تخصیص اعتبار توسط شهرداری زرین شهر و نظارت اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان لنجان در سال ۱۴۰۰ انجام شد که این مهم پاسخگویی به یکی از مطالبات شهروندی برای حفظ این بنای تاریخی به‌شمار می‌آمد.

فتحی حفظ میراث ناملموس را راهی برای توسعه پایدار دانست و گفت: میراث فرهنگی ناملموس در حقیقت عاملی مهم و در عین حال شکننده، در حفظ تنوع فرهنگی در مواجهه با تندباد هجوم فرهنگ‌های بیگانه به‌شمار می‌آید که خوشبختانه مدیریت شهری زرین شهر و سازمان‌های مردم نهاد فعال در خطه طلایی ایران توجه ویژه‌ای به این مهم داشته‌اند.

وی با اشاره با اشاره به ارزش آگاهی و شناخت دقیق و اصولی از دانش‌های سنتی و میراث فرهنگی، اضافه کرد: ثبت میراث ناملموس «مهارت پخت دمپخت های لاخولی لنجان» در فهرست مواریث فرهنگی ناملموس ملی توسط شهرداری زرین شهر در سال ۱۴۰۰ و همچنین ثبت ملی میراث ناملموس «شاق شاقو» که با همت آقای موذنی در سال ۱۴۰۱ انجام شد از جمله اقدامات صورت گرفته در حفظ میراث ناملموس خطه طلایی ایران به شمار می‌آید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان عنوان کرد: اجرای موفق نوروزگاه شهرستان لنجان در پارک ساحلی زرین شهر و میزبانی شهرها و روستاهای شهرستان لنجان در مدت برگزاری این نوروزگاه در سال ۱۴۰۱، برپایی بازارچه‌های مشاغل خانگی توسط مدیریت شهری زرین شهر با هدف حمایت از هنرمندان صنایع دستی و سایر مشاغل خانگی و همچنین پیگیری شهرداری زرین شهر جهت دریافت مجوزهای لازم برای ایجاد تأسیسات گردشگری در منطقه زیرآب زرین شهر از دیگر اقدامات ارزشمند انجام گرفته در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی و توسعه گردشگری و صنایع‌دستی به‌شمار می‌آید.

وی فرا رسیدن هفته نکوداشت زرین شهر را فرصتی برای آشنایی هرچه بیشتر شهروندان و گردشگران به فرهنگ و مواریث بجا مانده از گذشته دانست و خاطرنشان کرد: هفته نکوداشت زرین شهر، فرصتی برای معرفی هویت، تمدن و تاریخ خطه طلایی ایران است و امیدواریم با استمرار تعاملات مسئولان و شهروندان با اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لنجان شاهد رشد و رونق صنایع دستی و گردشگری در این دیار و همچنین افزایش بهره‌مندی اقتصادی و فرهنگی شهرستان لنجان باشیم.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=30220

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.