• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
شهردار چرمهین:

معماری و بافت‌های قدیمی شهر چرمهین بخشی از هویت و شناسنامه شهر به‌شمار می‌آید

  • کد خبر : 34724
  • 22 شهریور 1402 - 7:05
معماری و بافت‌های قدیمی شهر  چرمهین بخشی از هویت و شناسنامه شهر به‌شمار می‌آید
شهردار چرمهین گفت:له ناروندی با وجود مسجد تاریخی ناروندی با حدود ۸۰۰ سال قدمت، قدیمی‌ترین اثر تاریخی ثبت شده شهرستان لنجان در محله ناروندی واقع است که از نظر تاریخ و فرهنگ جزء محلات اصلی شهر چرمهین محسوب می‌شود برهمین اساس براساس برنامه زمانبندی پروژه مرمت و مقاوم سازی حمام قدیمی این محله در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.

شهاب ثابت راسخ در گفت‌گو با خبرنگار نبض وطن،با اشاره به احیا و بازسازی حمام قدیمی و تبدیل کاربری به موزه مردم شناسی و خانه محیط زیست شهری اظهار کرد: شهر با ماهیت اجتماعی کالبدی مانند یک بافت زنده است شهرها در گذر زمان پوسته می‌اندازند و چنانچه نگهداشت و بهسازی بافت‌های قدیمی شهر مورد غفلت قرار گیرد بخشی از هویت شهری و تاریخی آن نیز دچار آسیب خواهد شد.

وی با بیان اینکه معماری و بافت‌های قدیمی شهرهای ایران بخشی از هویت و شناسنامه ما به‌شمار می‌آید، افزود: با توجه به اهمیت موضوع، مدیریت شهری در مسیر حفظ، مرمت و احیا بافت تاریخی شهری چرمهین در قالب اجرای طرح‌های باز آفرینی شهری گام برداشت.

شهردار چرمهین تصریح کرد: محله ناروندی با وجود مسجد تاریخی ناروندی با حدود ۸۰۰ سال قدمت، قدیمی‌ترین اثر تاریخی ثبت شده شهرستان لنجان در محله ناروندی واقع است که از نظر تاریخ و فرهنگ جزء محلات اصلی شهر چرمهین محسوب می‌شود برهمین اساس براساس برنامه زمانبندی پروژه مرمت و مقاوم سازی حمام قدیمی این محله در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بازآفرینی ابنیه تاریخی شهر در دستور کار مدیریت شهری است، ادامه داد: حمام قدیمی شهر چرمهین خوشبختانه از ایستایی مناسبی برخوردار بود، و ستون‌های بتنی نیز برای استحکام بر اساس اصول فنی و مهندسی ایجاد شد اما نمای داخلی و بیرونی خود را از دست داده بود از این رو عملیات کاشیکاری داخلی آن انجام و با اتمام اقدامات عمرانی و مرمتی با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال با تبدیل کاربری به عنوان موزه مردم‌شناسی و مرکز فرهنگی و خانه محیط زیست شهری در اختیار شهروندان قرار گرفت و امروز به عنوان یکی از اماکن گردشگرپذیر شهر به شمار می‌آید.

ثابت راسخ اضافه کرد: آثار تاریخی و باستانی، به عنوان اسناد هویتی چرمهین، علاوه بر کارکردهای موجود، نقش مؤثری را در زمینه توسعه گردشگری و جذب مسافران دارند و خوشبختانه تمایل شهروندان چرمهین به حفظ و بهسازی محلات تاریخی شهر بسیار بالا بوده که این نگرش نقش بسزایی در احیا بافت تاریخی و فرسوده شهر دارد.

وی عنوان کرد: باید به این نکته مهم نیز توجه داشت که بافت‌های قدیمی یک فرصت هستند اما اگر به حال خود رها شوند یک تهدید شهری به شمار می‌آیند بنابراین نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری هستند که خوشبختانه این مهم در شهر چرمهین به مرحله اجرا رسیده است.

شهردار چرمهین خاطرنشان کرد: هدف مدیریت شهری از بازآفرینی، استفاده مجدد از این کالبد بوده و این اشتباه است که در فرایند بازآفرینی، تنها به کالبد و شکل اهمیت دهیم؛ در حالیکه جانی که قرار است در آن کالبد دمیده شود، بسیار مهم است.

وی یادآور شد: برای مثال زمانی که در یک مجموعه، خانه‌های قدیمی تبدیل به رستوران سنتی و یا استفاده‌های گردشگری می‌شود، می‌تواند به عنوان کارکرد جدید قابل قبولی در کالبد قدیمی جای گیرد و بدون تردید حضور شهروندان و رونق زندگی در بافت قدیم، رونق اقتصادی محله و شهر و در کنار آن رونق گردشگری را به همراه خواهد داشت.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=34724

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.