• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
شهردار سده لنجان:

آتش زدن کاه وکلش برنج نفس سده لنجان را می گیرد/سوزاندن کاه و کلش برنج طبق قانون جرم محسوب می‌شود

  • کد خبر : 35306
  • 31 شهریور 1402 - 21:14
آتش زدن کاه وکلش برنج نفس سده لنجان را می گیرد/سوزاندن کاه و کلش برنج طبق قانون جرم محسوب می‌شود
شهردار سده لنجان گفت: آتش زدن «کاه و کلش» به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۰ قانون هوای پاک به دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی هوا جرم محسوب شده و مجازات مرتکب از ۶ ماه تا ۲ سال حبس است.

حمید شهبازی در گفت‌گو با خبرنگار نبض وطن با اشاره به معضل سوزاندن باقیمانده ساقه‌های برنج در فصل برداشت، اظهار کرد: شهر سده لنجان هرساله به دلیل داشتن شالیزارهای متعدد، شاهد آتش زدن کاه و کلش برنج بوده که موجب آلودگی هوای شهر و خاکستری‌شدن آسمان محلات همجوار با اراضی کشاورزی می‌شود.

وی افزود: متاسفانه اینگونه اقدامات توسط برخی کشاورزان آن هم به دلیل نا آگاهی رخ می‌‌دهد و این درحالیست که دود ناشی از سوزندان کاه و کلش نه تنها جذابیت بصری شهر را از بین می‌برد بلکه موجب آلودگی محیط زیست، وخیم‌تر شدن حال بیماران قلبی، تنفسی و ریوی و نارضایتی شهروندان و گردشگران می‌شود.

شهردار سده لنجان با بیان اینکه آسمان و زمین و ودیعه‌های آن، برای امروز و فردا نیست، تصریح کرد: اجداد ما با حفاظت از محیط زیست، نسل به نسل طبیعت را پاک نگاه داشتند و روا نیست با برخی اقدامات عوامل زیستی را تحت تاثیر قرار داده و به دست خود از زیستگاه آیندگان را از بین ببریم.

وی با بیان اینکه سوزاندن پسماندهای کشاورزی خلاف مقررات و جرم است، ادامه داد: آتش زدن «کاه و کلش» به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۰ قانون هوای پاک به دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی هوا جرم محسوب شده و مجازات مرتکب از ۶ ماه تا ۲ سال حبس است.

شهبازی اضافه کرد: با توجه به حرکت کشاورزان به سمت بسته بندی، فروش و ذخیره سازی آن در انبار، برای تغذیه احشام در فصل زمستان انتظار می‌رود از آتش زدن شالیزارها خودداری کنند چراکه براساس نظر کارشناسان سوزاندن کاه و کلش هیچ‌گونه توجیه علمی ندارد.

وی یکی از راه‌های حل این مشکل را فرهنگ سازی دانست و عنوان کرد: مدیریت شهری سده لنجان براین باور است می توان با افزایش فرهنگ زیست محیطی و توجه به حقوق دیگر شهروندان، تغییرافکار عمومی در حفظ محیط زیست را را رقم زد از این رو با هدف آگاه سازی شهروندان با نصب بنر، استفاده از ظرفیت فضای مجازی، تذکر شفاهی و دیگر راه حل‌ها در مسیر کاهش انجام اقدام نامطلوب حرکت کرده است.

شهردار سده لنجان خاطرنشان کرد: براساس تدابیر اتخاذ شده گشت‌های مشترک در سطح شهرستان لنجان و شهر سده لنجان فعال شده‌اند تا در صورت مشاهده تخلفات زیست محیطی، افراد خاطی را به دلیل تهدید بهداشت عمومی و آلودگی هوا به مراجع قضائی معرفی خواهند کرد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=35306
  • نویسنده : زهرا فنایی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.