• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
ذاکری تاکید کرد؛

توسعه شبکه قطارهای حومه ای نیاز ضروری کلانشهر اصفهان/تعیین ساختار خطوط ریلی حومه اصفهان تا ۱۵ روز آینده

  • کد خبر : 4160
  • 02 دی 1399 - 10:03
توسعه شبکه قطارهای حومه ای نیاز ضروری کلانشهر اصفهان/تعیین ساختار خطوط ریلی حومه اصفهان تا ۱۵ روز آینده
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: شهرداری ها همواره در اجرای پروژه های مختلف در اندیشه ارائه خدمات شایسته و کاهش هزینه های شهروندان بوده اند و یکی از مهمترین این پروژه‌ها اجرای پروژه قطار حومه ای استان اصفهان بوده که علاوه بر کاهش آلودگی هوا و حمل و نقل باعث انجام سفرهای ایمن، سریع و راحت خواهد بود.

به گزارش نبض وطن، علی اصغر ذاکری هرندی در نشست سرمایه‌گذاری، برنامه ریزی و تبیین ساختار اجرایی قطارهای حومه ای استان اصفهان ، با اشاره به لزوم هموارسازی اجرای پروژه قطارهای حومه استان اصفهان، اظهار کرد: لایحه حمایت از سامانه‌های حمل و نقل ریلی شهری و حومه در سال ۱۳۸۳ توسط دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم و در جلسه علنی مجلس با اصلاحاتی تصویب و در نهایت به تأیید شورای نگهبان رسید.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان تصریح کرد: در ماده سه این قانون چنین آمده است که دستگاه‌های اجرایی احداث سامانه حمل‌ونقل ریلی شهری و حومه و بهره‌برداری از آن شهرداری‌ها هستند از طرفی ماده چهار این قانون تاکید دارد شهرداری‌های شهرهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت موظف هستند حداکثر تا یک سال پس از تصویب این قانون سامانه یکپارچه مدیریت هماهنگی حمل‌ونقل عمومی شهری و حومه را در ساختار تشکیلات خود ایجاد کنند.

وی با اشاره به ماده پنج قانون حمایت از سامانه حمل‌ونقل ریلی شهری و حومه، ادامه داد: این ماده قانونی به دولت اجازه داده است حداکثر تا سقف پنجاه درصد از هزینه‌های مطالعات و سرمایه‌گذاری ایجاد سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری و با اولویت تامین لوازم و تجهیزات از منابع درآمد عمومی را در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیشنهاد کند.

ذاکری اضافه کرد: مابقی اعتبار مورد نیاز پروژه باید توسط شهرداری ذی‌ربط از محل منابع داخلی یا مشارکت با بخش خصوصی تامین ‌شود که پس از مبادله موافقت‌نامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مصرف خواهد شد.

وی متذکر شد: شهرداری‌ها مشمول براساس ماده هفت این قانون می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به روش ساخت بهره‌برداری و واگذاری BOT برای سامانه حمل‌ونقل ریلی شهری و حومه استفاده کنند و وزارتخانه‌های کشور، امور اقتصادی و دارایی موظف هستند دستورالعمل اجرایی استفاده از این روش ها را به استناد قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی مصوب و همچنین قانون حداکثر استفاده از توان فنی مهندسی تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور در پروژه‌ها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات را ظرف مدت شش ماه تدوین و به شهرداری مسئول ابلاغ کنند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان با اشاره به ماده ۵۲ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه گفت: این قانون، بنگاه ویژه ای به تقویت اقتصاد حمل‌ونقل ریلی و ترغیب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در این زمینه دارد چراکه تسریع و تسهیل اجرای طرح باعث افزایش رضایتمندی و اقبال عمومی از خدمات ارائه‌شده خواهد شد.

وی یادآور شد: در این نوع حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی موظف است با رعایت سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون اجرای سیاست‌های کلی این اصل و الحاقات بعدی آن و همچنین قانون حمایت از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی شهری و حومه ای را با هدف سامان‌دهی حاشیه شهرها و توسعه امور حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای و ساخت خطوط مستقل در زیرمجموعه شرکت راه‌آهن ایران تشکیل دهد.

ذاکری با اشاره به آیین‌نامه اجرائی بند ۱۲۶ قانون بودجه ۱۳۹۲، عنوان کرد: باید توجه داشت براساس این آئین نامه طرح های ملی استانی و استانی ویژه از محل منابع بودجه عمومی و یا سایر طرح‌های بزرگ مصوب مجمع عمومی و یا از محل منابع داخلی شرکت‌های دولتی سرمایه پذیر به روش مشارکت کنسرسیوم عمومی خصوصی اجرا می شود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت پروژه برای اخذ تسهیلات از نظام بانکی و یا صندوق توسعه ملی می تواند قرارداد و اعتبار اسنادی گشایش شده را به‌عنوان یکی از وثایق ارائه دهد و حسب درخواست آن شرکت پس از تصویب توجیه طرح توسط بانک عامل و تصویب هیئت‌امنای صندوق توسعه ملی به تناسب تسهیلات مورد نیاز آن طرح معادل ده درصد تسهیلات مورد نظر بانک عامل از طریق منابع صندوق توسعه ملی نزد بانک نظام بانکی سپرده‌گذاری می‌شود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان با اشاره به لزوم تعریف ساختاری برای فعال سازی قطارهای حومه اصفهان، افزود: طول قطارهای حومه شهر اصفهان که مسیرهایی را در چهار جهت کلانشهر اصفهان طی می کند ۱۶۰ کیلومتر بوده و توسعه خطوط یک، دو و سه مترو اصفهان را رقم می زند همچنین خطوط مترو شاهین شهر، بهارستان، نجف آباد و فولادشهر به انتهای هر کدام از این خطوط وصل می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت خطوط مترو شاهین شهر، بهارستان، نجف آباد و فولادشهر تصریح کرد: مطالعات شهرهای جدید بهارستان و فولادشهر و توسعه آن به زرین شهر به وسیله سامانه ریلی در پنجاه و نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به تصویب رسید و مقرر شد موضوع در طرح مجموعه شهری اصفهان در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب برسد.

ذاکری با اشاره به پیشرفت ۳۹ درصدی مترو اصفهان- بهارستان، گفت: پروژه قطار حومهای اصفهان-بهارستان به طول ۱۵ کیلومتر و دارای ۳ ایستگاه اصفهان،سپاهانشهر و بهارستان است که برآورد این پروژه ۲۲ هزار میلیارد ریال است.

وی برآورد هزینه اجرای قطار حومه ای بهارستان  مبارکه  مجلسی را بر اساس قیمت سه ماهه سوم سال ۹۹ ، بالغ بر ۶۷ هزار میلیارد ریال اعلام و ادامه داد: پروژه قطار حومه ای بهارستان-مبارکه-مجلسی حدود ۵۲ کیلومتر است که مراکز جمعیتی و صنعتی قابل توجهی را پوشش خواهد داد و شهرداری اصفهان، مجموع صنایع کوچک “فراورده های نسوز، قند نقش جهان، چینی زرین، پلی اکریل، دی ام تی، فولاد ماهان، صنایع هفتم تیر”، شهرداری زیباشهر،شهرداری مبارکه، مجتمع فولاد مبارکه،شرکت عمران مجلسی،شهرداری مجلسی، شهرداری دهسرخ و شهرک صنعتی دهسرخ، شهرداری کرکوند،شهرداری طالخونچه و شهرداری دیزیچه ذینفعان این پروژه خواهند بود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان اضافه کرد: پروژه قطار حومه ای اصفهان-زرین شهر به طول۳۵.۶ کیلومتر و دارای پنج ایستگاه اصفهان،درچه؛فلاورجان،فولادشهر،ذوب آهن و اصفهان است که برآورد این پروژه بر اساس قیمت سه ماهه سوم سال ۹۹، ۹۰ هزار میلیارد ریال است.

وی عنوان کرد: شهرداری زرین شهر و سایر شهرداری های تحت پوشش ایستگاه زرین شهر، شرکت ذوب آهن اصفهان، شرکت عمران فولادشهر و شهرداری فولادشهر، شهرداری فلاورجان سایر شهرداری های تحت پوشش ایستگاه فلاورجان، شهرداری درچه و شهرداری اصفهان ذینفعان پروژه قطار حومه ای اصفهان-زرین شهر خواهند بود.

ذاکری خاطرنشان کرد: پروژه قطار حومه ای اصفهان-نجف آباد به طول ۲۹.۷ کیلومتر و دارای ۱۰ است و برآورد این پروژه بر اساس قیمت سه ماهه سوم سال ۹۹، ۶۹ هزار میلیارد ریال است.

وی با تاکید بر لزوم تعیین ساختار خطوط ریلی حومه اصفهان تا ۱۵ روز آینده، گفت: شهرداری ها همواره در اجرای پروژه های مختلف در اندیشه ارائه خدمات شایسته و کاهش هزینه های شهروندان بوده اند و یکی از مهمترین این پروژه‌ها اجرای پروژه قطار حومه ای استان اصفهان بوده که علاوه بر کاهش آلودگی هوا و حمل و نقل باعث انجانم سفرهای ایمن، سریع و راحت خواهد بود.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=4160
  • نویسنده : حامد سلیمیان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.