• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

نقش‌آفرینی بسیج لنجان در مهار کرونا

  • کد خبر : 4175
  • 03 دی 1399 - 0:00
نقش‌آفرینی بسیج لنجان در مهار کرونا
بسیج علاوه بر خلق حماسه در دوران هشت سال دفاع مقدس، در شرایط و موقعیت های حساس و مختلف موثر بوده و نقش مهمی را ایفا کرده است نمونه بارز این نقش همه جانبه و موثر بسیج، را می توان در همین دوران اپیدمی کرونا و اجرای طرح سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی مشاهده کرد.

به گزارش نبض وطن، بسیج علاوه بر خلق حماسه در دوران هشت سال دفاع مقدس، در شرایط و موقعیت های حساس و مختلف موثر بوده و نقش مهمی را ایفا کرده است نمونه بارز این نقش همه جانبه و موثر بسیج، را می توان در همین دوران اپیدمی کرونا و اجرای طرح سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی مشاهده کرد.با توجه به اهمیت موضوع گفت و گویی با سرهنگ پاسدار حمیدرضا محمدی فشارکی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج لنجان داشتیم که در ادامه آن را خواهید خواند.

علت راه اندازی قرارگاه سردار شهید سلیمانی در شهرستان لنجان چه بوده لطفا اهداف اجرای طرح را تشریح بفرمایید.

با توجه به دغدغه ای که بسیج به حفظ سلامت احاد مردم جامعه دارد ۵۲ قرارگاه تحت عنوان قرارگاه سردار شهید سلیمانی را راه اندازی کرد که موضوع فعالیت این قرارگاه سلامت محله محور است و ماموریت هایی چون فرهنگسازی و توصیه به استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی با هدف قطع زنجیزه انتقال ویروس کرونا را بر عهده دارند.
از دیگر ماموریت های مورد توجه در این طرح، بسیج حداکثری امکانات ، تجهیزات و نیروی انسانی محله جهت مقابله با ویروس کرونا، مصون سازی محلات از طریق ارشاد و توصیه در مراکز تجمع در محلات ،اطلاع رسانی و آموزش چهره به چهره بصورت گسترده در سطح محلات به جهت اقناع سازی افکار مردم  و کمک به سالمندان و سالخوردگان و بیماران کرونا،ارسال پیامک انبوه و برقراری تماس تلفنی با منازل و توصیه به رعایت اصول بهداشتی،سرکشی و بازدید از مساجد و حسینیه ها و اصناف محله و توصیه و رعایت پروتکل های بهداشتی می باشد.

تهیه بسته های معیشتی، پرداخت  وام قرض الحسنه ، نذر سلامت و … جهت آسیب دیدگان کرونا در سطح محله در این طرح مورد توجه قرار گرفته همچنین با توجه به اهمیت کمک به کادر درمان به دلیل شرایط سختی که شیوع این ویروس منحوس رقم زده ثبت نام داوطلبین جهت اعزام به بیمارستان ها به مرحله اجرا رسیده چراکه کادر درمانی به دلیل طولانی شدن دوره درگیری با ویروس کرونا بعضا خسته شده و حتی برخی از آنان خود گرفتار این ویروس شده اند.
فضا سازی، فرهنگ سازی و ایجاد روحیه نشاط و بالا بردن سطح معنویت در سطح محلات،  تهیه اقلام درمانی همچون دستگاه اکسیژن و واگذاری به افراد نیازمند به صورت امانی از دیگر اقداماتی است که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

نباید فراموش کرد شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه سال گذشته باعث تعطیلی مدارس شد به گونه ای که فرآیند تعلیم و تربیت به صورت غیرحضوری ادامه پیدا کرد و متاسفانه توان کم مالی برخی خانواده‌ها درتهیه گوشی هوشمند یا تبلت سبب شد تا دانش آموزان به کلاس درس معلم خود دسترسی نداشته باشند از این رو خرید تبلت برای دانش آموزان محروم محله به مرحله اجرا رسید تا لبخند بر لبان دانش آموزان بی بضاعت نقش ببندد.

چه تعداد از بسیجیان شهرستان لنجان در اجرای این طرح همکاری دارند؟

بسیج، نیرویی مردمی است که گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب دارد و نتیجه آن تا کنون حضور در تمام میادینی است که نیاز به نقش آفرینی مردم بوده برهمین اساس در این برهه حساس نیز بسیجیان شهرستان لنجان گوش به فرمان ولی فقیه زمان خود بودند و در میدان عمل حضور جهادی داشتند برهمین اساس ناحیه مقاومت بسیج لنجان بیش از ۸۰۰ بسیجی را در قالب ۴۰۰ تیم با محوریت ۵۲ قرارگاه محلی با محوریت مساجد ساماندهی کرد تا این طرح به خوبی اجرایی و ثمره آن شامل حال آحاد مردم این شهرستان شود.

اجرای این طرح چه مدت زمان به طول خواهد انجامید؟

طرح غربالگری، بیماریابی و نظارت بر صنوف و اماکن ورزشی وآموزشی تا پایان آذر ماه ادامه خواهد داشت اما فعالیت قرارگاه سردار شهید سلیمانی تا پایان سال ادامه دارد و در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی به اجرای برنامه های متعدد در بستر فضای مجازی و با رعایت شیوه نامه ها و پروتکل های بهداشتی در فضای حقیقی خواهد پرداخت. این قرارگاه در تلاش است با فرهنگسازی مردم را نسبت به نهادینه کردن مولفه های کاهش شیوع ویروس کرونا و همچنین حبس ویروس با استفاده از روش های مختلف همچون زدن ماسک ، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و همچنین بهداشت فردی و اجتماعی آگاه سازد.

این قرارگاه توجه به معنویت را به صورت یک اولویت در دستور کار خود داشته که به عنوان مثال می توان به پخش دعای هفتم صحیفه سجادیه از ماذنه مساجد، فروشگاه های بزرگ، معابر و… بصورت زنده اشاره کرد، از دیگر اقدامات تاثیرگذار این قرارگاه می توان به تهیه بسته های معیشتی و بهداشتی، کمک مومنانه، ویزیت رایگان افراد نیازمند، توزیع ماسک ارزان  و رایگان، راه اندازی ایستگاه سلامت اشاره نمود.

اجرای این طرح ثمرات بسیاری را برای اقشار آسیب دیده و نیازمندان این شهرستان به همراه داشته که می توان به آزاد کردن زندانیان جرایم غیر عمد، تامین کمک هزینه پیوند دو کلیه اهدائی ، تامین کمک هزینه جراحی  چشم  دانش آموز نیازمند، اهدا ۳۶ سری جهیزیه برای نوعروسان و …  اشاره کرد.

نقش دیگر دستگاه های اجرایی در افزایش کیفیت این طرح چه بوده و چه کمک هایی را باید در این مسیر انجام دهند؟

گذر از چالش‌های کرونا نیازمند آینده‌پژوهشی و همت همگانی است برهمین اساس باید برای مبارزه با این ویروس منحوس از توانمندی و امکاناتی که در اختیار داریم حداکثر استفاده را ببریم و همچون سال های دفاع مقدس در کنار یکدیگر قرار گرفته تا از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری شود و مشکلات پیش روی نیازمندان نیز کاهش یابد.

نقش ائمه جمعه، اداره تبلیغات اسلامی،شهرداری ها، شبکه بهداشت و درمان، ادارات و نهادها ، معاونین کمیته های ستاد کرونا در فرمانداری  و شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان و … در اجرای این طرح بسیار موثر است.

ارزیابی شما از نقش بسیج در کاهش مشکلات کرونا چگونه است ؟
بسیج این مدرسه عشق و پاکباز همیشه در کنار مردم قرار داشته و درادوار مختلف تاریخ پرفروغ انقلاب اسلامی مایه سربلندی، سرفرازی، بصیرت و اقتدار کشور عزیز ایران اسلامی و در مواقع حساس، مظهر اتحاد و انسجام ملی بوده است.

بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پر ثمری است که با حضور در هر نقطه‌ای از میهن عزیزمان تلاش کرده حماسه و افتخار آفرین باشد و همانند روزهای حماسه آفرینی هشت سال دفاع مقدس در این مسیر به حل مشکلات جامعه با مشارکت فعالانه نقش آفرینی کند ، با شیوع ویروس منحوس کرونا نیز شاهد بودیم که بسیجیان با لبیک به فرامین رهبر و مقتدای خود در راستای کاهش شیوع این بیماری همچون دوران دفاع مقدس پا در عرصه عمل نهاده و با حضور مستمر در محلات در کاهش این بیماری و همچنین کاهش مشکلات افراد آسیب دیده کمک شایانی نمودند.

امروز نیز بسیجیان فداکار و از خود گذشته در پایگاه‌ها و در بین اقشار مختلف مردم حضور دارند ولی نکته حائز اهمیت حضور این نیروها در مساجد است چون امکان بسیج کردن نیروها، همانند دوران دفاع مقدس در مساجد وجود دارد آنان در شرایط کرونایی و در برودت هوا بدون هیچ چشم داشتی نسبت به حضور در محلات و اجرای ماموریت های ابلاغی حضور پیدا کرده و به اجرای طرح ها اقدام نموده اند. با توجه به توانایی‌هایی که در کشور وجود دارد و استفاده از شبکه بسیج اگر این طرح به دقت اجرا شود می توان امیدوار بود در فاصله زمانی پیش بینی شده شیب نزولی ابتلا به این ویروس را شاهد باشیم تا در نهایت در مرحله کنترل و مهار قرار گیرد و بعد از آن، اقدامات بعدی و با استمرار آن ویروس ریشه‌کن شود.

برنامه های هفته بسیج امسال باسال های گذشته چه تفاوت هایی داشتند؟

برنامه های هفته بسیج امسال با سالهای گذشته فرق چندانی نکرده و در مجموع ۱۵۰ برنامه متنوع در سطح شهرستان در هفته بسیج اجراء شد البته برگزاری برخی برنامه ها همچون نشست های روشنگری، یادواره شهدا، مسابقات فرهنگی و کتابخوانی و… از فضای حقیقی به فضای مجازی منقل شده است البته یادواره های شهدا با رعایت پروتکل های بهداشتی و جمعیت حداقلی درب منازل شهدا نیز برگزار گردید، پویش نصب عکس شهید در محلات مختلف شهرستان  اجرا گردید.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=4175
  • نویسنده : حامد سلیمیان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.