• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
رئیس شورای اسلامی زرین شهر ؛

از بی‌اعتنایی ذوب آهن، تا مهاجرت و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی در زرین شهر

  • کد خبر : 4264
  • 18 دی 1399 - 3:00
از بی‌اعتنایی ذوب آهن، تا مهاجرت و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی در زرین شهر
رئیس شورای اسلامی زرین شهر گفت: علیرغم وعده‌هایی که از سوی شرکت سهامی ذوب آهن در خصوص الحاق اراضی موسوم به لاگون‌های ذوب اهن به زرین شهر امروز ذوب‌آهن طبق اعلام خودقصد دارد پساب شهرهای فولادشهر، نجف‌آباد و فلاورجان را به این کارخانه منتقل کند.

به گزارش نبض وطن، احمد احمدیان اظهار کرد: ذوب آهن علی‌رغم منافع اقتصادی که برای شهرستان لنجان به همراه داشته ‌است خسارت‌های جبران‌ناپذیری را نیز به این شهرستان وارد کرده و زرین‌شهر بیشترین آسیب‌های زیست محیطی را متحمل شده است.
وی افزود: طی سال ها فعالیت کارخانه ذوب اهن شاهد آلوده شدن آب، خاک و هوای زرین شهر بوده ایم که تاثیرات منفی را برای شهر و شهروندان به همراه داشته، به‌طوری‌که در دولت قبل زمانی که طرح مسکن مهر در کشور به مرحله اجرا رسید به دلیل مخالفت سازمان محیط زیست با ساخت مسکن در زرین شهر رشد منفی جمعیت در این شهر کلید خورد و شهروندان ناچار به مهاجرت از زرین شهر شدند.
رئیس شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: در دولت داوزدهم با پیشنهاد طرح مسکن ملی تدابیری برای اجرای این طرح در زرین شهر آغاز شد و حدود چهار صد هکتار از زمین‌های شمال شرق زرین‌شهر را برای تحقق این مهم پیشنهاد دادند.
وی ادامه داد: محیط‌ زیست بار دیگر به دلیل وجود لاگن‌ها و آلایندگی‌های کارخانه ذوب‌آهن مخالفت شدید خود را در این خصوص اعلام کرد و این درحالیست که در جلسات متعدد موافقت کرده بودند که چنانچه پساب ذوب‌آهن وارد لاگون ها نشود و خشک شوند حدود سیصد هکتار از این اراضی به مباحث خدماتی اختصاص داده شود.
احمدیان اضافه کرد: علیرغم وعده‌هایی که از سوی شرکت سهامی ذوب آهن در خصوص الحاق اراضی موسوم به لاگون‌های ذوب اهن به زرین شهر امروز ذوب‌آهن طبق اعلام خود در برنامه آب مثل آب که از صداوسیما پخش شد قصد دارد پساب شهرهای فولادشهر، نجف‌آباد و فلاورجان را به این کارخانه منتقل کند.
وی عنوان کرد: برای انتقال پساب فاضلاب شهرهای نجف آباد، فولادشهر و فلاورجان کارخانه ذوب اهن باید لوله‌های انتقال را از بخشی از حریم زرین شهر عبور دهد و این مسئله نگرانی و انتقادات شهروندان زرین شهر را به همراه داشته است.
رئیس شورای اسلامی زرین شهر خاطرنشان کرد: شهروندان زرین شهر معتقد هستند انتقال فاضلاب شهرهای نجف آباد، فلاورجان و فولادشهر به کارخانه ذوب اهن سبب خواهد شد لاگون های موجود در نزدکی محله سجاد زرین شهر آبگیری شود و در آینده گریبان گیر تمام شهروندانت شهر خواهد بود از این رو درخواست داشتند مسئولان خصوصا نمایندگان آنان در پارلمان شهری این موضوع را به صورت دقیق و جدی مورد بررسی قرار دهند.
وی یاداور شد: با توجه به اهمیت موضوع بازدیدی از محل لوله گذاری پساب کارخانه ذوب اهن از فولادشهر به زرین شهر انجام و موضوع مورد بررسی قرار گرفت و باید گفت حدود ۲۰ متر لوله گذاری انجام شده در حریم زرین شهر بوده که به منبع رسیده است.
احمدیان با انتقاد از بی توجهی شرکت سهامی ذوب اهن به شوراها، ادامه داد: به هیچ عنوان نمی توان قبول کرد سلامت شهروندان با هدف استفاده پساب در کارخانه ذوب اهن با خطر مواجه شود از این رو مکاتبه ای با شرکت سهامی ذوب آهن انجام و درخواست ارائه مستندات لازم از سوی این کارخانه به شورای اسلامی زرین شهر شدیم که متاسفانه با بی تفاوتی پاسخی به این مکاتبه داده نشد.
وی اضافه کرد: استفاده از پساب برای صنعت طرح بسیار خوبی است اما تحقق این به چه قیمت باید اجرایی شود، آیا به قیمت از بین رفتن زمین‌های یک شهر که سرمایه اصلی آن به حساب می‌آید باید چنین ظرح هایی را به مرحله اجرا رساند؟
رئیس شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: اگر ذوب‌آهن حسن نیتی در برابر شهرستان لنجان دارد بهتر است حوضچه های خود را برای ذخیره پساب فاضلاب در محلی دور از شهر مانند طبس منتقل کند.
وی افزود: سوال نمایندگان مردم در پارلمان شهرسی آن است که چرا این صنعت بزرگ اخبار محرمانه را برای مردم بازگو نمی‌کند که آلایندگی‌های ذوب اهن چه امراضی را برای شهروندان زرین شهر و شهرستان لنجان به دنبال دارد.
احمدیان عنوان کرد: اگر ذوب‌آهن در برابر شهرستان لنجان حسن نیت دارد چرا پساب روستاهای و شهرهای حاشیه زاینده‌رود از سامان تا با باغبادران، چرمهین، باغشاد و شهر زاینده‌رود را که تهدیدی زیست محیطی برای رودخانه زاینده‌رود است را خریداری و به کارخانه ذوب اهن منتقل نکرده است؟
وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان نماینده این مردم زرین شهر در پارلمان شهری از مسئولان شهرستان و کارخانه می‌خواهیم در تصمیمات خود تجدید نظر کنند و اقدامی صورت نگیرد که آیندگان ما را مقصر این اتفاقات بدانند.
رئیس شورای اسلامی زرین شهر متذکر شد: متأسفانه مسئولان کارخانه در هیچ موردی شهرستان را همراهی نکردند به طور مثال در اوج بیماری کرونا بیمارستان شهدای لنجان عهده دار ارائه خدمات به بیماران کرونایی شده بود برای عبور از بحران پیش رو دست نیاز بسوی خیرین و بویژه صنایع اطراف دراز کرد.
وی یاداور شد: علیرغم حمایت خیرین و همچنین کمک مجتمع فولاد مبارکه، کارخانه ذوب‌آهن علی‌رغم پیگیری مسئولان دولتی، امنیتی و قضایی حتی یک ریال هم به بیمارستان شهدای لنجان اختصاص نداد.
احمدیان گفت: یک سؤال برای مردم شهرستان باقی‌مانده که چرا علی‌رغم صنایعی که در این شهرستان وجود دارد از مواهب آب‌وخاک این شهرستان بهره می‌برند چرا بیشترین آمار بیکاری را در استان به خود اختصاص داده چه کسی پاسخ این مسائل را خواهد داد.
وی متذکر شد: چرا ذوب‌آهن با حسن نیت مشکلات زمین غرب دانشگاه پیام نور زرین شهر که سال‌های سال است طرح مسکونی بر روی آن قرار گرفته را مرتفع نمی سازد تا حداقل خدمت را به این شهر انجام ‌دهد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=4264
  • نویسنده : حامد سلیمیان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.