• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

صیانت از تاریخ زرین شهر با احیاء باغ برجی ریز

  • کد خبر : 4382
  • 02 بهمن 1399 - 10:02
صیانت از تاریخ زرین شهر با احیاء باغ برجی ریز
یک فعال اجتماعی گفت: انجمن حافظان میراث لنجان با تکیه بر داشته های ارزشمند شهرستان لنجان در مسیر حساس سازی جامعه با هدف حراست از آثار تاریخی ملموس و ناملموس گام برداشت.

به گزارش نبض وطن، میلاد موذنی آثار بجا مانده از گذشتگان را نمایشگاه حقیقی تاریخ و فرهنگ هر دیار دانست و اظهار کرد: نگهداری اصولی و علمی از آثار و ابنیه های تاریخی در هر جامعه جزو شاخص های مهم توسعه یافتگی به شمار می آید که متاسفانه در دهه های گذشته عدم توجه به این مسئله در زرین شهر سبب تخریب بیش از ۸۰ درصد از بنای تنها برج کبوتر باقی مانده از تاریخ کهن خطه طلایی ایران شده است.
وی با اشاره به تاریخ پرفرار و نشیب شهرستان لنجان، افزود: نباید فراموش کرد عدم توجه به حفظ و نگهداری درست از آثار تاریخی و بجا مانده از گذشته سبب نابودی مباحث فرهنگی و تاریخی جامعه خواهد شد از این رو انجمن حافظان میراث لنجان با تکیه بر داشته های ارزشمند شهرستان لنجان در مسیر حساس سازی جامعه با هدف حراست از آثار تاریخی ملموس و ناملموس گام برداشت.
این فعال اجتماعی با اشاره به آغاز فعالیت بازسازی باغ برجی زرین شهر، تصریح کرد: معدود آثاری در خطه طلایی ایران باقی مانده که از گذشته به ما ارث رسیده و ملموس ترین آن آثار معماری همچون باغ برجی و مسجد جامع زرین شهر است از این رو باید با پشتوانه علمی و تخصیص اعتبار کافی مرمت و بازسازی این اثر تاریخی را آغاز کرد.
موذنی با بیان اینکه تاریخچه برج به دوره قاجار باز می گردد و در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اضافه کرد: مردم محلی و میراث دوستانِ خطه طلایی ایران به دلیل بی مهری های صورت گرفته در گذشته به میراث ملموس در زرین شهر نگرانی هایی را درخصوص مرمت این بنای تاریخی دارند.

وی با تقدیر از مدیریت شهری زرین شهر برای ورود به بازسازی و احیاء باغ برجی ریز، خاطرنشان کرد: امیدواریم با تامین اعتبار مورد نیاز توسط شهرداری زرین شهر و نظارت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لنجان اقدامات مفید و کاملی در راستای مرمت و احیای بنای تاریخی باغ برجی زرین شهر انجام گیرد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=4382
  • نویسنده : حامد سلیمیان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.