• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳

نبود پیوست زیست محیطی، مهمترین چالش در انتقال پساب فاضلاب به ذوب آهن

  • کد خبر : 4392
  • 02 بهمن 1399 - 10:06
نبود پیوست زیست محیطی، مهمترین چالش در انتقال پساب فاضلاب به ذوب آهن
عضو شورای اسلامی زرین شهر گفت: همانگونه که منافع ملی واقتصادی در کارخانه ذوب اهن مهم است باید منافع زیست محیطی منطقه و سلامت شهروندان نیز هم مهم باشد.

به گزارش نبض وطن، ژاله مبشری با بیان اینکه دستیابی به توسعه پایدار بدون توجه به مسائل زیست محیطی غیر ممکن است،اظهار کرد: امروزه به دلیل رشد سریع جمعیت، صنعت و محدودیت‌های منابع طبیعی مسئله آلودگی محیط زیست در حوزه های مختلف به خوبی قابل قابل لمس بوده به گونه ای در سال های اخیر این مسئله مورد توجه عامه شهروندان قرار گرفته است.
وی افزود: حفاظت از محیط زیست به دلیل تاثیر بر زندگی و به طبع آن بقای انسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و یکی از مهمترین منابع آلوده کننده هوا در شهرستان لنجان فعالیت صنایع بزرگ فولاد کشور در این شهرستان به شمار می آید که متاسفانه طی ماه های اخیر انتقال پساب فاضلاب های شهرهای نجف آباد،فلاورجان و فولادشهر به این صنعت نگرانی های شهروندان زرین شهر خصوصا ساکنین محله سجاد را دوچندان کرده است.
عضو شورای اسلامی زرین شهر با انتقاد از نبود پیوست زیست محیطی در روند اجرای برخی پروژه های کارخانه ذوب اهن، تصریح کرد: استفاده پساب بجای آب خام در صنعت اقدامی بسیار پسندیده به شمار می آید اما اینکه بدون توجه به مسائل اجتماعی، بهداشتی، زیست محیطی و … و تامین زیرساخت های کارخانه ذوب اهن اقدام به اجرای این پروژه کرده است نیز برای شهروندان و نمایندگان آنان در پارلمان شهری قابل پذیرش نیست.
وی ادامه داد: شهروندان زرین شهر براین باور هستند که با اجرای پروژه انتقال پساب فاضلاب دیگر شهرهای استان اصفهان به کارخانه ذوب آهن قطعا مجددا لاگون ها که قرار بود خشکانده و کاربری انان تغییر کند، آبگیری خواهند شد و خطراتی چون آلوده کردن آب های زیر زمینی، انتشار بوی مشمئز کننده و… را در زرین شهر افزایش خواهد داد.
مبشری با بیان اینکه همانگونه که منافع ملی در کارخانه ذوب اهن مهم است باید منافع زیست محیطی منطقه و سلامت شهروندان نیز هم مهم باشد، اضافه کرد: خواسته شهروندان و نمایندگان آنان در شورای اسلامی زرین شهر خشکاندن لاگون ها و الحاق این اراضی به شهر است از طرفی انتظار می رود کارخانه ذوب آهن به حقوق شهروندی و الفبای توسعه پایدار که همان پایداری محیط‌ زیست است توجه ویژه ای داشته باشد تا در فرآیند شکوفایی اقتصادی این کارخانه مقوله سلامت مردم و محیط‌زیست با آسیب مواجه نشوند.
وی عنوان کرد: براساس گزارشات ارائه شده و مستندات به دست آمده پروژه انتقال پساب فاضلاب دیگر شهرهای استان به کارخانه ذوب اهن به دلیل نداشتن مجوزات لازم از کارگروه زیربنایی استان و همچنین پیوست های زیست محیطی غیرقانونی است از این رو انتظار می رود لوله گذاری در حریم زرین شهر که احتمال بارگذاری جدید و ذخیره آن در لاگون ها را تقویت می کند انجام نشود.
عضو شورای اسلامی زرین شهر خاطرنشان کرد: نمایندگان شهروندان زرین شهر در پارلمان شهری همچون دیگر مسئولان شهرستان لنجان براین باور هستند تا زمانی که پروژه ساخت تصفیه خانه پساب فاضلاب این کارخانه نیز با پیشرفت غیرقابل قبولی مواجه است هیچگونه اقدامی برای انتقال پساب به کارخانه ذوب آهن انجام نشود.
وی متذکر شد: صنایع فولادی، همواره جزء مهمترین عامل آلودگی هوا در کشور و خصوصا در شهرستان لنجان به شمار می آمدند حال این سوال مطرح است که چگونه کوره بلند، فولادسازی، ککسازی و آگلومراسیون کارخانه ذوب اهن از لیست آلایندگی خارج شده اند و نیاز است در این خصوص برای شهروندان شفاف سازی صورت پذیرد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=4392
  • نویسنده : حامد سلیمیان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.